Jump to content

Bytte gjennomføring: rense med aceton eller ikke?


magnuje

Recommended Posts

Skal bytte til trudesign og de fleste guider praktiserer avfetting av nedpusset glassfiber før skroggjennomføring settes på (med epoxy). 
 

Har lest andre steder at man ikke skal rense noe som helst etter området er pusset ned, kun støvsuge, da aceton o.l legger seg i porene og gir dårligere vedheft?

 

Noen som kan kaste lys over denne problemstilligen? 

Redigert av magnuje (see edit history)
Link to post

Nå er ikke jeg kjemiker. Men jeg har inntrykk av at aceton fordamper veldig raskt. Så om du avfetter og venter en stund tviler jeg på at det er noen rester igjen som kan ødelegge. 

 

Jeg bruker alltid aceton til avfetting før bruk av fugemasse, gelcoarsparkel osv. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Aceton eller Rødsprit er helt supert etter sliping om du skal lime eller støpe. Det finnes fettstoff i polyester og det ønsker vi å fjerne for best mulig hetft. Truedesign er også en fet krystallinsk plast som man skal rense før liming/støping.

 

White sprit som Blue Moon nevner er fy-fy, men i hans tilfelle har det gått bra likevel.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Rødsprit inneholder nok ikke fett gitt, det er ren denaturert etanol. Den løser opp fettstoffer på samme måten som Aceton gjør det.

de som likevel er utfordringen med begge disse produktene er å ha en klut som evner å ta med seg fettstoffene vekk fra overflaten slik at man ikke ender opp med å gni de utover. Microfiberkluter er kjent for å ta med seg det meste fra en overflate så lenge det er løst opp så kombinasjonen gir bra resultat.

 

http://kcl.no/mediabank/store/29510/Rodsprit.pdf

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det kan jo være at aceton løser litt i polyesteren og at man derav tetter litt av porene som finnes etter sliping da oppløst polyester gnis utover. Jeg har aldri tenkt i de baner da overflaten har blitt mye større av slipingen(fjell & daler) og løsemiddelet brukt på en microfiberklut fjerner eventuelle rester av fett.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Aceton gjør at at voksen kommer til overflaten i gelcoaten. Derfor er det bedre å bruke silikonrens for å vaske med. Når jeg pusser gelcoat bruker jeg støvsuger og klebeklut fra Biltema. Har vært på kurs hos @Knude??

Du skal heller ikke bruke Tec7 på Tru-design etter hva jeg harchøtt. Kanskje @VannTro vet noe mer rundt dette?

B8F1ACE8-A66E-4748-84CF-6948989083EF.png.af352011210e6454fb69b8d6d70e4406.png

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
16 minutes ago, Erikda said:

Aceton gjør at at voksen kommer til overflaten i gelcoaten. Derfor er det bedre å bruke silikonrens for å vaske med. Når jeg pusser gelcoat bruker jeg støvsuger og klebeklut fra Biltema. Har vært på kurs hos @Knude??

Du skal heller ikke bruke Tec7 på Tru-design etter hva jeg harchøtt. Kanskje @VannTro vet noe mer rundt dette?

 


Bruker epoxy som anbefalt av TD

Link to post
Erikda skrev 52 minutter siden:

Du skal heller ikke bruke Tec7 på Tru-design etter hva jeg harchøtt. Kanskje @VannTro vet noe mer rundt dette?

 

Nei, det skal ikke brukes annet enn epoxy. Tec7 eller lignende myk-fug/lim har dårlig vedheft på hedreplaster slik som Tru Design er laget av.

De har ingen eller lav overflatespenning.

Det var en omfattende tråd skrevet om dette av REM tilbake i 2013. Den kan leses HER

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...