Jump to content

sp.mål i forb. med lakkering av glassfiberbåt.

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg har sparklet og pusset sårskader i baug og skrogsider på båten min. Jeg har også primet og pusset disse med 180 papir.  Det har blitt ganske så glatt og fint (kjent etter med fingertuppene).Jeg hadde egentlig tenkt å bare lakkere der hvor jeg har utbedret skader. Men nå tenker jeg å lakkere hele skroget (dvs ca 90% av skroget) fordi jeg ikke finner helt riktige skrogfarge, ganske tett på - men ikke eksakt riktig. Bør jeg mattslipe der hvor jeg ikke har gjort noe og hvor skroget er blankt og fint fra før (topcoat/gelcoat) ?  Hva slags finhet bør jeg i såfall bruke på papiret? Bør jeg også prime der ? For at ny 2k lakk skal sitte! Jeg må lakke 3 ganger sier produsenten og jeg bør slipe mellom hvert lakklag! Hva slags finhet bør jeg bruke på papiret da? Og når lakkeringen er over - hva med rubbing, polering og etterbehandling?

jeg tørker ut på land....!

Min oppskrift:

Mattslip skroget med 60 papir på eksentersliper etter sparkling.

(Eksentersliper gir mindre riper enn papiret skulle tilsi, riper gir heft, for store riper synes)

Rull på Shipolin minst to strøk.

(Trenger ikke å slipe mellom hvert lag om du ikke venter for lenge. Står vanligvis på boksen på èn komponent)

OBS! Det må ikke være for varmt!

(10-15 grader er perfekt)

Får du dugg på, blir det matt og du må legge enda et strøk.

Dette funker på eldre båt.

(Ser bra ut på en meters avstand)

Har holdt på min 27 foter siden 2007, men trenger en ny omgang til neste år.

Perfeksjonister går nok for mer omfattende metoder, men da hadde jeg heller satt det bort til et lakkeringsverksted.

Mulig at 180-riper synes på sprutlakkert, det har jeg ingen erfaring med. Ingen sliperiper å se på mine skrog.

Redigert av paxo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...