Jump to content

Strøm til liten båt

Chill-tikki

Recommended Posts

Heisann!
Ønsker i første omgang å holde budsjettet på et absolutt minimum. Seilbåten vil for det meste brukes på helgeturer

Jeg har kjøpt en 5kw dieselvarmer fra Kina.(hater å fryse) og har 2 stk ledstrips i taket. Ønsker å ha mulighet til varm båt igjennom ei helg. 

Jeg er helt fersk på temaet men jeg har tenkt på disse:

- BATTERI SMF 12V 120AH - 1549kr på Biltema

- Solcellepakke 12 V 160 W 20 A - 1299kr på Jula

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/solceller-og-stromforsyning/solcellepaneler/solcellepakke-007983/

Hva mangler jeg? Må jeg ha dc-dc fra startbatteri eller finnes det billigere metoder?

Hvis varmeren trekker ca 3,5-4 A/time, vil du med et toppladet batteri ha ca 15 timer driftstid til batteriet er helt tomt (dvs 50% av oppgitt kapasitet).

For at solcellepanelet skal gi ladestrøm av betydning, må det være en skyfri dag og sola må stå rett på panelet uten skygge. Jeg bruker dieselvarmer først og fremst når det er kjølig og vått, og under slike forhold vil du ha minimal lading fra panelet.

Solceller er fine når båten ligger i havn mellom turene, men klarer neppe å erstatte forbruk underveis hvis du for eksempel bruker dieselvarmer over mange timer hvert døgn.

Nå vet ikke jeg hvor stor en "liten båt" er, men jeg synes umiddelbart at 5kw dieselvarmer i "liten båt" høres ganske overkill ut. Jeg har 5,5 kw Webasto i en 40 fot seilbåt og ved 0 grader må vi lufte selv om varmeren settes på lav Eco-innstilling. Hvis du setter inn en 2kw varmer i stedet vil du antagelig halvere strømforbruket. Men din "lille båt" kan jo være betydelig større enn min :)

Nå er vel varmeren kjøpt inn, og på lavt budsjett har han nok ikke lyst til å endre på det. Det er ikke alle kinavarmere som leverer det som står oppgitt, så kan jo godt hende han har en 2-3kw. 

Par spørsmål:

Har du lademulighet i havn?

Kan du lade fra motor?

Hvis tiltenkt bruk ikke er lengre enn en helg kan det være et alternativ å droppe panelet og heller kjøpe et ekstra batteri og evt en liten lader hos Biltema. 

Da har du batterikapasitet til å kjøre varmeren hele helgen om nødvendig, og skulle du ønske å være ute et par dager til kan du alltids kjøre motoren litt for å få strøm. 

(Beste er naturligvis begge deler, men ikke alltid budsjettet strekker til :) )

PS: Ser du nevner LED-strips og varmer. Vi tar utgangspunkt i at dette er eneste forbruk du har. LED bruker så lite at det kan man nesten se bort i fra. Derfor fokus på varmer. 
Som @Gunga Din påpeker så har du kanskje kjøleboks? (Hvis ikke kommer nok det til å være neste som du installerer)

Redigert av Havelle (see edit history)

Og det panelet det linkes til er nok ikke det beste. Det er polykrystalinsk, mens det meste som nå selges er monokrystalinsk. Det er nok en grunn til at det selges til en utrolig lav pris. Greit for forhandler å bli kvitt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Men har man ikke nok plass uten skygge kan det ha noe å si. Spesielt billigere solcellepanel har en tendens til å miste mye effekt om selv kun en mindre del er i skyggen.
Derfor jeg lurer på om det kan være et alternativ å droppe panel og heller kjøpe et batteri. Da har man uansett nok strøm. (Men det forutsetter naturligvis at man har lading på brygga og ikke planlegger lengre turer.)

Ja, dette høres rart ut, hva med forbindelsen fra D+ til ladelampen? Brudd/dårlig kontakt der? Da starter i hvert fall ikke dynamoen å lade, kanskje ved hard rusing av motoren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...