Jump to content

Båt Krybbe


ALASKA SK40

Recommended Posts

Ja vinteren rykker jo tettere på så da blir det jo tid for å få båten på land.

Købte en flot Skjærgårdskrysser SK40 (2,20m bred og 12m lang) i sommer dog uten båt krybbe.

 

Nu lurer jeg så på om noen her kan hjelpe meg med noen tips eller links hvor jeg kan finde slik krybbe.

 

Helst i Østlands området.

 

På forhånd takk

 

Frank

Link to post
Share on other sites

Prøv: finn.no der er det mange justerbare båtkrybber til salg.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja vinteren rykker jo tettere på så da blir det jo tid for å få båten på land.

Købte en flot Skjærgårdskrysser SK40 (2,20m bred og 12m lang) i sommer dog uten båt krybbe.

 

Nu lurer jeg så på om noen her kan hjelpe meg med noen tips eller links hvor jeg kan finde slik krybbe.

 

Helst i Østlands området.

 

På forhånd takk

 

Frank

<{POST_SNAPBACK}>

Denne lager du lett selv av 2 x 4 Har en tegning liggende, dersom jeg finner denne skal jeg legge den ut eller ta bilder av de bukkene jeg har......

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Klikk på linkene under, last ned bildene og skriv dem ut. Har selv bygget krybbe til seilbåt etter disse tegningene en gang før, og skal begynne å bygge på nytt i ettermiddag (solgte den andre), 2X4 er handlet inn og ligger klar. Krybba er solid og justerbar, bygges på en 2-3 ettermiddager, koster deg i underkant av 2000,- .

 

Siden båten din er såpass lang ville jeg, øket avstanden mellom bukkene.

 

 

Bilde 3Bilde 2 Bilde 1

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Denne lager du lett selv av 2 x 4  Har en tegning liggende, dersom jeg finner denne skal jeg legge den ut eller ta bilder av de bukkene jeg har......

<{POST_SNAPBACK}>

 

Har sendt bilder og beskrivelse til de som har vist intresse via IM.

 

Sjekk e-posten.......

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Låner denne tråden litt, som jeg skrev litt tidligere i denne tråden skulle jeg bygge ny krybbe. denne er nå ferdig, Når jeg skulle grovinstille denne begynte jeg å tenke, og da begynte jeg å lure - Skal støttene stå under båten og støtte "rett opp og ned" eller skal de stå på siden og støtte for sideveis bevegelse? Om dere skjønner hva jeg mener.

 

Bilde

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Båten skal "oppi" krybben, og støttene som står opp skal støtte båten sideveis.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er slik jeg også har tenkt og det var slik jeg hadde Maxi 77'en stående i krybba. Men når man taren runde og ser båter som står i opplag, er det utrolig mange som står med støttene på den andre måten. Støttene langt under vannlinja og annlegsflatene ligger nesten vannrett, "rettoppogned støtte".

 

Er det bare fordi folk har for små krybber, at de ikke kan sette de opp eller at det ikke spiller så stor rolle? andre synspunkter?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Husk og lage kryss på hver side da, som det er på bildene du har lagt inn linker til.

Der står det jo også hvordan båten skal stå :wink: Innlegg nr.5

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, krysset kommer på plass når båten er på plass i krybba, men jeg aner ikke hvor langt fra hverandre fremre og bakre bukker skal stå, så dette kommer på plass etter at båten er kommer på land. Det står jo litt om plassering av bukkene på i teksten og på bildene, men jeg undrer meg litt når jeg ser hvor mange "alternative" løsninger som praktiseres rundt omkring.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Er det bare fordi folk har for små krybber, at de ikke kan sette de opp eller at det ikke spiller så stor rolle? andre synspunkter?

<{POST_SNAPBACK}>

Trur att det går mye i att nyere båter har en relativt flat bunn med en stor flate.

På min ILAS krybbe står ikke støttene under men ikke heller så langt opp på siden.

Hvis man monterer krybba så att beina står rett opp så tar man ett unødigt risiko med bunnen siden båten alltid setter seg og da flytter du vekta bort fra kjølen og det blir en punkt belastning på hver støtte. Ikke bra.

Støttene er kun til for og støtte opp sånn att båten ikke velver, og ikke for att ta opp tyngde fra skroget.

 

Pen krybbe du har fåt til foresten :wink:

Redigert av joelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp, krysset kommer på plass når båten er på plass i krybba, men jeg aner ikke hvor langt fra hverandre fremre og bakre bukker skal stå, så dette kommer på plass etter at båten er kommer på land. Det står jo litt om plassering av bukkene på i teksten og på bildene, men jeg undrer meg litt når jeg ser hvor mange "alternative" løsninger som praktiseres rundt omkring.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, dette med hvor høyt eller lavt bukkene skal stå er jeg usikker på selv.

Jeg skal bygge om mine litt, fordi jeg syns liksom tyngepunktet er over bukkene.

 

Er ikke sikker på dette men jeg bygger om/forsterker de alikevel.

Bukkene på Bastarden ser du i signaturfeltet mitt

Link to post
Share on other sites

Trur att det går mye i att nyere båter har en relativt flat bunn med en stor flate.

På min ILAS krybbe står ikke støttene under men ikke heller så langt opp på siden.

Hvis man monterer krybba så att beina står rett opp så tar man ett unødigt risiko med bunnen siden båten alltid setter seg og da flytter du vekta bort fra kjølen og det blir en punkt belastning på hver støtte. Ikke bra.

Støttene er kun til for og støtte opp sånn att båten ikke velver, og ikke for att ta opp tyngde fra skroget.

 

Pen krybbe du har fåt til foresten :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Du har nok mye rett i dette med nye båter kontra eldre båter. Og dette med at vekten skal stå på kjølen er jeg helt enig i. Tror jeg satser på å stille inn høyden slik at den er rett i underkant av vannlinjen.

Pen krybbe du har fåt til foresten :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for det, trekrybbe av den gamle sorten som passer til gamle båter. Du vet jeg driver og jævler med gamle båter fremdeles - ikke slik som deg som går hen og kjøper flett nytt... :wink:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Takk for det, trekrybbe av den gamle sorten som passer til gamle båter. Du vet jeg driver og jævler med gamle båter fremdeles - ikke slik som deg som går hen og kjøper flett nytt... :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

:wink: Det var ikke det jeg tenkte på men jeg minns vår diskusjon for tre år siden når vi snakket om krybber og jeg tipset deg om maximalt.dk :wink:
Link to post
Share on other sites

men hallaron, åffer er det to yttre 4x4 kubbene kappet av ? Ville ikke hele konstruksjonen blitt enda mer solid, om disse var hele ?

 

Har forøvrig transportert Maxi 77 på lastebil i trekrybbe. Som så MYE mer tarvelig ut enn den du har. Så det meste går, sålenge man stiver av så ting ikke får beveget seg.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

men hallaron, åffer er det to yttre 4x4 kubbene kappet av ? Ville ikke hele konstruksjonen blitt enda mer solid, om disse var hele ?

<{POST_SNAPBACK}>

Tanken er at den skal kunne justeres for ulike båtstørrelser, men ser man bort fra det er jeg helt enig med deg. En annen sak er at den nå kan klappes gaske mye sammen i perioden fra April til Oktober.....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Klikk på linkene under, last ned bildene og skriv dem ut.  Har selv bygget krybbe til seilbåt etter disse tegningene en gang før, og skal begynne å bygge på nytt i ettermiddag (solgte den andre), 2X4 er handlet inn og ligger klar. Krybba er solid og justerbar, bygges på en 2-3 ettermiddager, koster deg i underkant av 2000,- .

 

Siden båten din er såpass lang ville jeg, øket avstanden mellom bukkene. 

  Bilde 3Bilde 2 Bilde 1

<{POST_SNAPBACK}>

 

Låner denne tråden litt, som jeg skrev litt tidligere i denne tråden skulle jeg bygge ny krybbe. denne er nå ferdig, Når jeg skulle grovinstille denne begynte jeg å tenke, og da begynte jeg å lure - Skal støttene stå under båten og støtte "rett opp og ned" eller skal de stå på siden og støtte for sideveis bevegelse? Om dere skjønner hva jeg mener.

 

    Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor har du ikke med "sidestøttene" (fra den underliggende 4*4 skrått opp til hver side av støtta) til hver av de 4 bukkene, se nr.5 på linken dinSe nr.5 her. Jeg mener den er ganske vesentlig for at støttene ikke skal kunne vri/bøye seg sideveis.

 

Krybba er forresten den samme som seilmagasinet kaller sin egen :smiley:

 

Har laget 3 slike krybber og har vært svært fornøyd med alle. Justerte opp 50% på den til min egen båt grunnet dypgående, noe som fungerte ypperlig.

Link to post
Share on other sites

Har hatt en slik

 

Bilde

 

Alldeles framifrå. Lett og demonterbar. Kan transporteres på biltaket. Båten står fjellstøtt.

 

 

 

Har en slik

 

Bilde

 

No dritt. Den er så tung at den nesten ikke er til å flytte på, og båten står vaglete.

 

 

Felles for dem er at støttene skal justeres slik at båten hviler på dem. Mest trykk på støtta og lite sideveis bend.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har du ikke med "sidestøttene" (fra den underliggende 4*4 skrått opp til hver side av støtta) til hver av de 4 bukkene, se nr.5 på linken dinSe nr.5 her. Jeg mener den er ganske vesentlig for at støttene ikke skal kunne vri/bøye seg sideveis.

 

Krybba er forresten den samme som seilmagasinet kaller sin egen :smiley:

 

Har laget 3 slike krybber og har vært svært fornøyd med alle. Justerte opp 50% på den til min egen båt grunnet dypgående, noe som fungerte ypperlig.

<{POST_SNAPBACK}>

Skråavstiverne kommer på plass, men jeg må ha båten på land og på plass i krybba først.

 

Følgende prosedyre tenker jeg å følge;

 

måle ca hvor brei båten er i vannlinja der jeg vil ha fremre støtte (ca 1/3 fra baug?), justere bredden på fremre par med bukker til ca match.

 

Måle ca hvor brei båten er der hvor jeg vil ha bakre støtte(ca 2/3 fra baug), justere bredden på bakre par med bukker til ca match.

 

Fremre par festes på bunnstokkene, bakre par settes løst.

 

Båten løftes på plass slik at den passer akkurat i fremre par med bukker, bakre par med bukker løftes etter slik at de passer akkurat, skrus så fast i bunnstokkene.

 

v.h.a jekkestropper strammes fremre og bakre bukker forsiktig mot hverandre. Skråavstivere festes.

 

Kommentarer?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...