Jump to content

Vurderer å bytte ut yanmar 3gm30f, men hvilke alternativer er verdt å vurdere?


Vdub

Recommended Posts

Som tittelen sier så vurderer jeg ny innenbordsmotor. Lei av å skru på gammel motor. Er bare en 20 fots åpen teinebåt så trenger ikke mange hk'ene for å få den opp i de 7-8 knopene som vel er max for det skroget. Er litt vanskelig å finne priser på nett, men syns yanmar blir for dyrt så hva er alternativene? 

Link to post
Share on other sites

arkmarin skrev for 11 timer siden:

Hvilke problemer har du hatt med motoren?

 

Nå er den tungstartet, hvit/lysgrå eksos, dårlig kompresjon på 1 sylinder og instrumentpanelet fungerer når det selv vil og jeg må lufte om den står mer enn 1 døgn. Har tatt av toppen og den må ha nytt sete og ventil hvertfall og nytt eksosbend og selvfølgelig nye pakninger. Er brudd i flere av ledningene ved en av skjøtene på ledningsnettet så der har vi synderen til problemene med instrumentpanelet regner jeg med.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Byttet matepumpe, byttet flexislangen mellom matepumpe og filter, sveist inn nytt innvendig rør i blandebend, trykktestet og planert topp, frest og satt i ett nytt sete og en ny ventil, slipt de andre ventilene, skiftet ventiltettninger, byttet ett av brennkammerne i toppen og rengjort og trykktestet dyser, skiftet alt av pakninger/kobberskiver, filtre og reimer og noen slanger, lagd nytt oljerør rundt motoren, rengjort og skiftet o-ringer og pakninger i varmeveksler og brukt dagevis på rengjøring og fjerning av gammel maling før grunning og lakkering. Brukt rundt 10000, håper det var verdt det.

Redigert av Vdub (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...