Jump to content

Velge båt ut i fra fornuft eller moro?

KalleAnka

Recommended Posts

Jeg vurderer ny båt. Valget står mellom en Pilothouse båt, Daycruiser og hydrolift eller liknende. 

Jeg er egentlig lei av båt med kalesje og da utelukker jeg egentlig daycruiser siden de fleste har kalesje. En hydrolift (som jeg vurderer) er mer som skjærgårdsjeep uten kalesje. Da er det ikke så aktuelt med overnatting eller toalettbesøk hvis det blir nødvendig. Et annet minus er at den typen jeg ser på har drev og da blir det en del ekstra kostnader i forhold til vedlikehold. En Pilothouse båt på sin side har ofte plass til overnatting hvis det trengs, den har ikke kalesje slik at man slipper å styre med det, og man har et fint akter dekk til å fiske fra og nyte solen på. 

Minuset med en PH båt er at de som oftest ikke er like gøy å kjøre som for eksempel en daycruiser eller en Hydrolift med stor motor. Det er ikke så mange av PH båtene som går over 30 knop med mindre du kjøper de dyreste typene. En pent brukt Hydrolift eller daycruiser får du ned i et par hundre tusen og da får du båter som gjør 40-50 knop. 

Jeg har alltid vært glad i fart, men i det siste har jeg begynt å sette funksjon foran moro. 25-30 knop er egentlig greit nok hastighet å cruise rundt i og samtidig ha det komfortabelt. Det er ikke ofte jeg makser ut farten når jeg kjører raske båter uansett. Som oftest er økonomisk hastighet mellom 20 og 30 knop likevel. 

Kanskje en PH båt ikke er så dumt likevel? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...