Jump to content

Batterier fra Biltema

Kappa

Recommended Posts

Kjøpte for noen få år siden et av de grå startbatteriene til Biltema med garanti.

Fikk ikke erstattet defekt batteri fordi jeg sa jeg hadde brukt det til

forbruksbatteri.

Nå har jeg to store forbruksbatterier med "grønt øye". Også fra

Biltema. Har vært fornøyd med dem. Går på tredje året og holder

spenningen på topp vinteren igjennom. Står i båten frakoblet om vinteren.

paxo skrev 44 minutter siden:

Kjøpte for noen få år siden et av de grå startbatteriene til Biltema med garanti.

Fikk ikke erstattet defekt batteri fordi jeg sa jeg hadde brukt det til

forbruksbatteri.

Har også erfart akkurat det samme. Forbannet sludder men Biltema har bestemt at sånn er det og dermed basta. Biltema forholder seg KUN til et måleapparat de kobler på og sier det OK så ER det OK (selv om jeg har erfart at disse apparatene kan feile grandiost så er de fasit).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Dersom ett åpent blybatteri er designet som startbatteri, så er det på bekostning av evnen til å tåle dype utladinger. Man velger da med andre ord en dyrere løsning på lengre sikt. Mener jeg har lest ett sted at man kan få 50-60 sykluser ut av startbatterier, og tilsvarende er vel omtrent 200 på forbruksbatterier om man behandler dem pent (lader opp igjen). 

Se oppi batteriet, så ser man forskjell i platetykkelse. Forbruksbatterier har tykkere plater enn start, og de klarer ikke å levere like store startstrømmer.  Men de lever lenger ved syklisk drift.  Vekten er også høyere på gode forbruksbatterier, og batteriene tilsvarende dyrere.  

Så her er jeg enig  med biltema som ikke gir garanti på startbatterier som har vært brukt i syklisk drift.  

De som kjøper «kombi» eller «dual» bør også vite at de får en mellomting som hverken har lengst levetid ved syklisk drift eller størst strøm ved start.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...