Jump to content

Heia Sandefjord Kommune.


Mazo

Recommended Posts

Sandefjord Kommue har akivt gått ut å sagt at de ønsker flere båtturister inn til gjestehavnen. De sier også at de ønsker å satse på båtturismen.

 

Hva skjer ???

 

Jo.

I fjord sluttet de å merke farlige skjær ute i fjorden. Greit nok, De fleste som ferdes har jo et kart/draft men alikevell.

 

I år har noen smarte kontor-rotter funnet ut at de ikke har råd til å tømme søplebøttene som er satt ut på holmer og skjær. Dette tar for lang tid for skjærgårds-tjenesten.

 

Hipp hurra, Jeg ser virkelig frem til at båt turistene kommer inn fjorden vår for å ligge å nyte sommersolen sammen med engangsgriller, knuste flasker, rekeskall, en overflod av måker og sist men ikke minst,,, alle rottene som kommer til å få mye gratis mat til sine unger.

 

Heia !

Link to post
Share on other sites

Det er det dummeste jeg har hørt!!

 

 

Synes vi skal skrive opp navnene til de aktuelle politikerne her jeg. Kanskje det er noen Sandefjordsborgere her på forumet?

 

Så sender vi en link til Kommunen så de kan føle flauheten på kroppen.  :cheers:

 

Generelt synes jeg at mange flere grunner burde vært merket. Det er ikke alltid så enkelt å se på kartet hvor nærme land man kan kjøre.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Hei Mazo  :cheers:

Dette var trist lesning!   :puke: Når man ser bort fra en relativt lang innseiling, kunne jo Sandefjord blitt et godt havnealternativ. Sandefjord er jo en god havn under de fleste forhold. Byen er både idyllisk og passe "søvnig" til at det er rimelig rolig for dem som vil ha litt fred og ro og samtidig ha tilgang til de tilbud som en havneby kan tilby. Det skal ikke så mye til for at Sandefjord kunne markedsføres som båtby! Det er åpenbart at noen politikere burde vært tilsnakket!  :nono:

Hilsen Syverts

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hva skjer ???

 

Jo.

 

I år har noen smarte kontor-rotter funnet ut at de ikke har råd til å tømme søplebøttene som er satt ut på holmer og skjær. Dette tar for lang tid for skjærgårds-tjenesten.

 

Hipp hurra, Jeg ser virkelig frem til at båt turistene kommer inn fjorden vår for å ligge å nyte sommersolen sammen med engangsgriller, knuste flasker, rekeskall, en overflod av måker og sist men ikke minst,,, alle rottene som kommer til å få mye gratis mat til sine unger.

 

Heia !

 

 

Sant nok, men ofte ser jeg også at vi båtfolk kan bli MYE flinkere til å rydde opp etter oss.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser virkelig frem til at båt turistene kommer inn fjorden vår for å ligge å nyte sommersolen sammen med engangsgriller, knuste flasker, rekeskall, en overflod av måker og sist men ikke minst,,, alle rottene som kommer til å få mye gratis mat til sine unger.

Dersom det er slik det blir seende ut etter oss båtfolk - med knuste flasker, engangsgriller, rekeskall etc - så har vi som gruppe jaggu et problem... :cheers:

 

Synes selvfølgelig det er trist at kommunen ikke tar seg råd til å opprettholde en slik service. Det er rett og slett en skam!

 

MEN nå er det heller ikke satt ut søppelkasser på de fleste holmer og skjær, og jeg lar meg stadig forundre (jeg gjør det igjen PanPan  :puke:) over alle de som bare slipper søppelet rett ned før de pakker og drar. Her må et eller annet ha gått fatalt feil under oppveksten...

Det kan da ikke være så vanskelig og putte søppelet i en plastpose - ta det med  - for deretter å putte det i en container som finnes i samtlige båthavner??

Link to post
Share on other sites

MEN nå er det heller ikke satt ut søppelkasser på de fleste holmer og skjær, og jeg lar meg stadig forundre (jeg gjør det igjen PanPan  :cheers:) over alle de som bare slipper søppelet rett ned før de pakker og drar. Her må et eller annet ha gått fatalt feil under oppveksten...

Det kan da ikke være så vanskelig og putte søppelet i en plastpose - ta det med  - for deretter å putte det i en container som finnes i samtlige båthavner??

Tiltredes på det varmeste. En annen ting er at, Europris, Clas Ohlson har meget billige relativt små plastcontainere med lokk, som det burde være plass til under tofta i en hver båt. Disse er ypperlige til å ha grill og utstyr i på vei til holmen, og avfall i på vei hjem. Tett og luktfritt.

 

M

Marna

Link to post
Share on other sites

Tror ikke Sandefjord kommune kommer så veldig langt med den der. I henhold til regelverket er de så vidt jeg vet pålagt å ha en skjærgårdstjeneste som foretar en generell innsamling av avfall på "de vanligst tilgjengelige steder". Dette burde vel KNBF vite mer om? Hvor har du opplysningene fra Mazo?

 

Lotus

 

PS: I dag er det etablert en skjærgårdstjeneste for sjøbasert drift av offentlige friluftsområder på strekningen Østfold – Hordaland. Denne finansieres med ca 50 % over statsbudsjettet, kap 1426, post 32, der midlene i 2003 er 14,2 mill kr og ca 10 mill fordeles til driftsordningene. Fylkeskommuner, kommuner og friluftsråd bidrar med et tilsvarende beløp slik at de totale driftskostnader er ca 20 mill kr. Kommunens besparelse blir derfor relativt beskjeden når stat og fylkeskommune har gitt sitt. Samtidig er de vel pålagt å utføre denne innsamlingen?

 

PS igjen: Mellom 40 og 50% av vekten på avfallet som samles inn utgjøres av engangsgriller i henhold til opplysninger gitt av Friluftsrådenes Landsforbund. Slå den ! Og les strengen om engangsgriller en gang til !  

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen.

 

Er selvsagt helt enig i at vi båtfolk burde ta med oss søpla hjem. Men det er desverre ikke alle som tenker slik. Selv om det er søplestativer på de aktuelle stedene er det søppel rundt om etter at folkene har reist hjem for kvelden. Enten vi vil det eller ikke. Slik er det bare. Det er desverre ikke alle som har skjønt dette med naturvern/normal oppførsel.

 

Det er enklere å plukke litt søppel rundt omkring og hive i søplebøtta på stedet, enn å plukke dette i en pose og legge den i din egen båt for så å ta med hjem til, fra før overfylte søplebøtter. Har ikke store båten så når vi er ute en 2-3 døgn så starter all søppel å lukte.

PS: Vi har bl.a. bleieunger!!

 

Til Lotus:

Hint nr. 1 er at alle søplekassene er fjernet eller begynnt fjernet.

Styret i Seilforeningen og Seilerholmen i Sfj. har fått beskjed om at hvis de ønsker å beholde søplestativene må de tømme dem selv, da kommunen ikke gjør dette lengre.

 

Jeg synes dette er sørgelig og særdeles skadelig.

Men heldigvis har vi tønsbergfjorden rett ved siden av så det er jo bare å benytte andre og kanskje bedre fjorder.

 

MaZo

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg Mazo. Jeg trodde bare ikke at slikt var mulig. Det var det tydeligvis. Er det noen som tenker på hvorfor slikt og andre ola-dunk-ting er mulig? Fordi de aller fleste ikke gidder å bry seg. Ikke gidder å heve stemmen eller løfte en finger. Surmule i sofakroken og fortelle det til venner kan vi. Det hjelper IKKE. Nå er ikke dette verdens viktigste sak, men prinsippene er viktige.

 

Hva hjelper? Hev stemmen, skriv innlegg i SB - Sandefjords Blad, Tønsbergs Blad med adresse åpent brev til ordføreren. Spør om han ønsker at kommunen han leder skal se ut som en svinesti. Etter et par slike innlegg og litt brudulje blir det politisk bestemt at skjærgårdsrenovasjonen selvsagt skal fortsette og at dette kun var en beklagelig glipp hos kommuneadministrasjonen. Medienes makt er enorm. Ingen liker å fremstå som tullinger, urimelige osv.

 

Cluet som alle burde merke seg i alle sammenhenger er altså: Gidd å løfte fingeren når du berøres av noe du slettest ikke liker. Og hvis du vil, så strekk det ett hakk videre: Gidd å bry deg med at andre blir urimelig berørt av noe du slettest ikke liker. For å sitere ordene til en kjent norsk avdød forfatter: Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv.

 

Gidd å løfte fingeren både for deg selv og andre!

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Henger meg litt på Lotus her. Dersom man VIL gjøre noe så har media makt - og kritiske leserbrev blir lagt merke til av de folkevalgte. Klarer man i tillegg å få redaksjonene til å "tenne" og dermed skrive om det - så hender det at mye "fixer" seg ...

 

redaksjonen@sb.no (15.600 abonnenter) og redaksjonen@tb.no (33.300 abonnenter)

 

Tror sannsynligvis at Tønsbergs Blad kanskje ikke er rette fora (har det bare på følelsen  :confused:) da Sandefjord ikke er definert som satsingsområde (ikke et naturlig nedslagsfelt) for avisen...

 

Merk e-posten til SB med "leserbrev" i emnefeltet. Husk navn og adresse, da anonyme leserbrev ikke tillates mer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...