Spirit`ist Startet 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2020 Har lastet ned program og kart, og så langt alt vel. Sliter med å få laget en "port" for inngåede data signal for GPS. GPS er type Holux USB GPS. Har også lastet ned driver til GPS, men får ikke valget i menyen inne i OpenCP om å lage/velge en port. Nå skal det sies at i skrivende stund er GPS i båten og PC`n hjemme. Er det så enkelt som at GPS må være plugget i en av PC`ns USB porter for at konfiurering kan gjøres...? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Ja. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Spirit`ist Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Det enkle (svaret) er ofte de beste Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Nå får du også kjøpt AIS mottakere billig som er ypperlig å koble til en navigasjonpc. https://shop.wegmatt.com/ https://www.quark-elec.com/product-category/marine/ais-receivers/ Sitér dette innlegget Link to post
Spirit`ist Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Så enkelt var det desverre ikke . Driveroppdatering/nedlasting feieler når GPS plugges inn i USB porten. har lastet ned driver manuelt, og forsøkt med automatiks søk. Itt`no som virker. Dermed blir det bom stopp i å komme i gang med openCP. kan se ut som Device manageren ikke igjenkjenner hva som er plugget inn, og dermed så finner den ikke driveren som er lastet ned. Jeg begynner jo å mistenke selve GPS`n, da det kan virke som om den ikke forteller "hvem jeg er" når det blir plugget inn, og derved feiler driver oppdateringen. Det er en Holux GR 213. Dioden på den blinker når den er koplet til. Bruker samme GPS på en annen PC med MaxSea (ikke samtidig). Der er problemet at plotterprogrammet kun viser posisjonen båten har når programmet starter. posisjonen oppdaterer seg ikke når båten beveger seg. Når jeg ser på "datastrømmen" i MaxSea, så ser jeg at GPS`n leverer data, men programmet klarer ikke behandle de. Det problemet begynte i fjor. Holux og MaxSea har fungert sammen problemfritt i mange år. Uansett, jæv*#*¤* irriterende at "ting" ikke virker. Og tungvint å pendle mellom hjem og båt for hver test, så det ender vel opp med at jeg kjøper en GPS til...... Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Hadde problemer med driveren til GPS pøkk jeg også. Var masse googling før jeg fant ut at den hadde en brikke som windows ikke støttet/likte noe særlig. Kjøpte ny "pøkk" med windwosvennlig driver, la driveren på skrivebordet for kjapp re- installasjon ved problemer, slo av automatiske oppdateringer for windows og har så og si "frosset" en fungerende installasjon. Har fungert siden dengang. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 (redigert) Forsøk og laset ned driver derfra http://www.canadagps.com/mousegpsgr213usb.html -Standard Baud Rate: 4800 bps Databit: 8 Paritet: N Stoppbit: 1 Format: GGA, GSA, GSV, RMC- her er og en https://www.tikinavigator.no/netshop/downloadpage_GPS.htm Skal du kjøpe ny er denne bra GPS/GLONASS/GALILEO mottakermodul https://www.multicom.no/navilock-nl-8002u-multi-gnss-receiver/cat-p/c/p8093760 Redigert 8.Juni.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
shipahoy Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Eller denne hvis du har god tid. https://a.aliexpress.com/_eOZud2 Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Den pøkken jeg kjøpte, nr 2, har en eller annen minnefunksjon ifht satelittene så den kobler også mye kjappere opp en hva den første gjorde. Sitér dette innlegget Link to post
Spirit`ist Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Da ble det 500 spenn på ny USB GPS. Etter litt plundring med den også, dvs. PC hadde ingen defineret COM porter, og med dette på plass så gikk lastinge av driver greit den første gangen GPS`n ble plugget inn i PC`n. Tilkoplingen i OpenCp gikk greit og vipps så var det oppe og gikk. Men......., det varer ikke så lenge. Etter et par minutter så stopper datastrømmen fra GPS og inn i programmet opp, og plottet stopper på den siste posisjonen som ble lagret. For å få det i i gang igjen, så holder det og nappe ut USB kontakten, og sette den inn igjen, så går det noen minutter til, også er det stopp. Ikke noe særlig, og ikke noe å dra på sjøen med. Hva står jeg da ovenfor....? Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Skal vi se hva jeg husker. Det er vel sånn at du må "lage" en com port via usb og da setter du baudrate. Mener jeg har pleid å sette den vesentlig lavere enn det den står som standard. Er den noen sladrelampe på pøkken? Slutter den å lyse/blinke eller noe når det stopper opp i Opencpn? Så er neste å få dette riktig i Opencpn da. Det pleier jo å gå greit... en kan se datastrømmen og gjøre innstillinger og ser om det påvirker noe. Men der husker jeg ikke detaljene. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 (redigert) Forsøk og laste GpsGate for å se om den holder orden på Gps`n porten https://www.tikinavigator.no/netshop/Franson2.htm Setter du musa rett i en port i PC`n skal du se den her min sier (COM 3) Redigert 9.Juni.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Spirit`ist Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Oppsettet på com4 porten har jeg satt som beskrevet fra lev. Kl 08.50 så stopper datastrømmen helt plutselig. Startet den 08.21, så det ble en liten 1/2-time. Dioden på GPS blinker, som indikrerer at den fortsatt sender data. Når jeg sjekker med programmet GPS Viewer" får jeg melding "Can not open COMPORT". Det kan da se ut som det er selve comporten som tuller..? Sitér dette innlegget Link to post
Spirit`ist Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Roger jo; Ser likt hos meg, men med com4 som valgt port. Skal teste med GpsGate som om det hjelper Sitér dette innlegget Link to post
Spirit`ist Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Jaha......, får denne meldingen når GPS`n går i bakgrunnen.. Sitér dette innlegget Link to post
Spirit`ist Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Etter en rebot gikk det greit med Gpsgate, men resultatet ble fra vondt til verre. OpenCP tilater ikke at GpsGate bruker datene fra GPS`n, og de viritulle porten som GpsGate har laget er ikke tilgjenglige i OpenCP. Og, GpsGate tillater ikke at OpenCP bruker dataene samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Du kan bare åpne serieporten i et program om gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Spirit`ist Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Shipahoy; Ja, skjønte det etterhvert ;-). Spm. er hvordan jeg får OpenCP til akseptere de virituelle portene GpsGate lager....? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 OpenCPN aksepterer virtuelle comporter gå inn i OpenCPN å legg til..... i Gpsgate kan du legge til så mange virtuelle comporter du trenger.....på så vis kan du kjøre flere navigasjonsprogram parallellt på en GPS Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Spirit`ist Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Problemet er at de virituelle portene Gpsgate lager, ikke vises som tilgjengelige porter i OpenCP. (Alternativt at jeg ikke vet hvordan de legges til....) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Har også problem med 5.0 Franson har virket på de andre utgavene. Håper ikke den i båten er oppgradert. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Spirit`ist Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Den jeg lastet ned er versjon 2.6.0.402. Men...,men uavhengig av det så ser altså ut til at etter en viss tid så går comporten "i stå". Virituelle porter er sikkert fint, men det er en fattig trøst når de ikke vises i OpenCP Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Det er meg som surre litt ! på OpenCPN og TimeZero kjører jeg TCP/IP og på Maxsea International og PC-Navigo kjører jeg med virtuell comport jeg bruker Franson GPS-Gate 2.6.0.365.........med input TCP/IP og output div virtuelle comporter Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SamH Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Prolific og win10 er en ubrukelig kombo. Du kan kanskje få tidlige versjoner av driveren til å funke en liten stund, men så fort w10 oppdager endringer i hw, f.eks usb plugin, vil den erstatte den med en nyere og native driver. Det finnes hack for å lure w10 til å installere en annen, men det slutter også å virke ved neste win-update. Google er full av frust rundt akkurat dette. Sky alt som heter Prolific og usb-serielle greier på w10. Sitér dette innlegget Link to post
Spirit`ist Svart 10.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Final call; Hva som egentlig var feil/problem vites ikke. Jeg gjorde oppsettet på en annen PC, og da gikk (nesten..) greit på 1.ste forsøk. Generelt ser det ut som drivere til USB GPS ikke er helt "plug & play", så litt "fødselshjelp" måtte til. Også ser det ut som OpenCP må settes opp mot riktig com port ved hver oppstart. Men stabilittene var bra, og den lille turen jeg fikk med båten, så så programmet greit ut. Er derfor litt fristet til å teste ut OpenCP på ett Android brett. Noen som har erfaringer og bringe til torgs...? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.