MajorAndy Startet 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2020 I år skal det være! Hvis vejret ellers spiller med, så kaster jeg los på sommertur omkring den 25. Juni. Målet er Tvedestrand/Arendal for at se og gense min norske families steder. Jeg vurderer i øjeblikket tre mulige ruter: Den direkte fra Helsingør med et stop i Skagen og herfra direkte over til Sørlandet. Den anden tur går via Grenå op langs Jyllands østkyst og herfra over. Den tredje (og mest sandsynlige baseret på vejret) er langs Svenskekysten til Hvaler og herfra over til Kragerø og den vej ned. Det er denne, tredje rute, jeg har behov for gode råd til. Mere specifikt hvad den bedste rute er fra Fjällbacka til Kragerø ved forskellige vind- og vejrforhold. Hvordan er forholdene i ydre Oslofjord, hvad er bedst forbi Rakke og så videre. Gode råd, tips til gode havne og ruteforslag er meget velkomne! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Hmm. Jeg kan se, at nogen ønsker sig Norge for sig selv i sommer ?. Ikke megen hjælp at hente her, men problemet løser sig nok selv, da jeg har fundet ud af at det ikke er muligt at bruge Sverige som transitland uden at skulle i karantæne i Norge. Hvad enten det er med bil eller båd. Nå. Så må det være den direkte vej eller også danskekysten til os i sommer. Verden åbner vel igen på et tidspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Slik det er nå må man i karantene ved gjennomreise via sverige til Norge, så holder vel på en av de to første rutene. Det er mange fine havner og steder og besøke og kan virkelig anbefale en tur innom "verdens ende" som ligger ikke langt unna Færder fyr. Det blir kanskje for langt nord? Forøvrig er det mange fine naturhavner i område lyngør, Sandøya osv. Nautholmene har vi brukt når det er stille og rolig. Når det gjelder gjestehavner kan jeg anbefale Risør motorbåtforening. Den ligger på vestsiden av risøya. Fint sted, fin havn og kort vei inn til Risør. Ellers er Furøya et fint sted å ligge rett på utsiden av Tvedestrand. En ganske stor øy, med mange fortøyningsmuligheter. På utsiden av Arendal ligger Merdø. Der er det fint å ligge på svai på innsiden. Hvis dere vil ha byliv kan Arendal anbefales. Men rolig blir det vel ikke der, men alt av butikker og en fin gjestehavn. Blindleia kan anbefales hvis dere skal sydover fra Arendal. Det er en opplevelse. Det er utrolig flott på sørlandet og ingeting blir feil. Er det flott vær så kan man legge seg til nesten hvor som helst. Lykke til med turen. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Indre led, Sørlandsleia fra Lyngør til Arendal er en fin strekning som anbefales Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 (redigert) Jeg hadde gått rett fra Skagen til Kristiansand. Fin tur. Litt strøm siste timen inn mot Norge kan gi litt krapp sjø men ikke noe problem så lenge vinden er under10ms men @MajorAndy hvordan er reglene for norsk båt til København? Vi lurer på å dra dit ? Redigert 7.Juni.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 (redigert) @Bitteliten jeg er ved at undersøge det hos myndigheder og organisationer. Lige nu skal man kunne dokumentere, at man har reserveret seks nætter på et hotel eller i et sommerhus. Jeg tænker, at man også bør kunne komme ind med seks nætter reserveret i en havn. Det koster jo ikke alverden og jeg tror ikke at nogen tjekker om man sejler videre når man først er kommet ind. Jeg vender tilbage når/hvis jeg ved mere. Nok i Danskekyst-tråden. red: Bitteliten ville du også have krydset Skagerak i min båd i 8-10 m/s? Redigert 7.Juni.2020 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Vi har gått fra Skagen til Kristiansand flere ganger med vår forrige båt, en Riviera 925. Vi har brukt alt mellom 4-5 til 8 timer, avhengig av bølgehøyde og vind. Det blir en transportetappe, men til gjengjeld er Sørlandskysten et flott sted! Anbefaler deg spesielt å prøve kystlinjen vestover, fra Kristiansand til Mandal, før du setter kurs mot Arendal. Det er korte avstander mellom byene, og du når langt på en dag. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 (redigert) 10 ms synes nok jeg er litt mye Major Andy, men om du starter tidlig en morgen, å det har vært rolig vind dagene før, så får du en flott tur over. Her på sørlandet setter ofte solgangsbrisen inn med vind fra klokka 2 på ettermiddagen. Da er det lurt å være nært land. Den kommer fort opp i mellom 8 og 12 ms fra sørvestlig retning. Tror jeg ville dradd rett over fra Skagen til Lyngør. Det er et strekk på ca 85 til 90 nm etter hukommelsen. Da kan du ta Sverige på retur uten karantane regler. Velkommen til Sørlandet. Håper det blir tur hit på deg. Da må vi få til å treffes, ikke bare på Vhf. ?? Redigert 8.Juni.2020 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
MajorAndy Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Tak for gode råd. Og godt at høre, at også mindre både som vores har taget turen, @Phoebe Jeg har jo sejlet utallige gange fra Danmark til GBG, men det er jo langs land. To gange har vi sejlet fra Skagen til Käringön, og det var problemløst, men det var i vores NW390, som var større. Men forholdene er vel nogenlunde de samme på den strækning, tænker jeg? @Bitteliten I tog jo en tur fra Kristianssand til Marstrand (?) i Nimbussen for nogle år siden, ikke? Men det kommer jo bare an på vejret. Vi må se om det arter sig. Norge har været en plan i mange år. Jeg håber virkelig det ordner sig i år. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 (redigert) Jo, vi krysset over fra Grimstad til Smøgen med Nimbus 30S. Det var fint vær den dagen og vi var lei av norskekysten. Det var en fin 4 timers tur i ca 20 knop. Vi hadde ikke autopilot på den båten - det var vel største utfordringen med turen Skagen Kristiansand er litt kortere - ca 80 nm. Dere har mer enn bra nok båt til en slik tur. Jevn fart - autopilot på - så setter man på kaffen Sist jeg krysset Skagerak dro jeg alene. Jeg så gjennom noen episoder med Jens i Villmarken på turen over. Det tar litt lengre tid med seilbåt - jeg brukte vel ca 10 timer. Fin tur det Redigert 8.Juni.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 (redigert) MajorAndy skrev 51 minutter siden: Men det kommer jo bare an på vejret ... Det er riktig, og med godt vær er det en fin tur. For et par år siden var det to norske kajakkpadlere som padlet Grimstad-Skagen. Vi har hytte syd for Kristiansand og har ca 110 nm hjemmefra til hytta med båten ned hele Sørlandskysten. Den turen har vi tatt 60-70 ganger. Sørlandet - Skagen er derfor ikke spesielt langt i den sammenhengen ?. Redigert 8.Juni.2020 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Ikke langt måske. Men langt til land. ? Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Arendal gjestehavn har god plass, men sanitærforholdene (toalett/dusjanlegget) er noe av det dårligste jeg har opplevd i havnene jeg har besøkt på Sørlandet. Da synes jeg Grimstad gjestehavn er mye bedre, selv om den er mindre og vanskeligere å få plass. Fine uthavner like utenfor Grimstad også, men her er vi jo i @Bjørn Løvjomås sitt område, så han kan nok gi mange flere tips her. Merdø utenfor Arendal er allerede nevnt og kan anbefales. Dmi.dk, windy og Barentswatch.no er alle gode på bølgevarsel for Skagerrak. Med rette værvinduet går det fint med din båt. En alternativ rute kan f.eks være å gå via Limfjorden til Thyborøn og så krysse Skagerrak til Mandal, for å få en rundtur. Ellers er jo Skagen - Grimstad/Arendal korteste havkrysset. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 (redigert) Ligger du i 20+ knop er det ikke så langt til land i tid .........vi ligger i 5 kn i snitt ! Redigert 8.Juni.2020 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
TideRace Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 MajorAndy skrev 30 minutter siden: Ikke langt måske. Men langt til land. ? Du mister mobildekningen ganske raskt på denne strekningen, men du har vel VHF ombord, MajorAny? Det er som regel mye nyttetrafikk i Skagerrak og du er innen VHF-rekkevidde for mange båter om det skulle oppstå et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 (redigert) MajorAndy skrev 44 minutter siden: Ikke langt måske. Men langt til land. ? de aller fleste båter som synker fordi treffer land. De fleste båter tåler vann meget godt Første gang vi dro over var det uvant. Etter det har vår horisont blitt stadig lenger ute. Redigert 8.Juni.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Til og med gamle Nw900 kom seg trygt over fra Arendal til Skagen. Det er vel svært få av oss her inne som har så god kontroll på været som deg @MajorAndy så dette går helt bra. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Det går fint over Skagerrak hvis man bare har ok vær. Bare å følge med på varslingene. Båten din må jo være topp for den type kryssing. Min er litt treg (10 knop). Det er fantastiske plasser hele veien fra Kragerø og til Mandal. Mine favoritter er Grimstad skjærgård, Lillesand skjærgård og Blindleia, samt Søgne. Spesielt i Grimstad finner man lett le for vinden. I alle fall synes jeg det er lett der. Samt at det er veldig mange fine ankringsplasser og tilrettelagt for båtfolk. Gjestehavnen bruker jeg aldri så den kan jeg ikke uttale meg om. Fra Homborsund og vestover til vestre del av Blindleia kan man gå innaskjærs om man ønsker det. Må bare ut å titte på været ett sted vel, så inn i neste sund. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Rolf Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Velkommen til Sørlandet, sier jeg. Synes du skal gå direkte til Kristiansand, puste ut en dag eller to i den fine gjestehavna og så legge kursen vestover mot Mandal. Ny-Hellesund, Høllen, Udvaar, Harkmarksfjorden, Svinør, Hille er flotte gamle uthavner og steder som er verdt å gå med seg ( @mons har sikkert mer å bidra med Om Søgneskjærgården). Fart litt rundt her noen dager før du legger kursen østover forbi Kristiansand, gjennom Blindleia til Lillesand. Så Grimstad med Valøyene, Arendal med Merdø og Tromlingene (på utsiden av Tromsøya), gjennom indre led Sørlandsleia, til Lyngør. Tvedestrand og Risør er jo absolutt hvert et besøk og da er du jo nesten ved Jomfruland som absolutt kan anbefales. Så cruiser du raskt tilbake til Arendal og krysser over til Danmark derfra. God tur! Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Flid Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 (redigert) MajorAndy skrev for 14 timer siden: Hmm. Jeg kan se, at nogen ønsker sig Norge for sig selv i sommer ?. Ikke megen hjælp at hente her, men problemet løser sig nok selv, da jeg har fundet ud af at det ikke er muligt at bruge Sverige som transitland uden at skulle i karantæne i Norge. Hvad enten det er med bil eller båd. Dere er helt sikkert hjertlig velkomne til Norge. Hva med en tur inn Oslofjorden først? Nå blir restriksjonene mellom Norge og DK fjernet fra den 15 juni. Ubekreftede meldinger fra DK i dag sier at også Nordmenn kan besøke DK fra samme dato. Fra norsk UD, se her: Hvilke endringer vil gjelde for Norden fra 15. juni? Fra 15. juni vil det ikke lenger være et krav om ti dagers karantene ved ankomst til Norge etter besøk i Danmark. Det vil gjelde både nordmenn som har besøkt Danmark og dansker som skal på ferie i Norge. Nordmenn som reiser til Danmark må gjøre seg kjent med de reglene som til enhver tid gjelder i Danmark og forholde seg til dem. Innen 15. juni vil vi vurdere om det kan gjøres unntak også for de andre nordiske landene. Nordiske folkehelsemyndigheter jobber for å finne ut hvordan dette gjøres. Redigert 8.Juni.2020 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 (redigert) Tak for alle gode råd og indspil! Som nogen måske ved, så tilbragte jeg alle mine somre indtil jeg blev 12 hos min farmor i Tvedestrand. Så tyngden kommer helt sikkert til at ligge i området mellem Lyngør, Borøya, Tvedestrand og Arendal, hvor jeg meget af min familie kommer fra. Men jeg skal også forbi Kragerø, hvor vi havde hytte efter min farmors død. Nu må vi se om vejret spiller med - og om båden fungerer. Jeg krydser fingre! ? red: Foto fra Tvedestrand kirkegård, hvor min farmor, farfar og oldeforældre ligger: Redigert 8.Juni.2020 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Danskeren07 Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Spændende at høre om din tur @MajorAndy. Vi tænker også på at sejle til Norge til sommer og vil bare gå direkte over fra Skagen til Færder fyr. Jeg tænker at hvis det ikke blæser mere end 7 m/s er det nok ok. Men hvis bølgerne kommer fra vest kan det give en del rul i båden. Vi tjekker altid DMI, YR, Windy og FCOO.dk. Det vigtigste er nok også at have rene tanke og lidt ekstra filtre og remme med. Men det har du helt sikkert styr på. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 MajorAndy skrev 1 time siden: Som nogen måske ved, så tilbragte jeg alle mine somre indtil jeg blev 12 hos min farmor i Tvedestrand. Så tyngden kommer helt sikkert til at ligge i området mellem Lyngør, Borøya, Tvedestrand og Arendal, hvor jeg meget af min familie kommer fra. Men jeg skal også forbi Kragerø, hvor vi havde hytte efter min farmors død. Da synes jeg du har meget gode grunner til å ta turen over Skagerrak, @MajorAndy! Det kan godt hende du vet dette, men jeg nevner det likevel: På grunn av reiserestriksjonene i Norge skal "alle nordmenn" ha fritidsbåt i år. Forhandlerne ble utsolgt for årets lager allerede i mai og bruktbåtmarkedet koker. Det skal nå være over 1 million fritidsbåter fordelt på Norges 5.368.000 innbyggere. Mange av disse skal på sjøen i sjøen i sommer, og det vil sikkert bli ganske trangt i de populære havnene på Sørlandet i juli. Hvis du har mulighet til å ta turen etter uke 32 (august) så vil det være lettere å komme inn til byene. Av samme grunn kommer jeg til å sette kurs mot øyene i Danmark ... hvis jeg får lov av danske myndigheter da ... ... Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 MajorAndy skrev 1 time siden: Tak for alle gode råd og indspil! Man kan også bruke Sverige som transittland sier UD. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Flid skrev 34 minutter siden: Man kan også bruke Sverige som transittland sier UD. ikke bare TIL Danmark men også fra DK mod Norge? Jeg har ikke noget imod at købe ind hjemmefra og holde mig i båden. Har du evt kilde på dette, @Flid ? Utroligt det skal være så kronglete.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.