Dannne Startet 4.Juni.2020 Del på Facebook Startet 4.Juni.2020 Hei:) Pinlige spørsmål, men vil sjekke opp. Vi planlegger guttetur, og sjekker ulike ruter med På Sjøen app. Er det så enkelt som å følge GPS? Feks fra Skjærhallen til Tønsberg, Skjærhallen til Skagen, etc? Hvor mye bør det maks blåse? Anbefalt dybde (stilles inn på gps)? Minste størrelse på båt? Tips mottas med takk:) Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Hjelp! Ny på sjøen". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Aller først; velkommen til forumet😀 Det er nok lurt å forandre trådtittelen til noe mer beskrivende, hvis ikke blir nok tråden ganske kjapt stengt (sjekk forumreglene). F.eks. kan du forandre tittelen til noe slikt som «Nybegynner, hvordan planlegge turer, ta forbehold for vær, osv?» Med en grei kartapp kan dere planlegge ruter og ha ganske så trygg navigasjon underveis ja. Dere må selvfølgelig også følge godt med visuelt underveis, ta det med ro og ta hensyn til andre båter. Sikkerhetsdybden dere trenger for båten kan stilles inn på de fleste kartapper. Men ikke la blåfargen være noen hvilepute, bruk kartet aktivt og sjekk ut staker og markører, for den blåfargede sikkerhetsdybden kan slå feil. Hvor mye vind og bølger dere tåler vil komme veldig an på hvilken type og størrelse båt dere tenker å bruke. Det er vesentlig forskjell på en åpen skjærgårdsjeep på under 20 fot og en lukket motorbåt på rundt 30. Og det er alltid greit å ta det med ro de første turene til dere lærer bedre å kjenne båten. For eksempel var jeg med en bekjent i hans lukkede 30-fots trebåt 17. mai. Han har vokst opp i innlandet og har ikke erfaring med båt fra før. Da vi krysset fjorden var det bølger på nærmere meteren tenker jeg, det blåste rett inn fjorden. Eieren av båten ble svært forundret over at jeg bare satt og snakket med ham som om ingenting var galt, det var jo så store bølger mente han. Var jeg ikke redd? Selv var han ganske nervøs for disse bølgene og hadde nok snudd før de ble såpass store, hvis ikke det var for at jeg var med ham den dagen. For min del var det ikke høye bølger, tenkte ikke over dem. Fisker ofte fra min 9-fots rib i krappere bølger enn det vi opplevde med den motorbåten 17. mai og føler meg helt trygg. For ikke å snakke om bølgene seilbåten min fint takler. Erfaringen og forutsetningen for å vite hvor grensene for utstyret går er forskjellig for trebåteieren og meg, noe som kom tydelig fram den dagen. Han har knapt satt sine bein ombord i båt, mens jeg har vært i båt siden jeg var liten. Det noen kan oppleve som skummelt er barnemat for andre. Og de forholdene noen vil manøvrere usikkert i vil andre med erfaring beherske med stålkontroll. Så, for deres del; er det mulig å ta noen kortere lokale turer der dere får med dere mer erfarne båtfolk? Mye læring i slikt Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Godt spørsmål, og selv om det er pinlig er det MYE bedre at dere spør her enn å bare dure i vei og ikke vite hvordan ting er på sjøen. Når tenker dere å dra på tur? Er det noen blant dere som har litt erfaring? Jeg vil sterkt anbefale dere, i alle fall en av dere, til å ta Båtførerbeviset. I alle fall kurset. Det er vel obligatorisk dersom dere er 1980-modeller eller yngre, og veldig anbefalt uansett! Kan i dag taes på nett. Dere bør ha en minimumsforståelse av et sjøkart. Føre båt er noe helt annet enn bil. Det er IKKE fritt frem selv om det ikke er sjømerker der dere går. Det kan være skjær (grunner) men disse er som regel merket av i sjøkartet. "På sjøen" (Gule sider) er en god app. (Kalles gjerne "kartplotter" fordi den viser hvor på kartet dere er til enhver tid.) Appen "På sjøen" vil ikke vise dere HVOR dere skal gå, men vil vise dere hvor dere ikke bør gå når dere er underveis. Dere kan planlegge rute (i den betalte utgaven) , og det synes jeg den er god til også. Det er også flere vikepliktsregler. I utgangspunktet har dere vikeplikt for all yrkesfartøy. Dere har også vikeplikt for båter som kommer fra styrbord (høyre når du ser frem mot baugen), og alle seilbåter som går for seil. Dere har ansvar for å ta hensyn til andre. Båten lager bølger. Lær dere når den lager mye og lite bølger, og se stadig bakover for å legge båten i en fart der den lager lite bølger når dere passerer andre. Spesielt båter som fisker eller ligger stille, båter som er fortøyd og liknende. Dere må også ta særskilt ansvar og være forsiktige der folk bader, padler kajakk eller kano, står på seilbrett og liknende "myke trafikanter". Størrelse på båt: Under 8 meter (26 fot) og vel under 25 hk motor dersom ingen har båtførerbevis. Størrelse ellers kommer an på hvor mange som skal sove i båten, og en mengde andre ting. Anbefalt dybde: Så dypt at dere ikke går på. De fleste (motor-)båter går ca 1 meter dypt. Så ute på sjøen vil jeg anbefale å holde dere på 10+ meters dybde, og inne ved land når dere skal legge til så ca 2 meter og dypere. Båten er dypest bak og grunnest fremme i baugen. Vind: Det kommer an på båten, og dere ombord. I tillegg er bølgehøyde også svært viktig. Vind påvirker mest når dere skal legge til og gå fra land, mens bølgene påvirker svært mye mer. Mye vind vil gi mer bølger, men det kommer an på om det er fralandsvind eller pålandsvind. I utgangspunktet vil jeg anbefale dere å ikke gå ut i mer en bris inntil dere har fått litt erfaring og er litt mer varme i trøya. Guttetur: Føre båt og alkoholinntak (stort) er ikke en god kombinasjon. Det er promillegrense, og den er der av en grunn. Godt tips: Hvis dere kjenner noen som har båt: spør om dere kan være med en tur og få litt opplæring. Det kan være gull verdt. For eksempel må dere kunne legge til land med baug inn og akter ut , for anker. Det er en egen teknikk for det. Samt legge til sideveis til en brygge. Det er en annen teknikk. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Frivakt Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Vær oppmerksom på at forholdene kan variere sterkt innenfor et nokså avgrenset område. Landskapet, dybden og strømforholdene påvirker bølgene, og man kan lett få seg en overraskelse. Det er derfor lurt å orientere seg om lokale forhold - snakke med noen som kjenner området. Du nevner et par konkrete strekninger. Hvaler - Skagen er vel neppe tilrådelig uten erfaring. Hvaler - Tønsberg er mer overkommelig med riktig båt, men forholdene kan raskt endre seg og bli utrivelige også i Ytre Oslofjord. Opplevde selv i fjor sommer at det plutselig blåste opp med sør-østkuling utenfor Horten. Har selv stor nok båt til at det ikke var noe stress, men det kom inn en kar i åpen båt som hadde vært ute og fisket. Han var en smule skjelven når han kom i land. På de to strekningene du nevner er det også en del skipstrafikk. Viktig å huske på å holde seg unna med god avstand. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 En ting dere må huske på er at alt av strøm kan kutte ut. Så sørg for å ha papirkart i tillegg til elektronikken. Det er også lettere å planlegge turen på papirkart, det gir oversikt over et større område. Og skal dere krysse til Skagen bør i hvert fall en av dere sørge for å ha navigasjonskunnskapene i orden. Og om dere er uerfaren og skal til Skagen er det en ting som gjelder! Flatt hav og fint hver! Lykke til og tenk sikkerhet foran noe annet! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Dannne Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Tusen takk for gode tips og raske svar! En av de som skal være med er erfaren seiler, og ble vel noe oppgitt over at jeg fyrte løs med «vi drar til Skagen en helg, er jo ikke langt..»😅 Småturer lokalt er startet, og har begynt å kjenne på hvor viktig sikkerheten er. God helg! Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 God helg, og god tur! Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 6.Juni.2020 Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 (redigert) Når dere planlegger rute, gjerne ved app der man kan legge inn ruten, zoom inn og merk dere staker og skjær før dere drar, og når dere da er underveis, se hele tiden etter neste stake, nes, bøye eller hva det måtte være. Da vet dere hele tiden hvor dere er, om f eks GPS’en faller ut, og dere får litt feeling med avstand fra kart til virkelighet. Ofte kan noe synes mye mindre på kartet enn hva det faktisk er. det er nok lurt å investere i en god app med kart (og gjerne papirkart som bacup for det området dere ferdes mest i, spesielt om mye skjær o.l ). Det er også en grei gratisapp, Norgeskart, som er enkel å laste ned og bruke. Da kan f eks flere ombord følge med om det er litt vanskelig å navigere. barentswatch er fin mtp bølgevarsel. Bare Google, så får dere det opp. windy app er god til vindvarselet. lykke til med båtlivet. :) Redigert 6.Juni.2020 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Juni.2020 Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Og ta VHF sertifikat og bruk det flittig!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Captain A Svart 6.Juni.2020 Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Eg bruker alltid og lese tekstvarsel på Yr før eg begir meg ut på lengre turer Vind kan være veldig lokalt, så man kan fort få seg noen overraskelser vist man bare ser på vær appen der kor man er akkurat nå https://www.yr.no/tekstvarsel/ Sitér dette innlegget Link to post
Dannne Svart 6.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Tusen takk for tips, som ny bruker er jeg virkelig positivt overrasket over dette forumet:) Sjekket Windy-appen, fungerte glimrende den! God helg! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.