Jump to content

Rollestorseil, Sailtainer. Problemer med innhaling

Kakeseiler

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nylig kjøpt en Najad 34, 1978 modell. Storseilet er av typen Sailtainer, rulle storseil. Men har problemer med når jeg skal ha seilet inn igjen. Møter svær motstand og tauet som fungerer som innhalingstau hopper av to små trinsehjul i enden av bommen fordi det går så tregt, de er så stor motstand med å få halt inn.

Finner ikke Sailtainer forhandler. Gjetter på at dette firmaet, som er dansk, har gått inn for lenge siden.

Noen som har erfaringer med dette?

Med vennlig hilsen

Tore Friis-Olsen

Dette er vel en rullebom, fant denne tråden.

https://forums.ybw.com/index.php?threads/sailtainer-experience-please.27963/

Dessverre ikke bare lystig lesning, ser ut til at denne kan være svert følsom for rett plassering av bommen under innrulling.

Lagt til:  som alltid så gjelder det at tingene er i god stand og er smurt.

Du bør nok vurdere en demontering, rens, smøring og eventuelt  bytte av slitedeler.

Dessverre ikke uvanlig at det mangler vedlikehold når man kjøper eldre båter, så en grundig gjennomgang kan være på sin plass.

Redigert av Too Much (see edit history)

Hei Kakesiler

jeg har en Hi-Low reefer bom på min Najad.  Det er ett liknande system.

Det er viktig att du har 90 gr mellom bom og mast !

Jeg har en kickrod med wire/strekkfisk under.....så bommen kan aldri løfta over 90gr

(og gasfjærn er også sterk....jeg kan henge ute i bomnokken 95kg uten att den synker !)

prøver du å rulle inn medans du.seiler, så vill bommen trekke opp....

har du fullengde spilere., så vill disse trykke mot masten og også skape friksjon

da kan det vare lettere å gå opp i vind ......så att bom/mast blir så nære 90gr som mulig.

Har du nytt seil ?, jeg har nytt sen forrige sesong, og tykker att det går litt tregere nå,

men det tror jeg har med duken å gjøre att den er fortsatt stiv.

på lik linje med en ny genua, den ruller ikke inn like tight rundt profilen som en som er litt brukt.

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...