Jump to content

VP KAD300, frostvæsken bli borte, etpar liter på 30 min.


skattis

Recommended Posts

Har problemer at frostvæsken bli borte på en Kad 300 . Blir vann damp i eksos, og vanndamp ur av overtrykksrøret . My damp når den blir varm . Forsvinner et par liter på 3o min . Må da etterfylle. 
Oljen er sort . Oljetrykk  det samme 

Demontert eksosmanifold og topp.

Sendt de til trykkprøving.

Toppakning så Ok ut .

Sylindere Ok , ser ut som det kanskje har vært mest fuktighet i bakerste sylinder.

Ser ingen sprekker i sylindere.

Venter på svar fra verkstedet om trykkprøvingen. Noen som har hatt samme problemet?

 

Mvh Bjørn

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Frostvæske problemer på en Kad 300". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

 

 

362A0750-4859-4A08-9269-12490069EE95.jpeg

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket turbo? En feil kan være lekkasje mellom turbo og eksosmanifold. Jeg er ikke sikker på hvordan turbo er på 300KAD, men på eldre VP TMD40 så er det i alle fall vannkjølt turbo. Jeg hadde lekkasje andre veien: eksos inn i kjølevæsken. Men jeg antar det har med hvor og hvordan tæringen eventult er, om det kommer eksos inn i kjølevæske eller kjølevæske inn i eksos. 

 

Vanndamp i eksosen tyder på at kjølevannet (saltvannet) er for varmt, eller evt at det lekkes ut varm kjølevæske i eksosen. Men hvis turbo ikke får nok kjøling så vil vel den også kunne gi vanndamp ut eksosen?

 

Nå vil jo verkstedet komme med sine svar, så kan det jo hende at problemet og løsningen er åpenbar (det er jo det beste)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...