Kakeseiler Startet 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2020 Hei! Jeg har nylig kjøpt en Najad 34, 1978 modell. Storseilet er av typen Sailtainer, rulle storseil. Men har problemer med når jeg skal ha seilet inn igjen. Møter svær motstand og tauet som fungerer som innhalingstau hopper av to små trinsehjul i enden av bommen fordi det går så tregt, de er så stor motstand med å få halt inn. Finner ikke Sailtainer forhandler. Gjetter på at dette firmaet, som er dansk, har gått inn for lenge siden. Noen som har erfaringer med dette? Med vennlig hilsen Tore Friis-Olsen Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Er dette et ettermontert system, kassett som er poppet fast til masten? Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 (redigert) Dette er vel en rullebom, fant denne tråden. https://forums.ybw.com/index.php?threads/sailtainer-experience-please.27963/ Dessverre ikke bare lystig lesning, ser ut til at denne kan være svert følsom for rett plassering av bommen under innrulling. Lagt til: som alltid så gjelder det at tingene er i god stand og er smurt. Du bør nok vurdere en demontering, rens, smøring og eventuelt bytte av slitedeler. Dessverre ikke uvanlig at det mangler vedlikehold når man kjøper eldre båter, så en grundig gjennomgang kan være på sin plass. Redigert 8.Juni.2020 av Too Much (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kakeseiler Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Takk for et nyttig svar! Om firmaet er nedlagt; vet du om det finnes andre firmaer som kan ta på seg oppdrag med demontering osv.? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Hvor holder du til? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kakeseiler Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Ser ut til å være et ettermontert system ja. Jeg bor i Oslo. Båten skal være i Sandefjord i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 ville hørt med Southern cross spars: https://southerncross.no/ Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Hei Kakesiler jeg har en Hi-Low reefer bom på min Najad. Det er ett liknande system. Det er viktig att du har 90 gr mellom bom og mast ! Jeg har en kickrod med wire/strekkfisk under.....så bommen kan aldri løfta over 90gr (og gasfjærn er også sterk....jeg kan henge ute i bomnokken 95kg uten att den synker !) prøver du å rulle inn medans du.seiler, så vill bommen trekke opp.... har du fullengde spilere., så vill disse trykke mot masten og også skape friksjon da kan det vare lettere å gå opp i vind ......så att bom/mast blir så nære 90gr som mulig. Har du nytt seil ?, jeg har nytt sen forrige sesong, og tykker att det går litt tregere nå, men det tror jeg har med duken å gjøre att den er fortsatt stiv. på lik linje med en ny genua, den ruller ikke inn like tight rundt profilen som en som er litt brukt. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kakeseiler Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Takk til dere for veldige råd og tips! Om jeg ikke får det til å fungere: Kan jeg bruke rullebommen som en vanlig bom, pakke storseilet oppe på masten? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Det spørs litt på vad som er gjort med masten.?! men det lar seg gjøres ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kakeseiler Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.