Stefanesai Startet 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2020 Hei igjen, da er avtale om kjøp inngått, og det planlegges hentetur ila sommeren. Kan bli en fin tråd av det om man bestemmer seg for det? Båten vi kjøper er en Nauticat 38, som er noe større enn det vi er vant til, og bortsett fra gjennomført seilkurs har vi ikke seilt en meter i egen båt! Men disse båtene er kjent for å være «uten overaskelser», trygt og rolig så det ser ingen av oss mørkt på. Det er altså undertegnede og kona som skal på tur! Driver og planlegger reiserute, fra ca Porsgrunn til ca Bodø. Regner med vi bruker mellom 1 og 2 uker på turen, mye avhengig av vær og føre. Dette blir ikke direkte sightseeing og ferie, men så effektiv som mulig tur oppover. Men tror det kan bli en fin tur likevel, båten skal prepareres før tur og det skal klaffe med både vær og jobb. Tenker at vi i utgangspunktet, om været tillater, holder oss tildels utaskjærs på lengre strekninger. Både for å tryggheten med å håndtere ukjent båt i ukjent farvann (med mindre trafikk), dels for å komme fortere frem, og dels for mere stabil vind. Vi har store dieseltanker og greit forbruk, kraftig motor så vi vil ikke slite med å gå mot været, men håper å kunne seile mest mulig. Det skal jo helst være overkommelig og trivelig ombord også. Følger med vær så om man har en time eller tre seilas inn til havn så må det gå greit, dersom det skulle bli overraskende dårlig. Windy, Navionics, havneguiden, vel i havn +++ er både på tlf og iPad, og blir med som supplement til kartplotter og radar. Er det spesielle strekninger vi bør unngå totalt utaskjærs? Og er det fine leier innaskjærs som vi absolutt bør få med oss? Selvfølgelig, meldes det rufsete vær en dag eller to holder vi oss i mere skjermet farvann. Men mistenker at når vi får båten «i fingrene» etter en dag eller tre så blir det kanskje vel så avslappende med lengre etapper der det ikke er så mye å ta hensyn til, og med fint vær og lyse sommernetter spesielt mot nord kan det godt tenkes at vi holder koken en dag eller to i strekk, det får vi kjenne litt på etterhvert. Tips og råd mottas med takk. Regner med vi kommer til begynnelsen av juli før vi og båten er klar til tur. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Gratulerer med flott skute ! tenker dere seilas i ett ute stans eller skal dere stoppe og sove om natta? Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Hjertelig? Tenker i utgangspunktet lange dagsetapper, inn til havn eller uthavn til kvelds, og en god natts søvn hver natt. Meen... når også kona føler på at dette er greit, og hvis været er flott så kan det tenkes at gjerne holder koken utover natta og får et helt døgn eller to i strekk. Fin innvendig styreposisjon, ene kan fint slumre der en time eller to og likevel være «rett i nærheten» om noe skulle bli usikkert. Får unnagjort mange NM i rett strekk på ei natt?. Men skal ikke komme hjem og være ødelagt i kropp og sjel, så med greie dagsetapper går det nok ei god uke. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Jeg ville gått innaskjærs så mye som mulig. Leden hurtigruta går er veldig enkel å følge. Finnes noen smalere fjorder og passasjer som er finere, men litt mer krevende å navigere. Jeg velger de trange når jeg kan. Det er mye mindre slitsomt å gå på flatt vann, der er mange nok steder en må ut i havet, tror ikke du vil angre på å gå mest mulig innaskjærs. Men går dere netter er havet klart enklere. Ingen navigering og grei utkikk. Gratulerer med båt, blir en opplevelse å seile nordover. Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Legger merke til at når jeg leker litt med navionics automatiske ruteplanlegger, så legger den seg svært nær land og innom nesten hver en holme. Kan man legge preferanser på sånt eller må man heller lage manuell rute? Er det ellers strekninger som må legges spesielt merke til, enten pga vekslende eller mye sjø som plager en 38-foter, eller som er så grunne og kronglete at det er like greit å gå helt utenom? Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Gratulerer med flott båt som er en nyere utgave av vår 39' er. Utsatte strekninger er vel Jæren, Sletta, Stadt, Hustavika og Folla. Hvis dere skal gå lengre strekk er det som oftest roligst om natta- nå er det jo lyse kvelder- lysere jo lenger nord dere kommer. Hvis det blåser mye er det fint å gå indre leia nord for Bergen opp Lindås- idyllisk og fint, husk å gå indre(østre løpet) da den andre broa er for lav. Fosnavåg, der er broene forskjellig høyde, jeg var oppi med VHF antenna på nordre brua, så der går jeg nå under brua til Runde. God tur- fantastisk kyst vi har- vi hentet vår båt i Tromsø- så vi har gått hele kysten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Stefanesai skrev for 11 timer siden: Hjertelig? Tenker i utgangspunktet lange dagsetapper, inn til havn eller uthavn til kvelds, og en god natts søvn hver natt. Meen... når også kona føler på at dette er greit, og hvis været er flott så kan det tenkes at gjerne holder koken utover natta og får et helt døgn eller to i strekk. Fin innvendig styreposisjon, ene kan fint slumre der en time eller to og likevel være «rett i nærheten» om noe skulle bli usikkert. Får unnagjort mange NM i rett strekk på ei natt?. Men skal ikke komme hjem og være ødelagt i kropp og sjel, så med greie dagsetapper går det nok ei god uke. Vi snitter ca 150 nm per døgn ved lengre seilaser. Vi begynner å bli vant til å seile bare 2 ombord, men det er til tider slitsomt Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 150 nm er 24t drift og godt driv. Med 2 ombord og innvendig styreposisjon er det mulig å gjennomføre noen sånne etapper, men noen stopp blir det vel. Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Otto R skrev for 13 timer siden: Gratulerer med flott båt som er en nyere utgave av vår 39' er. Utsatte strekninger er vel Jæren, Sletta, Stadt, Hustavika og Folla. Hvis dere skal gå lengre strekk er det som oftest roligst om natta- nå er det jo lyse kvelder- lysere jo lenger nord dere kommer. Hvis det blåser mye er det fint å gå indre leia nord for Bergen opp Lindås- idyllisk og fint, husk å gå indre(østre løpet) da den andre broa er for lav. Fosnavåg, der er broene forskjellig høyde, jeg var oppi med VHF antenna på nordre brua, så der går jeg nå under brua til Runde. God tur- fantastisk kyst vi har- vi hentet vår båt i Tromsø- så vi har gått hele kysten. Takk for matnyttig info, gjelder flere her! Stemmer bra med det jeg har tenkt, jeg ser for meg at vi klarer ca 80nm på gode dagsetapper. Og som det sies, er det plutselig ei fin natt og man holder koken utaskjærs, og får gå eller i beste fall seile i høvelig rett kurs, så blir det fort noen mil ekstra det døgnet?. Nattseilas for vår del forutsetter rute utaskjærs, og under gode forhold. Jæren, Sletta, Stadt, Hustadvika og Folla... er det spesielle forhold eller vindretninger som gjør store utslag på disse strekningene? Regner med, uten at jeg vet, at det kanskje er relativt grunt som gjør at det fort blir litt ekstra sjø? Og erfaringsmessig, pleier bølgevarselet som for eks finnes på Navionics å stemme sånn passelig i disse områdene? Tenker at om det meldes en god meter, så er det i praksis plutselig 3-4 meter? Skuta tåler det nok, men det kan jo bli slitsomt og noe dårlig stemning ombord, og det er jo Kapteinen som får skylda, ikke rederinnen?? Ellers må vi (dersom vi ikke kjører sørover) bestille fly i såpass god tid at det egentlig blir håpløst å planlegge ift gunstig vær. Man man får jo ikke prognoser mer enn ei god uke frem i tid, hvis ikke noen her har noen triks da? Så i utgangspunktet satser vi litt på flaksen, været er jo stort sett brukbart og stabilt på sommeren. Så får vi heller leve med motvind mesteparten av turen, hvis flaksen er som den pleier????♂️ Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 (redigert) Ang. navionics legg ruten automatisk og gå gjennom den manuelt for å se om det er greit går greit å justere i ettertid (best på pc bare bruk samme e-postadresse på alle enheter Navionics ChartViewer) Velg dybde på båten 5-10 meter eller over så kryper den ikke for nære på de grunneste plassene ;-) Opp Jæren( Lindesnes -Stavanger) hold deg utenfor 200meters beltet(dybde) Redigert 8.Juni.2020 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Otto R Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Jæren(Lindesnes-Tananger)- greit å holde seg noe klar av land- en del strømsjø ved Jærens rev, Sletta- dette er et kort strekk nord for Haugesund- men kan være grov sjø , Stadt-er det mest utfordrende-ca 5 timer Måløy-Fosnavåg-kan være mye strømsjø, krapp sjø ofte ubehagelig, Hustadvika-her er det veldig ureint farvann, så greit å navigere nøyaktig, Folla- kan også være mye grov sjø. Sjekk værmelding- kos dere -norskekysten er fantastisk- mange trivelige havner ! Det er mange reiseskildringer på baatplassen dere kan kikke på. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Enig med Otto over på beskrivelsene over. Jæren og Stadt er er de to verste synes jeg. Sletta og Lindesnes er ikke ett problem med båten deres. Det er så kort at man er inne igjen før det blir ubehagelig. Hustadvika er fin hvis en navigerer så nær land som mulig, fine trange leder. Har gått der i rufsete vær med større båt. Folla har jeg bare erfaring med på vinteren med stormer, hvordan det er der en vanlig sommerdag vet jeg ikke. Uansett er ikke vær og vind noe stort problem med båten deres. Den fikser fint stiv kuling og kryss, i mye sjø. Men behagelig er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 LALUNA II skrev for 13 timer siden: Ang. navionics legg ruten automatisk og gå gjennom den manuelt for å se om det er greit går greit å justere i ettertid (best på pc bare bruk samme e-postadresse på alle enheter Navionics ChartViewer) Velg dybde på båten 5-10 meter eller over så kryper den ikke for nære på de grunneste plassene ;-) Opp Jæren( Lindesnes -Stavanger) hold deg utenfor 200meters beltet(dybde) Ikke mening å kuppe tråden, men når man har kjøpt Navionics kart (til en Raymarine Elements 7) må man da kjøpe tilgang til PC versjon og evt. iPad versjon også for å lage ruter? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Følge leia til hurtigruten ble nevnt. -Men siden båten skal langt nord, og sørnorge kanskje ikke blir det første området man drar tilbake til, så kan det være fint å gå for motor i hurtigbåtleia fra Bergen og nordover. Går sikkert fortere å gå lenger ute, men det er et unikt område, avslappende transportetappe. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 (redigert) LAKA skrev for 1 time siden: Ikke mening å kuppe tråden, men når man har kjøpt Navionics kart (til en Raymarine Elements 7) må man da kjøpe tilgang til PC versjon og evt. iPad versjon også for å lage ruter? Det tør jeg ikke utale meg om for en må jo få registrert en epostadresse på det en handler(navionics) om det er mulig å få til ifra butikkhandel i gata vet jeg ikke. Å spørre i butikken der du kjøpte brikken bør jo være mulig Redigert 9.Juni.2020 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
pacuare Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Eureka skrev for 3 timer siden: gå for motor i hurtigbåtleia fra Bergen og nordover. Går sikkert fortere å gå lenger ute, men det er et unikt område, avslappende transportetappe. Sjekk høyde på bruer i hurtigbåtleden. Det er noen vi ikke kommer under på strekningen, men har en del høyere mast enn nauticat 39. Der hurtigruta går er bruene høye nok. Men helt enig i at det er mye fint en ikke bør gå glipp av. Ikke lenge til jeg skal gå mye av strekningen selv. Gleder meg. Det blir så trangt vi finner. Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Har ikke planer om å ta noen sjanser med broer og luftspenn, de fleste har jo høyere mast enn oss men dog.... sånt skjer gjerne ved et utløp, og ikke ved et innløp... hvis dere skjønner. Ref omveier og tingenes iboende faenskap?? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Har gått hurtigbåtleia med s.o 42. hvor høyt rager masta di? tror nok det er temmelig forutsigbart å ta den leia. Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Eureka skrev for 2 timer siden: Har gått hurtigbåtleia med s.o 42. hvor høyt rager masta di? Har ikke sett båten enda, stormast er på et tidspunkt byttet til rullemast, men tror i standard utgave rager skuta noe over 15 meter, kanskje ++. Fant faktisk fint fortøyd på plassen sin, på Google? Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 På min Nauticat 39 med rullestorseil er høyde 16,8m, men på toppen der VHF antenne en liten meter. Nordre bru Fosnavåg er 17m og der var VHF antenne så vidt borti, det var midt i mellom flo og fjære, midtsommer, så jeg går ikke mer på 17m broer Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 10.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Otto R skrev for 22 timer siden: På min Nauticat 39 med rullestorseil er høyde 16,8m, men på toppen der VHF antenne en liten meter. Nordre bru Fosnavåg er 17m og der var VHF antenne så vidt borti, det var midt i mellom flo og fjære, midtsommer, så jeg går ikke mer på 17m broer Too close for comfort?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.