Jump to content

Svart treverk (blåved eller råte????)


`Laffen

Recommended Posts

Har sett tråder på dette emne men poster alikevel ett nytt...

 

Skal til med pussing (les restaurering) av tresfjorden, på skroget er det en del svarte flekker i treet (når jeg skraper på de blir de lysegrå). Har sett at metodene for fjerning av disse innbefatter torpedo fuel (hydrogenperoxyd), terpentin og litt annet...

Det jeg lurer på er: Vil alt det svarte bli helt borte eller vil treet altid forbli litt misfarget?, og hvordan man bruker de forskjellige metodene (med t-skje helst :lol: )

Det kan jo og være at dette er råte? men treverket er hardt (og det betyr vel at det ikke er råte???)

 

legger ved ett par bilder for bedømming...

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei,

Dette ser ut som blåved i mine øyne. Jeg har prøvd å fjerne slikt før, men resultatet er bare en form for bleking til noe lysegrått noe..... ser egentlig mer dødt ut når det er bleket syntes jeg...

 

Men hydrogenperoksyd bleking er beskrevet i tidligere tråder, så jeg tror du finner endel informasjon ved å søke på litt av hvert....

 

Lykke til!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hydrogenperoksid samt ammoniakksyre som deriblant jeg selv har brukt er der nå svært strengre regler for å få kjøpt. Dengang jeg kjøpte, måtte jeg ha politiattest før jeg troppet opp på apoteket for å kjøpe dette.

 

Nå holder engang ikke det. Da må du forsøke å få kjøpt noe av trebåtbygger eller lignende.

 

Får du tak i, skal jeg sende fremgangsmåten til deg.

 

Om du får så bra resultater, tja, det er som Majali er inne på, du bleker og treet ser litt mer dødt ut.

 

Andre igjen har hatt hell med Ferromax eller noe slikt, noe rustløsende middel som føres inn i treet (her kan vel andre hjelpe meg, husker ikke alle detaljer.).

 

Imidlertid (hvis bildet ikke lyver) er jeg noe pessimist med tanke på denne blåveden din. Den er etter mitt skjønn såpass omfattende at det skal godt gjøres å fikse på dette........

 

Er det mulig om du kan ta litt mer bilder, da med litt mer avstand for vurdering ?

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Majali og Perlen. Denne blåveden som du har er nok såpass at du ikke vil klare å få det bort. har hatt samme problemet på våres trebåt og det hjalp ikke stort med Ferro-bet.

 

Vi hadde tenkt å kjøpe hydrogenperoksid på apoteket , men når jegk om dit så var det ikke lov å selge, sa de...

 

Dessverre, så tror jeg det blir vanskelig å få bort de flekkene.

 

mvh

M/B Gamla :smiley:

Link to post
Share on other sites

puhhhh, nå så det mye bedre ut!!

 

Denne er det håp for. Kan du i morgen se om du har mulighet for å få tak i vannstoffhyperoksyd og ammoniakksyre ? Gjør du det, så skal du bruke dette (som sagt, får du tak i det, skal jeg komme med anvisning/det er meget enkelt)

 

Tenker du må lage en miks av dette, samt amerikansk terpentin samt noe okerpulver du skal blande i olje eller lakk (avhengig av hva du skal bruke). Jeg har noe liggende som du kan få av meg når du sender meg din adresse i IM til meg.

 

Fy!! Du skremte nesten vannet av meg med første bilde, det så MYE verre ut enn oversiktsbildet :wink:

 

For all del, ikke håp på gull nå, noe vil være synlig, men ikke på langt nær så ille som utgangspunktet. Dette skal gå bra !!

Link to post
Share on other sites

:crazy:  :lol:  Får stikke på apoteket i morgen og se hva man kan få fatt i....

(alltid håp i hengende snøre!!!)

 

Takker og bukker

<{POST_SNAPBACK}>

Som jeg skrev lengre oppe, du skal være i særdeleshet heldig om du får noe der, grunnet de strengere regler for omsetning av disse sakene.

 

Stikk heller innom en trebåtbygger du, det er nok et bedre "kort"....

Link to post
Share on other sites

Den sprute flasken med vaske middel som heter bang eller noe, veldig ny reklame film...Kommer til å virke på det her bare husk puss vekk all lakk først,la treverket tørke, poenget er at vaske middelet skal suges inn i treverket for å løse det innen i fra.,.Dette høres kanskje ut som tull, men vist det blir gjort skikkelig slipper du å "bleke" treverket ditt noe som gir ett stygt utseende etterpå .

 

By the way..Alle her sier det er så vanskelig å få tak i amo, syre

 

Hva er det i bleke middel til hår da, det som de selger på cubus til 59 kroner.....Det ville jeg prøvd visst den første ikke virker, men det skal den, bare la treverket tørke lenge nokk

Link to post
Share on other sites

For meg ser det ut som det bordet du har laget en oval ring rundt er ødelagt, kan ikke si at jeg er like optimistisk som Perlen.

Siden det er det øverste bordet, ville jeg byttet det.

Det er jo en grunn til at bordet er blitt slik. Det er ganske vanlig at det øverste bordet blir seende slik ut.

Hvordan er treverket hvis du pirker i det med en kniv?

Hvordan er fundamentet som dollbordet er festet i.

Er federlista helt frisk?

Link to post
Share on other sites

Hmmm... Fenderlisten er ikke helt frisk nei, dollbordet likeså... Bordgangen forrut bb sider må byttes (treverket har gått i oppløsning) hadde håpet at det holdt å bytte dette ene men vi får se... prøve litt før jeg plukker det løst, men må man så må man....

Link to post
Share on other sites

Hydrogenperoksid samt ammoniakksyre som deriblant jeg selv har brukt er der .....

 

Hva er det i bleke middel til hår da, det som de selger på cubus til 59 kroner.....Det ville jeg prøvd visst den første ikke virker, men det skal den, bare la treverket tørke lenge nokk

<{POST_SNAPBACK}>

 

Høres ut som det samme som fruen (frisør) smører i håret med jevne mellomrom... :nonod: Hydrogenperoksid = hårbleking / Amoniakksyre = permanentolje

.. Så da kan nok en tur på Cubus løse problemet :confused:

Link to post
Share on other sites

Hvis du liker å ha noe å dulle med må jo dette være perfekt vinterarbeid. Mitt råd er at du kan spare deg for alle kjemiske stoffer, la skuta få nytt og friskt treverk. Siden det er det øverste bordet kan du klare alt selv (tenker da på klinking). Dette er en relativt liten jobb. (det kan jo dukke opp mer etter at man begynner å rive.) Jeg er hvertfall glad når jeg oppdager ulumskheter. Skal dette bli bra må du ta problemet der det kommer fra.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg stått med lua i handa hos apoteket og de sa: Jo da vannstoffhyperoksid 30% og amoniakkoppløsning konsentrat har vi, men vi må bestille det... hvor mye skal du ha?

Ergo å skaffe stoffet var ikke noe problem... (spurte også om det var noe restriksjoner på stoffene og det var det ikke sa de). Men så var det fremgangsmåten da... kunne du gi meg den Perlen? (med t-skje) og hvor mye trenger jeg av de forskjellige stoffene? solgtes i hele liter...

Skal jeg skrape området rent og så la skroget tørke ut eller bare skrape rent og påføre blandingen? (osv osv)

 

Takker på forhånd (og bøyer meg dypt i (slipe) støvet enten det funker eller ikke)

Link to post
Share on other sites

Hmmm... Fenderlisten er ikke helt frisk nei, dollbordet likeså... Bordgangen forrut bb sider må byttes (treverket har gått i oppløsning) hadde håpet at det holdt å bytte dette ene men vi får se... prøve litt før jeg plukker det løst, men må man så må man....

<{POST_SNAPBACK}>

Siden både fenderlist og dollbord ikke er helt tipp topp tror jeg du kan spare deg for kjemiske krumspring. Det ville hvertfall jeg gjort. Hvis du begynner å rive får du sikkert flere overaskelser, det bruker jeg å få, av den negative sorten. Jeg er glad for å oppdage det som ikke er tipp topp for da får jeg gjort noe med det.

Link to post
Share on other sites

Årsaken til at det altid kommer blåved i den øverste bordgang er at det er lekasje i natingen mellom fenderlist og dollbord. Vannet trenger igjenom og blir værende bak fenderlista. Bli ikke overrasket om fenderlista er pil råtten på baksiden. Vannet trenger inn i øverste borgang og siger ned i borgangen. denne har ingen muligheter til å fordampe, resultat blåved, som er en sopp som ikke er skadlig styrkemessig men området som er blåt blir stadig tilført vann og resultatet blir råte.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Det hjelper jo lite med triks og tips hvis man ikke gjør noe med det som forårsaker blåveden.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var like sant som det ble skrevet, men uansett er jo tipsene nøye. Blåveden kan jo ha oppstått for lenge siden

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Takker for alle tips

 

Det kan nok være at jeg blir å bytte disse bordgangene som dospen sier, men jeg vil og teste noen av disse metodene.

Det jeg savner er hvilken forbehandling som skal til ved disse metodene (står heller ikke i linkene dere har lagt ut), skal treverket tørkes ut først eller er det bare å skrape rent og smøre på?

 

(edited type o's)

Redigert av `Laffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke Ferro-bet ? En som skulle fjerne rust fra naglene oppdaget at blåveden som så oftes er der forsvant nesten . Har prøvd det selv på en 22 skorgenes som hadde blåved og ellers var mørk i treet . Etter sliping og vasking med Ferro-bet blei treet som nytt .

Link to post
Share on other sites

.....Hvorfor ikke bruke Ferro-bet ?

Hvilken av de? Det finnes minst 3-4 forskjellige typer Ferro-bet. Jeg kjenne til rød, blå og brun Ferro-bet.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...