Jump to content

Grunning av båt før lakkere.

Hobbymek

Recommended Posts

Hei, har en glassfiber båt som jeg har pusset og sparklet. Driver nå og grunner med epoxy grunning fra biltema. Tenkte og ha 1 lag innvendig for heft og fler lak utvendig over vannlinjen. Ser boks sier at den er overmalbar etter 4timer ved 20 grader som jeg har i telte mitt. Spørsmålene mine er: er det en maks tid mellom strøkene for jeg må slipe mellom strøk? Er det makstid mellom epoxy strøk og eller er det kun mellom epoxy og lakk? Ble litt rot dette. Setter pris på all tips 🙂

Redigert av Hobbymek (see edit history)

Makstid mellom epoxy er ikke så farlig. De hefter på hverandre. Du kan vaske over med rett type tynner før neste strøk om det står en stund. Makstid før lakk bør overholdes dette for at lakk skal hefte før epoxyen er helt herdet. Et par døgn bør gå bra, ellers må du legge på ny epoxy. 

ps, du må endre tittel på tråden, ellers blir den stengt. 

Lakk skal rulles ut med skumrulle, her står det også 4 timers tørketid før male var. Er biltema polyuretan lakk. Er dette viktig at det går akkurat 4 timer eller er det minimum 4 timer og maks 24 timer mellom lakk strøkene? Takk for svar 🙂 ny innen dette med båt pussing 👌

4 minutes ago, Hobbymek said:

Lakk skal rulles ut med skumrulle, her står det også 4 timers tørketid før male var. Er biltema polyuretan lakk. Er dette viktig at det går akkurat 4 timer eller er det minimum 4 timer og maks 24 timer mellom lakk strøkene? Takk for svar 🙂 ny innen dette med båt pussing 👌

Da er det minimum 4 timer mellom strøkene, og maks 24. Altså typisk neste dag. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...