Jump to content

Hvit røyk Volvo penta Tamd31 ved marsjfart. Noe å bekymre seg for?

oystein_k

Recommended Posts

Har en Nimbus 27 som utvikler hvit røyk/damp ved 3300 rpm og oppover. Temperatur holder seg på 85 grader. Stiger noe ved lengre tids kjøring.

nå har jeg kjørt systemrens for å se om det skulle hjelpe på gjennomstrømning, men resultatet er det sanne. Vanninntak/filter er også renset.

linker til en YouTube film fra ifjor. Denne tok jeg etter å ha kjørt Langesund- oslofjorden. Altså etter flere timers gange

noen som har noen innspill?

Redigert av oystein_k
Glemte tegn (see edit history)

Hvit røyk/ damp fra eksos betyr vel at saltvannet blir litt varmt? Så da kan det være noe i saltvannssløyfen som bremser vannet. Et blåskjell, noen rur eller kanskje en impellerbit? Kan også være en slange som blåser seg opp innvendig når den blir varm. 

Jeg har samme tendensen på min TMD40A. Mistenker én slange, samt har tenkt å få sjekket gjennomstrømming i girkassen. Jeg har kjørt Systemrens med lukket sløyfe (saltvannsdelen) uten at det hjalp selv om det kom ut en del drit.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Tipper eksosbendet er begynt og tette seg til. Best og ta helt av og sjekke, men en mulighet er og ta av eksoslange og stikke opp hullene hvor sjøvannet kommer ut i bendet. Bendet er dobbelt hvor eksos kommer i det indre røret og sjøvannet i det ytre. Slangen kan være svært stiv. Jeg delte lydpotta og trakk slangen av på den måten. Etter dette forsvant dampen. Men er sirkulasjonen dårlig i resten av sjøvannkretsen tetter det fort til igjen. Sjekk at det ikke er tæret hull mellom ytre og indre kappe i bendet.

Redigert av hegra (see edit history)
  • 2 uker senere...

Litt vanndamp som dette er i mine øyne normalt på disse motorene. Min nimbus 3000 med 41b motor var helt lik i de 3 sesongene jeg hadde den, og jeg gikk over hele kjølesystemet på den fra inntak til eksosbend. Flere som har tatt opp samme tema på en nimbus 3000/3003 klubb på facebook, da med 41a/b motoren, og konklusjonen var vel at de fleste opplevde dette i større eller mindre grad. Tror ikke jeg ville bekymret meg for det dersom alt annet virker fint.  

Takk for svar. Siden motoren går veldig bra ellers så kan jeg ikke tenke meg annet enn det er kjølerelatert/ damp. Har ikke hatt båten så lenge og den har vært slik helt siden jeg fikk den. Om andre Tamd eiere opplever det som normalt så får jeg slå meg til ro med at det skal være sånn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...