Jump to content

Yamashield eller tilsvarande olje for beskytte utenbords motor mot korrosjon.


Terje338

Recommended Posts

En eller annen "sealant" olje. Finnes ulike på markedet. En vanlig 5-56 eller marineversjonen fungerer også, men er litt mer flyktig slik jeg har forstått det. 

 

Jeg har i alle fall brukt det jeg har for hånden av fuktfortrengende olje på spray. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Mercury har en løsning - Corrosion Guard

https://www.marinepartsnorge.no/reservedeler/utenbordere/varaosatperamoottori-suzuki/vps-servicedeler/produkter/quicksilver-korrosjonsbeskyttelse-corrosion-guard-92-802878q55/

 

Til å spraye på motor og alt på innsiden av motrolokket på utenbords eller på hele innebordsmotoren før du setter bort for vinteren

Link to post
Share on other sites

Arild81 skrev 1 time siden:

Tidligere brukt crc 6-66, men syns den forsvinner så fort..

Jeg påfører 6-66 om høst og en liten touch up på våren, og den har beskyttet alt som er av bart metall på min motor helt utmerket. Selv der hvor det er bar messing er det ikke antydninger til misfarging eller irr. Bruker den også på elektriske deler i båten og ser det samme der. Men for morro skyld så har jeg også prøvd ut en lanolin spray enkelte steder hvor det er vanskelig å komme til, som heter Prolan medium, (er vel i bunn og grunn lignende fluid film) Den legger igjen et belegg som tørker helt på overflaten, som åpenbart gir en bedre langtidsbeskyttelse, og ser for meg det ville være perfekt hvis man skal lagre noe over lang tid. Men jeg er ennå ikke helt overbevist om jeg egentlig ønsker eller trenger det overalt på påhengsmotoren som er i jevnlig bruk, og hvor man med en tynnere olje typ 6-66 i praksis gir overflaten både "vask og oljeskift" hver gang man sprayer på. Mens en spray som tørker, bygger opp et tykkere og tykkere belegg, som sikkert gir god beskyttelse, men som etterhvert blir ganske skitten og stygt. Muligens tar jeg feil, men det vil jo tiden vise.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...