Fyhn2004 Startet 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2020 Hallo alle erfarne båteiere Jeg har store planer om å debutere som båteier i 2021-sesongen, og vil bruke tiden frem til kjøpet til både å sikre meg båtplass og ta båtførerbevis og lære meg ting og tang som kan være nyttige. Etter det store rushet av båtkjøp denne sommeren tenker jeg høsten 2020 eller vår 2021 kan være gode tidspunkt å handle på. Da jeg ikke har noe særlig erfaring med båt, håper jeg dere her inne kan hjelpe meg litt med ting og tang jeg lurer på. Båttypen jeg har i tankene er daycruiser på rundt 21-23 fot som holder til dagsturer og kan også overnattes i ved behov. Vi er to voksne og to barn. Så... bør jeg gå for innenbords diesel eller påhengsmotor og bensin? Og hvorfor? Er det noen produsenter jeg bør styre unna? Er det noen åpenbare feller jeg som fersking lett kan falle i? Med andre ord, alt av tanker og tips taes i mor med stor takk og evig takknemlighet. Takk for oppmerksomheten så langt og ha en strålende helg :-) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Kan prøve å svare her Fyhn2004 skrev for 4 timer siden: daycruiser på rundt 21-23 fot Først, hva legger du i begrepet Daycruiser? Tenker du type Uttern / Bella med kabin foran og vindskjerm? Eller er du åpen for mindre cabinbåter som Arvor og Beneteau? Fyhn2004 skrev for 4 timer siden: overnattes i ved behov. Vi er to voksne og to barn Blir garantert trangt. Kanskje se på noe snekkelignende eller større båt med cabin som Saga 26? (JA, de er ofte billigere) Fyhn2004 skrev for 4 timer siden: Så... bør jeg gå for innenbords diesel eller påhengsmotor og bensin? innenbords med drev < påhengsmotor* (avhengig av båten selvfølgelig) innenbords med aksling og solid diesel > påhengsmotor* (-:-) *min mening. Alle har forskjellige meninger her Fyhn2004 skrev for 4 timer siden: Og hvorfor? Drev er mye kostnader innenfor vedlikehold, eller hvis det går galt. Påhengsmotor er generelt billigere, men har ikke den skuddsikre påliteligheten til en diesel. Påhengsmotor har også fordeler på grunt vann, og ved generelt vedlikehold. Mye lettere å koble på en spylemuffe f.eks enn å ferskvannskjøre en båt med innenbords. De fleste påhengsmotorene er også nyere, som betyr garanti fra produsent. Fyhn2004 skrev for 4 timer siden: Er det noen produsenter jeg bør styre unna? Alle produsentene har noen feil, så det er vanskelig å komme på noen som du absolutt ikke må kjøpe. Uttern slår litt i sjø, ellers er mye likt. Fyhn2004 skrev for 4 timer siden: Er det noen åpenbare feller jeg som fersking lett kan falle i? Du får 3-fots syken og vil ha større båt med en gang Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.