Kawanor Startet 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2020 En 14 fots båt på 180 kg med en 60 hk motor på 104 kg blir 4.7 kg per hest. Og en 16 fots båt på 400 kg med 115 hk blir 4.8 kg per hest. Ser bort fra bensin tank på 25 liter på begge båtene, og begge har V bunn og bygget for lit fart. Vill disse båtene vere ganske like i akserlasjon og topp fart. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 (redigert) Var det så enkelt kunne nok alle lage en god båt.... slik er det ikke... "V-bunn" er ikke det samme om den er 17 eller 27 grader Vått areal er normalt den største motstandsfaktoren Plassering av steglister "Løft" i skrog Luftmotstand i skrog Avstand fra hel til tyngdepunkt Da har du flere elementer til "båtformelen".... dette er bare et utvalg Redigert 5.Juni.2020 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 nå er vel akkurat disse to båtene temmelig like i skrogutforming og egenskaper :) Akselrasjon vil nok avhenge av flere faktorer enn bare vekt/effekt. Propellvalg , motoren effektkurve og ikke minst vektfordeling har nok endel å si for hvor fort båten kommer over planingsterkselen. En annen ting man må tenke på : vekta av fører. Når man tar med det så blir det litt annet forhold mellom båtene. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.