oystein_k Startet 8.Juni.2020 Del på Facebook Startet 8.Juni.2020 (redigert) Har en Nimbus 27 som utvikler hvit røyk/damp ved 3300 rpm og oppover. Temperatur holder seg på 85 grader. Stiger noe ved lengre tids kjøring. nå har jeg kjørt systemrens for å se om det skulle hjelpe på gjennomstrømning, men resultatet er det sanne. Vanninntak/filter er også renset. linker til en YouTube film fra ifjor. Denne tok jeg etter å ha kjørt Langesund- oslofjorden. Altså etter flere timers gange noen som har noen innspill? Redigert 8.Juni.2020 av oystein_k Glemte tegn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juni.2020 Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 Hvit røyk/ damp fra eksos betyr vel at saltvannet blir litt varmt? Så da kan det være noe i saltvannssløyfen som bremser vannet. Et blåskjell, noen rur eller kanskje en impellerbit? Kan også være en slange som blåser seg opp innvendig når den blir varm. Jeg har samme tendensen på min TMD40A. Mistenker én slange, samt har tenkt å få sjekket gjennomstrømming i girkassen. Jeg har kjørt Systemrens med lukket sløyfe (saltvannsdelen) uten at det hjalp selv om det kom ut en del drit. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
oystein_k Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 Takk for svar. Noen slanger er byttet men ikke alle. Hverken varmeveksler eller aftercooler er varme etter å ha kjørt/kjøler seg raskt ned. Mulig giret problemet ligger har du like mye røyk? Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 8.Juni.2020 Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 Holder kjølevæsken (ferskvannskretsen) stabilt nivå, eller synker det slik at du må etterfylle? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
oystein_k Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 Kjølevesken holder stabilt nivå nå. Ifjor måtte jeg etterfylle. Har en ganske lang krets med Varmer, varmtvannstank, defroster. Byttet varmtvannstank i år og etter det har kjølevesken holdt seg stabil. Vet ikke om det er tilfeldig. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 9.Juni.2020 Del på Facebook Svart 9.Juni.2020 (redigert) Tipper eksosbendet er begynt og tette seg til. Best og ta helt av og sjekke, men en mulighet er og ta av eksoslange og stikke opp hullene hvor sjøvannet kommer ut i bendet. Bendet er dobbelt hvor eksos kommer i det indre røret og sjøvannet i det ytre. Slangen kan være svært stiv. Jeg delte lydpotta og trakk slangen av på den måten. Etter dette forsvant dampen. Men er sirkulasjonen dårlig i resten av sjøvannkretsen tetter det fort til igjen. Sjekk at det ikke er tæret hull mellom ytre og indre kappe i bendet. Redigert 9.Juni.2020 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oystein_k Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Da har jeg byttet eksosbend. Det gamle så ikke bra ut, men selv med nytt er røyken der. Har ikke byttet impeller i år så skal prøve å gjøre det nå. Er det noen som vet hvordan eksosen normalt skal se ut ved høyt turtall ? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Normalt er ingen synlig eksos Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Jørgen Hellestø Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Litt vanndamp som dette er i mine øyne normalt på disse motorene. Min nimbus 3000 med 41b motor var helt lik i de 3 sesongene jeg hadde den, og jeg gikk over hele kjølesystemet på den fra inntak til eksosbend. Flere som har tatt opp samme tema på en nimbus 3000/3003 klubb på facebook, da med 41a/b motoren, og konklusjonen var vel at de fleste opplevde dette i større eller mindre grad. Tror ikke jeg ville bekymret meg for det dersom alt annet virker fint. Sitér dette innlegget Link to post
oystein_k Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Kan det være feil på injektorer? Eller ville det da være røyk fra oppstart? Motoren er helt røykfri på tomgang og hvis jeg øker turtallet i fri. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Er det eksos eller vanndamp? Begge deler er hvitt. Vanndamp kommer av at saltvannet blir for varmt i følge andre her inne. Og det er jo logisk. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ttor Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Jeg har det samme på mine TAMD41p. Svak hvit røyk/damp over ca 3000 rpm. Vært sånn i de tre årene jeg har hatt båten. Aldri sett tendens til varmgang på motor. Fine eksosbend og nye impellere. Sitér dette innlegget Link to post
oystein_k Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Takk for svar. Siden motoren går veldig bra ellers så kan jeg ikke tenke meg annet enn det er kjølerelatert/ damp. Har ikke hatt båten så lenge og den har vært slik helt siden jeg fikk den. Om andre Tamd eiere opplever det som normalt så får jeg slå meg til ro med at det skal være sånn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.