Jump to content

Propellstørrelse Nidelv 300 Sport med Kad300 og DPG drev

Loyd

Recommended Posts

Har en Nidelv 300 Sport med Kad300 DPG drev.

Båten kommer med C4 propeller hvor jeg oppnår 3800 omdr. ca og 33 knop.

Med ferielastet båt, fulle tanker og en nesten 100kilo rib bakpå så blir den lei å få den opp i plan, men når den først kommer så får jeg omtrent samme turtall og fart.

Jeg har nå satt på C3 propeller hvor jeg har mistet 6 knop, spretter opp i plan og kan lett bikke over 4000 omdr. Jeg stopper alltid på 3800 omdr. uansett.
Har det noe betydning for motoren så lenge jeg holder meg til oppgitt Max turtall?

• 2 måneder senere...

Så lenge du holder deg til oppgitt turtall er dette helt kurant, dvs jeg tar for gitt at du ikke marsjer på 3800 rpm men passer å å ikke dra den over. 40-serien skal vel ha marsjturtall minimum 200 rpm under Max mener jeg å huske. Jeg lå mye på 3300-ish, opp til 3500 når noe hastet ?

C3 er det rette valget her mhp stress på motor, med noe tap i marsjfart og forbruk pr nm. Personlig ville jeg notert ned disse observasjonene og sendt de med propellene til Winrace for fintuning i vinter slik at du kan få et sett ‘C3.5’.. Har du C4-settet fremdeles kan det sikkert justeres litt motsatt vei.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...