Jump to content

Fast aksling, vibrasjoner etter overhaling av pakkboks


Kjellg

Recommended Posts

Har en NB820 Combi med fast aksling. I vinter fikk jeg et firma til å overhale pakkboksen min (Bosvik). Etter at alt er montert igjen så har jeg fått ganske store vibrasjoner fra 1200rpm og opp. Størst ved 1500-2000. Roret var også nede i forbindelse med dette. De som gjorde jobben klør seg i hodet og skjønner ikke hvordan det skal kunne komme vibrasjoner etter en slik jobb. Var samme firma som gjorde hele jobben. Firmaet har ikke tid nå til å se på saken men jeg har fått et annet firma til å komme den 18. og sjekke motorfester og oppretting. Båten er fra 06 og motor har aldri vært oppretter etter at den var ny. Hva mener gutta her? 

Link to post

Har ikke mye greie på dette, men synes det høres rart ut. Kan det hjelp å løsne på slangeklemmene og vri litt på slange og pakkboks?

Tenker om den kanskje kan være festet litt i spenn av gummislange, før aksel er satt i flensen, og at den kanskje kan sentrere seg bedre av dette? Kun ukvalifisert synsing fra min side altså.

Link to post
Svart (redigert)
Gullfisk skrev 17 minutter siden:

Har ikke mye greie på dette, men synes det høres rart ut. Kan det hjelp å løsne på slangeklemmene og vri litt på slange og pakkboks?

Tenker om den kanskje kan være festet litt i spenn av gummislange, før aksel er satt i flensen, og at den kanskje kan sentrere seg bedre av dette? Kun ukvalifisert synsing fra min side altså.


Har hatt løs slangeklemmene på pakkboks 2 ganger og luftet så det burde ikke være spenn der. Glemte også å skrive at selv om jeg har luftet 2 ganger så blir pakkboks så varm at jeg ikke klarer å holde hendene lenge på den. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Pakkboksen blir vanligvis varm fordi akselen vibrerer - er i ubalanse.

Siden du nevner at motorlabber ikke er rørt, er en sannsynlig feil at akselflensen ikke er montert riktig på akselen etter pakkboksskiftet. Det kan fort oppstå avvik der om ikke monteringen foregår helt "etter boka", og feilen oppdages ikke om ikke opprettingen kontrolleres før sammenføyningen av gear- og akselflens finner sted. Heldigvis er feilen lett å konstatere ved å løsne akselflensen fra gearflensen - og måle med bladmål mellom flensene. Om målt avvik følger akselflensens dreiningen når gearflensen holdes stille, er akselflensen synderen.

Link to post
Svee skrev 51 minutter siden:

Pakkboksen blir vanligvis varm fordi akselen vibrerer - er i ubalanse.

Siden du nevner at motorlabber ikke er rørt, er en sannsynlig feil at akselflensen ikke er montert riktig på akselen etter pakkboksskiftet. Det kan fort oppstå avvik der om ikke monteringen foregår helt "etter boka", og feilen oppdages ikke om ikke opprettingen kontrolleres før sammenføyningen av gear- og akselflens finner sted. Heldigvis er feilen lett å konstatere ved å løsne akselflensen fra gearflensen - og måle med bladmål mellom flensene. Om målt avvik følger akselflensens dreiningen når gearflensen holdes stille, er akselflensen synderen.


Flott. Hadde de ombord nå og fikk sjekket labbene og det var ingenting å sette fingeren på der. Han tenkte først knekt bolt men det var det ikke. Men han så at så snart jeg koblet i gear så begynte det å vibrere. Onsdag ettermiddag hadde han en ledig og da skal de komme ombord igjen. Kan jo være greit at de gjør det de som har hatt ute pakkboksen og montert igjen. Men jeg har 8 grader vinkling og han mente at motor kunne lette seg litt når jeg ga på så de ville gi bittelitt mere åpning nede en oppe. Første gang jeg har båt så aner ikke hvordan det skal se ut eller hvordan det gjøres. Men det kostet eller koster meg heldigvis ingenting ;) 

Link to post
Linea skrev for 3 timer siden:

Har du mulighet til å sjekke om aksling er montert like langt inn i klemflensen nå som før overhaling? Fort å få vibrasjoner hvis akslingen ikke er satt riktig inn i klemflensen.


Ikke sånn umiddelbart men det er en av tingene jeg skal be han sjekke når han kommer ombord. Utvendig før jeg sjøsatte så så det ganske normalt ut, men  man ser jo ikke 3-4 mm forskjell heller så lett. Heldigvis så har jeg mulighet til å sette den på vogna fra en dag til den annen uten at det koster meg noe. Var en lærling som gjorde jobben og jeg aner ikke hvor nøye han var når han gjorde jobben. 

Link to post
Komodo skrev 48 minutter siden:

Tipper det er klemflensen din som er feil montert. Hvis den ikke trekkes til med riktig moment og rekkefølge kan du få kast.

 


Om så er tilfelle så blir jeg litt irritert. Dette er absolutt en ting de burde ha kontroll på. Er en Sleipner flens og data ligger veldig lett tilgjengelig på web. Dette er et professionelt firma som burde ha kontroll på slikt.  

Link to post
Komodo skrev for 6 timer siden:

Tipper det er klemflensen din som er feil montert. Hvis den ikke trekkes til med riktig moment og rekkefølge kan du få kast.

 

 

Interessant...

Jeg har også Sleipner klemflens på mine motorer...

Hadde løs akslingen på den ene motoren for noen år siden i forbindelse med en jobb..

Kan ikke huske at jeg brukte verken moment eller rekkefølge da jeg trakk dem til..

Kanskje jeg bør sjekke opp i dette..

Hver du hvor jeg finner opplysningene Komodo....

Eller enda bedre...vet du moment og rekkefølge..?

 

Link to post
Kjellg skrev for 10 timer siden:

Om så er tilfelle så blir jeg litt irritert. Dette er absolutt en ting de burde ha kontroll på

Ja, ikke sant! Men hvor nøye er disse båtmekanikerene med å følge slik dokumentasjon...

 

Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Hver du hvor jeg finner opplysningene Komodo....

Eller enda bedre...vet du moment og rekkefølge..?

Se linken til Kjellg. Men obs på at det er ulike størrelser. 

Link to post
Kjellg skrev for 17 timer siden:


Den går utrolig lett rundt. 

Nei, da er det bare et par muligheter. Enten at akslingen har blitt skjev og går som et hoppetau, av en eller annen grunn. Eller at opprettingen relativt sett har blitt endret. Feil montering av klemflensen er jo teoretisk mulig, men det gir seg som regel utslag i at klemflensen begynner å spinne på akslingen. Og da skal montøren virkelig ha greid å rote det til, for friksjonen mellom klemflensen og aksling er meget god. Selv har jeg fått ganske tykke tau i propellen som har blitt dratt rett av. Lasten har vært så stor at demperplaten mellom motor og gir tok skade.

Link to post
Svart (redigert)

Blir utrolig spennende å se i morgen når de kommer ombord. Var innom dem i dag også og ymtet litt om moment og rekkefølge, men det kunne se ut som om det var nytt for dem. Samme firma som ikke visste at pakkboks med simmering skulle luftes. Så litt på boltene som holde flens mot gearflens og de så utrolig nok helt urørte ut. Tror faktisk de bare har løsnet aksel fra flens og montert den inn igjen uten å hatt løs flensen fra gearet. Om det da er slik de ikke har montert etter boka, så kan det kanskje tenkes seg at det er slikt som komodo skrev. Skal heldigvis være der når de skrur i morgen. Om det ikke er det så må de ha skadet akslingen på en eller annen måte. Var faktisk så mye risting at kjærringa begynte å like det, kunne vært litt mere sa ho :giggle: hehehe

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Kjellg skrev 1 time siden:

Blir utrolig spennende å se i morgen når de kommer ombord. Var innom dem i dag også og ymtet litt om moment og rekkefølge, men det kunne se ut som om det var nytt for dem. Samme firma som ikke visste at pakkboks med simmering skulle luftes. Så litt på boltene som holde flens mot gearflens og de så utrolig nok helt urørte ut. Tror faktisk de bare har løsnet aksel fra flens og montert den inn igjen uten å hatt løs flensen fra gearet. Om det da er slik de ikke har montert etter boka, så kan det kanskje tenkes seg at det er slikt som komodo skrev. Skal heldigvis være der når de skrur i morgen. Om det ikke er det så må de ha skadet akslingen på en eller annen måte. Var faktisk så mye risting at kjærringa begynte å like det, kunne vært litt mere sa ho :giggle: hehehe

Det var slik jeg gjorde, da jeg byttet pakkboks. Lot flensen sitte, og dro ut aksel. Men fulgte moment og rekkefølge på klemme delen. Fikk ingen vibrasjon av det, så håper det var greit. 

Link to post

Da har tingene ordnet seg. Tok en titt på flensen før vi begynte og så da at flensen hadde større åpning i det ene sporet en det andre. De flenssporene som går der akselen tres inn. Var faktisk nesten 0,8mm i forskjell. Han hadde flensen løs og trakk til i henhold til spesifikasjonene til Sleipner. Motor var egentlig veldig fint opprettet. Sideveis var den 100% men så ga vi den en halv tørn på de fremste mutterne og fikk en litt større åpning nede en oppe. De mente dette var lurt siden jeg har 8 grader på gearet og at motor vil lette seg litt når jeg drar på. Gikk meg en testtur og båten er ikke å kjenne igjen. Faktisk roligere en den noen gang har vært. Tror faktisk det å gi den bitte litt nede på flensen kan være lurt sett ut fra at motoren blir presset fram om opp. Takk skal dere ha for alle hjelp og tips! 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...