Jump to content

Motorbytte Ibiza 21 touring special edition 2004. Bytte fra 1,7 mercruiser diesel til bensin motor.

Svampebobb

Recommended Posts

Er det nokon som har erfaring med å bytte fra mercruiser 1.7 TDi Alpha one til bensinmotor i Ibiza 21 touring special edition? 
Desse båtane vart bygd og levert med 1.7tdi. Vil båten tåle dei ekstra hestekreftene og den høgare farten dette vil medføre? 
Kan ein I tilfelle bruke det originale drevet som står på båten, eller krever ein bensinmotor eit anna drev med anna utveksling?

Er det nokon som veit kva bensinmotor eg vil få plass til i denne båten? Motorrommet er nokså fullt med den 1.7tdi’en som står i. 
Båt og motor fungerer fint per i dag, men med 600 timer nærmar det seg vel tida der saker og ting kan skje og eg stoler ikkje lenger så mykje på motoren som eg gjorde før. Den økte farten med bensin er jo og ganske fristande. 

Om du tenker på å bytte til 3,0 literen fra Mercruiser så tenker jeg at det er fint. Hadde en slik motor i en båt jeg kjøpte ny i 2015, kjempemotor. Antar at du med denne ikke trenger store ombygginger for å få det til å passe i rommet du har. Ellers så tåler vel båten din storebroren til denne også veldig fint, og det er mye mere morro :-) 

Båten har sin faste plass i hagen.......

Takk for svar. Eg er heilt grønn på innenbords bensinmotor. Her eg bur er det stort sett diesel-land. Veit derfor ikkje kva motor eg eventuelt skal kjøpe (tar gjerne imot råd). Eg er ute etter driftsikkerhet, redusert støy og litt meir fart. 

Med 1.7tdi får eg maks 34 knop på 4200 rev med nysmurt tom båt. Marsjer stort sett på 25 knop. Båten er nokså lett, så eg er litt usikker på korleis den vil tåle høgare fart. 
Kjenner du til om det er båter av denne typen med bensininstalasjon? 
Eg har fulgt med på Finn.no, men aldri sett desse avertert med bensin

600 timer er jo knapt innkjørt! Om du følger med på wastegate at den ikke henger seg opp og ellers tar normalt vedlikehold så burde den glatt klare 4000 timer i alle fall. 

Om du skal bytte så bør du bytte hele pakken, med drev og alt. Så får du noe som passer sammen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det går nok fint å bruke 3,0 literen 135hk og 4,3 literen 190-220kh i denne båten. Litt usikker på utvekslingene på 3 literen, men på 4,3 må du ned ett hakk på utveksling. 1,7 TDI har 2,0 i utveksling. Tipper du får ca samme fart på en 3liter og rundt 40-43 knop med en 4,3 liter. Bra sikker på at båten tåler farten uten problem. Det er bare å dra av litt også, så bruker du mindre bensin i tillegg. 

Takk for gode svar!

wastegaten var rimelig treg. Eg merka det ved at periodisk fekk eg ikkje turtall etter å ha slakka av for så å gasse på igjen. Da hendte det at eg ikkje fekk meir enn 2000 rev. Ved å kjøre nedslakka 5 min, kunne eg dra på igjen og motoren ville respondere normalt. Eg kjørte nok nokså lenge med dette problemet før eg forstod kva det kunne være. Eg brukte CRC og forsiktig tapping med hammer for å greie å moe opp wastegate som nå kjennes OK... Eg har ikkje opplevd problemet etter dette (ca 15 timer gangtid uten problem). Burde eg demontert wastegate for bedre vedlikehold, eller er det OK med det eg har gjort? Eg får ikkje lenger det max turtallet eg hadde for to- tre år sidan. Før kunne eg få 4300 til 4200 rev på våren ved sjøsetting, nå får eg ikkje fullt 4100.

Normalt burde det holde slik du har gjort. Men siden du har mistet turtall så er det sikkert ikke feil å demontere og rengjøre skikkelig heller. Det kan jo være at rust på wastegate ventilen gjør at den ikke tetter skikkelig for eksempel. Eller at den ikke stenger helt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...