Kappa Startet 7.Juni.2020 Del på Facebook Startet 7.Juni.2020 Bildet viser baksiden på dynamoen der spenningsregulatoren sitter. Har målt spenningen over B+ og jord. Den er 0 volt både når motoren er avslått, og når den går. Jeg antar at dynamoen eller regulatoren er defekt. Så planen er å kjøpe ny. Men hva er den gule ledningen? Sitter det en slik gul ledning på alle dynamoer? Og hva med «W»? Antar den går til turteller. Har alle dynamoer «W»? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Det kan være sense-kabel fra regulator som skal på pluss-siden på (forbruks-) batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 (redigert) Kappa skrev 44 minutter siden: Men hva er den gule ledningen? Den gule ledningen er "sense" kabel som er koblet til batteriet . Kappa skrev 44 minutter siden: Sitter det en slik gul ledning på alle dynamoer? Nei, bare til Volvo Penta. Riktig nok kan man få kjøpt dynamo uten gul ledning til Volvo Penta men da får man lavere spenning inn på batteriet så det er ikke anbefalt. Kappa skrev 44 minutter siden: Og hva med «W»? Antar den går til turteller. Har alle dynamoer «W»? Alle dynamoer til VP har W utak så vidt jeg vet men alle dynamoer har ikke W utak. Jeg ville vurdert nå som dynamo skal byttes om det hadde vært lurt å kjøpt inn en 100A dynamo i steden for 70A som sitter der originalt. Redigert 7.Juni.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Siden du måler 0 volt også før start må du nesten ha skillediode. Hvis ikke har du en dårlig kobling. Hvis du har skillediode og den gule senseledningen ikke var tilkoblet batteri starter ikke ladingen. Kanskje du bør prøve det før du handler ny dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Seiza Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Jeg skal også til med noe dynamo skruing etterhvert. Har en ny liggende som skal monteres på (VP motor). hegra skrev 34 minutter siden: Altså må senseledning på batteri slik at spenning blir 14,4 volt på batteriene . Bare for å dobbeltsjekke at jeg ikke misforstår; sense ledningen skal altså kobles direkte på batteri? På husken kommer jeg ikke på at den gamle dynamoen har noen ledninger som går til batteri. Kanskje derfor det ikke er noe lading? Må sjekke dette når jeg drar ned i båten i morgen... Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Hvorhen sitter skilledioden? Bavaria 38 ac. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Det må nok du må bruke øynene selv for å finne. Det er ikke lett for noen som meg som ligger langt syd i Sverige å se når du kanskje ligger i Bodø? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Vet heller ikke hvor, eller om du har skillediode. Skillediode kobles ikke likt som skillereleer så du må finne ut hva du har. Jeg bare antar det er skillediode siden du målte 0 volt. Følg den røde ledningen som sitter på dynamoens B+ og se hvor den ender. Men fikk ikke noe svar om den gule ledningen var tilkoblet noe når du testet. Var den det? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Seiza skrev for 1 time siden: Jeg skal også til med noe dynamo skruing etterhvert. Har en ny liggende som skal monteres på (VP motor). Bare for å dobbeltsjekke at jeg ikke misforstår; sense ledningen skal altså kobles direkte på batteri? . Samme her som hos Kappa. Du må finne ut om det er skillediode eller noe annet som skiller batteriene. Ta mobilen med og ta bilder både av ny og gammel. En VP kan være så mangt. Alt fra fem til hundrevis av hk. Som du forstår har ikke alle disse samme dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Seiza Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Jeg må visst gå bort i fra at en dynamo er en enkel dings som lager strøm og ferdig med det... :p Skal gå litt grundigere til verks og ta litt bilder etc i morgen:) Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Skilledioden min sitter visst på skottet rett bak motoren. Imorgen skal jeg måle spenningen på alle tre terminaler på dioden. Antar at det skal være batterispenning på hver batterikurs. Er det riktig tenkt? Antar at det også skal være batterispenning på diodeterminalen som leder mot B+. Er det riktig tenkt? I tillegg skal jeg sjekke om det er en re-set knapp på dioden. Hva ellers må jeg søke etter for å kunne konstatere at dioden er ok? Og jeg skal sjekke at den gule ledningen er terminert på ett av batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 (redigert) Det finnes et utall av skilledioder og skillereleer. Derfor blir det helt feil av meg og si hva eller hvor det skal måles uten først og ha sett dette. Bilder er absolutt best. Både av skillediode /skillerele og baksiden av dynamo slik at vi ser ledninger som er tilkoblet dynamo. Er det umulig og ta bilder så finn navn og nummer på dette. Har dere koblingsskjema til motor eller båt så ta gjerne bilde av det også. Spør nok en gang Kappa : Var den gule ledningen koblet til noe når du målte, eller hang den løst som på bilde? Redigert 7.Juni.2020 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 Den gule ledningen var tilkoblet dynamo, men jeg har ennå ikke undersøkt om den har løsnet fra batteriet i motsatt ende. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 8.Juni.2020 Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 Kappa skrev 20 minutter siden: Den gule ledningen var tilkoblet dynamo, men jeg har ennå ikke undersøkt om den har løsnet fra batteriet i motsatt ende. For meg så ser det ut som om dette er en sense som har vært koblet til B+. Ser ut som en kabelsko i enden på ledningen samt at du også har en sko på selve B+. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.Juni.2020 Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 (redigert) Som sagt er det avgjørende om du har skillediode eller skillerele. Men er du usikker kan du gjøre følgene: Slå av hovedbryter. Ta en laaang ledning og koble den inn på den gule ledningen som vises på bildet av dynamo. Strekk så denne ledningen direkte til startbatteriets + pol. Resten av ledningene kobler du til dynamo slik de var før du tok ut dynamo. Slå på hovedbryter. Start opp. Nå skal ladingen starte enten du har skillediode eller skillerele. Men kom tilbake igjen om dette virker for dette er ikke en fullverdig reperasjon, bare en test. Ligger det en annen løs ledning ved dynamo kan jo det være den som skal inn på den gule. Den kan lage kortslutning hvis den får kontakt med gods hvis den fremdeles er i kontakt med batteri, så pass på. Kjellg skrev 1 time siden: For meg så ser det ut som om dette er en sense som har vært koblet til B+. Ser ut som en kabelsko i enden på ledningen samt at du også har en sko på selve B+. Ja, stemmer det. Det er slik volvo leverer motoren fra fabrikk. Men der kan den ikke stå om det er skillediode. Men det går med skillerele. Siden Kappa målte 0 volt på B+ tyder det på at det er skillediode. Redigert 8.Juni.2020 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiza Svart 8.Juni.2020 Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 Her er dynamoen min. Gjorde som @hegra skrev og koblet de gule ledningen direkte til batteri, og gjett hva .... full lading! Sitér dette innlegget Link to post
Seiza Svart 8.Juni.2020 Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 Så det vil da si at jeg har en ny dynamo i reserve, kjekt å ha da jeg holder på å gjøre meg klar for langtur:) Men spørsmål blir jo da hvordan jeg skal få koblet denne gule ledningen riktig og ikke direkte til batteri? Sitér dette innlegget Link to post
Seiza Svart 8.Juni.2020 Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 hegra skrev for 2 timer siden: Siden Kappa målte 0 volt på B+ tyder det på at det er skillediode. Jeg målte 12,94V på det jeg mener er B+ på dynamoen, da ser det ut til at jeg har skillerele? Etter det jeg så når jeg var nede i båten så var det ingen åpenbare plasser hvor jeg kunne feste denne ledningen. Forøvrig er motoren min en gammel (men god) 2003T. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.Juni.2020 Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 (redigert) Se det ja Du har skillerele. Du kan koble den til på hovedbryter slik at den gule blir strømløs når hovedbryter slås av. Pass på at det er samme hovedbryter som dynamoens ladekabel går til. Blir det for vanskelig kan du koble den gule rett til dynamoens B+ kontakt. Men,,,nå vet vi ikke om det ligger en løs gammel senseledning fra før. Den kan være farlig hvis den fremdeles er srtømførende. Ikke umulig at ledningen har stått på dynamoens B + også tidligere, og da er det ingen løse ledninger, men det er umulig og bedømme herfra. Redigert 8.Juni.2020 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiza Svart 8.Juni.2020 Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 Supert, takker for gode råd og hjelp! Og beklager Kappa, hvis jeg kapret tråden litt for mye, men jeg tenkte det kunne være smart å samle dette i en tråd for andre som kan ha interesse av dette;) Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 (redigert) Min skillediode på bildet under er testet med motor av og mens den går. Det er normal hvilespenning på begge batterikurser. Terminalen i midten er koblet til B+ på dynamoen og viser 0 volt både når dynamoen står stille, og når den går. Det er en-veis motstand (Ohm) på skilledioden mellom henholdsvis begge batterikurser og terminalen til B+. Strømmen over skilledioden tillates altså å gå fra B+ til begge batterikurser, men ikke tilbake. Og det er vel hele poenget. Så siden det er spenning på den gule ledningen, og målingene på skilledioden er som beskrevet over, tror jeg skilledioden kan friskmeldes, og dynamoen må byttes ut. Redigert 8.Juni.2020 av Kappa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.Juni.2020 Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 Ikke vær for rask med skrote dynamo. Har du ladelys når tenning slås på? Den gule skal rett på ett av batteriene hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 (redigert) Nei. Intet ladelys. Bare lys for gløding og lavt oljetrykk når tenningen er på. Redigert 8.Juni.2020 av Kappa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.Juni.2020 Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 Kan være dårlig kontakt. Mål mellom en sikker batteri + eks fra starterens store + kontakt og til dynamoens minus. Da skal du få full batterispenning. Enkelte dynamoer er montert med isolasjonsforinger og da må minuskabel til dynamo ha kontakt med batteri minus. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Juni.2020 Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 For meg virker det som at dynamoen ikke får hjelpesenning for å starte fra tenningsnøkkel va ladelampe og frem til D+ på dynamoen. Gjør et forsøk med en kabel direkte fra batteriets pluss og inn til dynamoens D+. Er dynamoen iorden vil den da starte å lade med god spenning ut på dens B+. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.