Jump to content

Ny TMC 40 girkasse, ny aksel og propell. ULYD


Sjømannen_kalle

Recommended Posts

Hjelp! 
For tre år siden monterte fatter en ny motor i båten. En nanni diesel N2 10 hk, med Technodrive TMC 40 girkasse. Var en Volvo penta motor i før.  Det sto en venstre gående propell på, så når vi kjørte båten første gang etter bytte gikk båten bakover når den skulle forover. Kontrollboksen ble byttet om så frem/bak ble riktig. Selger mente kassa kunne gå begge veier. 
Etterhvert dukket det opp en ulyd, kun fremovover. Så ny aksling ble montert inn i hylsrør frem til motor. Motoren ble rettet. 
Men fremdeles ulyd.

 

I år så har det vært byttet propell, (høyregåemde) og selger har åpnet kassen og byttet et lager han mente var dårlig. Selger fant ikke annet galt. Så når det ble prøvekjøring i dag var lyden både fremover og bakover.

Når vi byttet om på kontroll boksen gikk jo da girkassen egentlig bakover, ser nå etter litt søking på nettet at utvekslingen forover er 2 og bakover 2,13. Det står og i papirer jeg fant på girkassen på nett at den ikke skal kjøres mer en 33% av oppgitt turtall.

Jeg tenker da at kassa er ødelagt på et vis, når vi har kjørt akterover opp i mot 100%.

 

Men i dag koblet jeg av akselen og satte den i gir, ingen lyd. Ikke på noen turtall, hverken akterover eller forover. Det betyr vel at kassa er friskemeldt.

 

Fikk ikke lagt ut film, men veldig høyfrekvent lyd. Ligger et innlegg med filmen på Facebook gruppen til baatplassen.

 

Et kjempe fint fora, fortsett den gode jobben her inne.

 

 

Min prosjekttråd 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...