Jump to content

HK vs kilo på båten


Kawanor

Recommended Posts

Var det så enkelt kunne nok alle lage en god båt.... slik er det ikke...

  • "V-bunn" er ikke det samme om den er 17 eller 27 grader
  • Vått areal er normalt den største motstandsfaktoren
  • Plassering av steglister
  • "Løft" i skrog
  • Luftmotstand i skrog
  • Avstand fra hel til tyngdepunkt 

Da har du flere elementer til "båtformelen".... dette er bare et utvalg

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

nå er vel akkurat disse to båtene temmelig like i skrogutforming og egenskaper :)   

Akselrasjon vil nok avhenge av flere faktorer enn bare vekt/effekt.  Propellvalg , motoren effektkurve og ikke minst vektfordeling har nok endel å si for hvor fort båten kommer over planingsterkselen.  

 

En annen ting man må tenke på :  vekta av fører.   Når man tar med det så blir det litt annet forhold mellom båtene.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...