Jump to content

Blemmer i nesten to år gammel bunnsmørning

Zach

Recommended Posts

Takk for svarene!
Dette var en proff jobb (ikke meg), og dyrt. Har tatt dette opp med rette vedkommende i ettermiddag, men de rakk nok ikke svare før de gikk heim. Var interessert i få kommentar fra dere 'der ute' - som kanskje tar mulig diagnose på strak arm. I så fall blir jeg litt bedre skodd i saken.
De kvite flekkene: Kan det være brukt hvit primer, eller er den løsnet/fraværene?

Redigert av Zach (see edit history)

Foreløpig svar: Dette kommer av fuktighet i skroget, ikke uvanlig på gamle båter (ca 1988). Skulle dette ha vært ordnet, burde båten ha stått på land i månedsvis, og det ville ha blitt mye dyrere. Påfør primer i flekkene, og så ny bunnsmøring. (Sender skriftlig svar).
Båten sto på land 2 md, og jobben ble svært dyr!

Er det nødvendig å ha på 2k primer ?  Vil vel sprekke igjenn og igjenn.  Skrap reint og legg bunnstoff , evt 1k primer først. 

Sånn etter husken så er det noko med kjemien rundt plastpest som gjer at væskeannsamlinga (som presser ut blærene) er glycol-liknande.   Glycol fordamper ikkje, det må vaskast vekk.  Mange dager med gode økter med varmtvannsvasker (høytrykk med varme), mulig eg såg annbefalt  daglig i 2 uker (den husken vettu...)  og så lang tørketid, helst med infravarme. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 6 måneder senere...

Båten ble tatt opp for inspeksjon 21.8.2020.
Kommentaren/forklaring gikk på det samme. Gammel båt med funktighet i skroget. Det ble skrapt bort noen blemmer og tatt bilder. De mente å kunne se små sprekker i gelcoaten. Tok bilder sjøl, men ikke så godt å se sprekker på bildene jeg tok med mobilen.
Jeg spurte om det kunne væte dårlig nedmatting. Avvist som årsak fordi kalkspylingen var nedmattig god nok.
(Jeg fikk "tilbud" om rimelig landsetting for å ta neste årlig vedlikehold!).
De lovte å sende meg skriftlig svar. (Jeg hadde reklamert skriftlig). Svar etterlyst 15.9.20 og purret 26.10.20. Ingen respons! DÅRLIG!
Jeg synes ikke det er OK bare å godta de muntlige svarene.

Min påstand er at dette synes å være en jobb det bør reklameres på og at utførende part bedriver en bevisst uthalingstaktikk som jeg for egen del aldri hadde funnet meg i! Dette er utført av en profesjonell part som har fått betalt 55.000 for en jobb som ikke har blitt utført som den skal, og bør. Min subjektive mening og påstand!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er nok fukt eller vanndråper som er skyld i dette. Tror personlig at det ikke kommer innenfra, men heller kan være dugg på skroget i en av påføringsprosessene.

Plastpest er det ikke. Til det er de for overfladiske.

Om de tar båten opp for inspeksjon, er det rart om de ikke samtidig fjerner blærene, rengjør lokalt og flekkmaler nytt bunnstoff på de åpne feltene. 

Hei.

Veit du om det ble flekksparklet rundt om før primer og stoffing?

Jeg fikk satt inn en baugpropell når båten var ny og oppdaget etter et år og 2 at det så ut som plastpest rundt baugpropellen. Det viste seg da at de hadde brukt sparkel som trakk vann. I mitt tilfelle slipte de vekk gammelt sparkel og la på korrekt type. Har ikke vært problem etterpå. Berre tenkte hvis de har flekk sparklet hos deg så er det kanskje mulig å se om det kun lager seg blærer kun der, eller om det er "overalt"...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...