Chill-tikki Startet 7.Juni.2020 Del på Facebook Startet 7.Juni.2020 Heisann! Ønsker i første omgang å holde budsjettet på et absolutt minimum. Seilbåten vil for det meste brukes på helgeturer Jeg har kjøpt en 5kw dieselvarmer fra Kina.(hater å fryse) og har 2 stk ledstrips i taket. Ønsker å ha mulighet til varm båt igjennom ei helg. Jeg er helt fersk på temaet men jeg har tenkt på disse: - BATTERI SMF 12V 120AH - 1549kr på Biltema - Solcellepakke 12 V 160 W 20 A - 1299kr på Jula https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/solceller-og-stromforsyning/solcellepaneler/solcellepakke-007983/ Hva mangler jeg? Må jeg ha dc-dc fra startbatteri eller finnes det billigere metoder? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Skal batteriet brukes til både start og forbruk eller skal du ha to separate batterier? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Chill-tikki Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Tenkte å ha 2 separate batterier Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Hvis varmeren trekker ca 3,5-4 A/time, vil du med et toppladet batteri ha ca 15 timer driftstid til batteriet er helt tomt (dvs 50% av oppgitt kapasitet). For at solcellepanelet skal gi ladestrøm av betydning, må det være en skyfri dag og sola må stå rett på panelet uten skygge. Jeg bruker dieselvarmer først og fremst når det er kjølig og vått, og under slike forhold vil du ha minimal lading fra panelet. Solceller er fine når båten ligger i havn mellom turene, men klarer neppe å erstatte forbruk underveis hvis du for eksempel bruker dieselvarmer over mange timer hvert døgn. Nå vet ikke jeg hvor stor en "liten båt" er, men jeg synes umiddelbart at 5kw dieselvarmer i "liten båt" høres ganske overkill ut. Jeg har 5,5 kw Webasto i en 40 fot seilbåt og ved 0 grader må vi lufte selv om varmeren settes på lav Eco-innstilling. Hvis du setter inn en 2kw varmer i stedet vil du antagelig halvere strømforbruket. Men din "lille båt" kan jo være betydelig større enn min :) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Ikke glem kjølboksen (om du har?) den ligger å trekker strøm døgnet rundt !? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hedwig Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 (redigert) Nå er vel varmeren kjøpt inn, og på lavt budsjett har han nok ikke lyst til å endre på det. Det er ikke alle kinavarmere som leverer det som står oppgitt, så kan jo godt hende han har en 2-3kw. Par spørsmål: Har du lademulighet i havn? Kan du lade fra motor? Hvis tiltenkt bruk ikke er lengre enn en helg kan det være et alternativ å droppe panelet og heller kjøpe et ekstra batteri og evt en liten lader hos Biltema. Da har du batterikapasitet til å kjøre varmeren hele helgen om nødvendig, og skulle du ønske å være ute et par dager til kan du alltids kjøre motoren litt for å få strøm. (Beste er naturligvis begge deler, men ikke alltid budsjettet strekker til :) ) PS: Ser du nevner LED-strips og varmer. Vi tar utgangspunkt i at dette er eneste forbruk du har. LED bruker så lite at det kan man nesten se bort i fra. Derfor fokus på varmer. Som @Gunga Din påpeker så har du kanskje kjøleboks? (Hvis ikke kommer nok det til å være neste som du installerer) Redigert 7.Juni.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Tror nå det opplegget du skisserer vil fungere fint. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Det tror jeg også. En litt enkel regulator men burde fungere greit. En MPPT hadde vært bedre men på budsjett er dette fint. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Hedwig Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Hvor tenkte du å ha solcellepanelet? Husk at det kan miste mye effekt om det kommer skygge på deler av panelet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Og det panelet det linkes til er nok ikke det beste. Det er polykrystalinsk, mens det meste som nå selges er monokrystalinsk. Det er nok en grunn til at det selges til en utrolig lav pris. Greit for forhandler å bli kvitt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bårdp Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Det betyr jo kun at det er noe større en de beste har en plass nok spiler det ingen rolle. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Men har man ikke nok plass uten skygge kan det ha noe å si. Spesielt billigere solcellepanel har en tendens til å miste mye effekt om selv kun en mindre del er i skyggen. Derfor jeg lurer på om det kan være et alternativ å droppe panel og heller kjøpe et batteri. Da har man uansett nok strøm. (Men det forutsetter naturligvis at man har lading på brygga og ikke planlegger lengre turer.) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Ja, dette høres rart ut, hva med forbindelsen fra D+ til ladelampen? Brudd/dårlig kontakt der? Da starter i hvert fall ikke dynamoen å lade, kanskje ved hard rusing av motoren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.