OEG Startet 7.Juni.2020 Del på Facebook Startet 7.Juni.2020 Hei båtfolk! Jeg har anskaffet meg en Rana 16 åpen båt og skal kjøpe meg en påhengsmotor med rorkult til denne. Modellen er visstnok RP 16 Yrkes (http://www.pwplastservice.no/wp/?page_id=217) og har en lengde på 498 cm, bredde på 183 cm og vekt på 170 kg. Båten er veritas-sertifisert med maks motoreffekt på 20 hk, men det var jo ofte veldig restriktivt i de dager. Noen ganger blir det mange ombord for transport, og jeg vil gjerne ha skyv nok til å komme frem i rimelig tid. Har noen her erfaring med hvor stor motor man kan sette på disse båtene? Jeg tenker da både på vekt og motorkraft. Vil feks en Evinrude E-Tech 30 hk blir for mye/for tungt? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juni.2020 Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 onkelen min hadde en slik med vindskjerm og kalesje. Først med 15 hk, deretter med 20hk. Ble også prøvd med 30hk, men det syntes han var litt mye for skroget som begynte å ri på kjølen med bølgene fra bestemte retninger. Han var strengt tatt mer fornøyd med oppførselen til den Rana trebåten han hadde før denne. Ut fra bruket og behovet du skisserer så høres det ut som at Rana 17 fisk hadde vært et bedre valg, den har bedre bæring i hekken + tåler fint 40hk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.