Jump to content

Nok å kjøre pumpen til ferskvannstank er tom?


Avsluttet2

Recommended Posts

Benyttet dagens fridag til litt vinterklargjøring av båten.

Jeg har hentet inn puter, koblet ferskvannpumpen til bryter slik at jeg kan bruke båten med tom vanntank uten at pumpen går hele tiden og tømt vanntanken.

Som tittelen sier, er det nok å kjøre vannpumpen til det ikke kommer mer vann ut eller må jeg gjøre noe mer?

Link to post
Share on other sites

Med fare for å banne litt i kirken her: Er det egentlig nødvendig å gjøre noe som helt, når båten skal ligge på sjøen? Her vest blir det ike så kaldt, og varmen fra sjøvannet holder som regel frosten unna. Jeg har hatt båt på vannet om vinteren så lenge jeg kan huske; og mye har gått ad hel**** til i løpet av den mørke årstid, men noen frostskade har jeg aldri fått.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:nonod: Moroklump ha dærre Worse. :wink:

 

Vi her i Norge ( på det kolde østland) må nok tømme og sørge for at pumpen er tom til vinteren.

 

Jeg pleier kjøre pumpen/ skru opp alle kraner til det ikke kommer mer vann + litt til.

Deretter tømmer jeg varmtvannstank ved å skru opp kran ved trykventil(husk å åpne ogsåpå uttak på toppen slik at alt renner ut).

Deretter demontere jeg slanger inn/ut av pumpe (hurtigkoblinger) og tømmer det som måtte være av vann der. Kan gjerne starte pumpen noen sekunder. Blåser så gjennom alle kraner. Husk dusjen.

Lar deretter alle kraner stå åpne.

Link to post
Share on other sites

Jeg var litt sent ute med å tappe ned ferskvannstanken på den forrige båten sist vinter, med det resultat at det frøs til i slanger, pumpe og vannkran. Pumpa la der plassert helt nede i kjølen, under dørken framme i kabinen. Skulle ikke tro at den ville fryse der?? Men det gjorde den tydeligvis... Fikk tømt ut vannet under en mildværsperiode noen uker senere, men pumpa ble aldri mer sitt gamle jeg igjen desverre. Hadde den ute og rengjorde og smurte opp, men effekten var fortsatt heller laber.

 

Mulig at den hadde røket den vinteren uansett, det er ikke så lett å si..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ødela en pumpe for mange år siden pga. frost. Dyr erfaring :headbang: Her på Østlandet anbefaller jeg å ta ut pumpa samt tømme varmtvannstanken og blås igjenom kraner. La de stå i åpen stilling. Tøm også ferskvannstank og om mulig gjør den ren innvendig.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Her på Østlandet anbefaller jeg å ta ut pumpa samt tømme varmtvannstanken og blås igjenom kraner. La de stå i åpen stilling.

<{POST_SNAPBACK}>

Har aldri gjort noe annet enn å tømme tankene med pumpa og har aldri hatt noen problemer med det. Alle kraner og bunnventiler står åpne(inkludert sikkerhets ventil på varmtvannstanken. Det eneste jeg tar av er dusjslangen på badeplattformen.

Link to post
Share on other sites

Det er farlig å gi generelle råd om dette fordi det er avhengig av hvordan anlegget er laget og hvor mye feks pumpene tåler. Jeg har opplevd at vann i kjølsvinet fryser når jeg ligger i sjøen om vinteren selv om jeg har varme på i kabinen. Hvis pumpen står lavt slika t det vil samles vann i den og den ikke tåler frost vil den gå istykker. Selv kjører jeg bare ut vannet av alle kraner og lar dusjslanger etc henge, men det er ikke ensbetydende med at alle andre kan gjøre det samme. Derfor koker det ned til at de som har lyst til å forsøke å gjøre minst mulig (som jeg) gjør det og tar følgende hvis de kommer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...