Jump to content

Hvilket materiale bør jeg bruke som pakning til mannlokk på hjemmelaget septiktank i syrefast?

Comforthe

Recommended Posts

Hei!

Jeg planlegger å lage en septiktank i syrefast på mål for å få så stor kapasitet som mulig. Jeg ønsker da å lage et skikkelig mannlokk og åpning for nivågiver. Hva slags materiale bør jeg benytte som pakning for å unngå at lukt siver ut?

Jeg finner noen gamle tråder som tar opp emnet her, men ikke hvor noen har forslag utover "gummipakning" eller sika (som jeg anser som uaktuelt). Finnes det en spesiell type gummi jeg bør gå for? Tips mottas med stor takk :)

Hilsen Simen

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

En flatpakning i gummi slipper neppe gjennom merkbart med lukt . . .

Ellers anbefaler jeg IKKE nivågiver av flottørtype. Det finnes mange gode alternativer. Selv har jeg en kapasitiv føler utenpå tanken. Den virker bare på plaststank, men finnes også i en utgave for metalltanker, der føleren sitte i et plastrør inne i tanken.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Sveisesømmene er lofte et svakt punkt på sveiste tanker. Her er det spesielt viktig at du har rene sveiser innvendig i tanken. Det finnes nok av eksempler på lekkasjer pga. tæringer i sveisesømmmene i syrefaste septiktanker. Jeg ville sveist bunn og sider fra innsiden og lagt baksveis fra utsiden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Legg ut en tegning på hvordan du har tenkt å utforme mannfolket, da får du kanskje mer konkrete tips. Ellers vil jeg si nitril. Min favoritt på mannlokk er å dreie O-ringspor. Dette er samme prinsippet som blir benyttet i hydraulikk og tåler mange hundre bar. Hvis du vil ha ideer på det finner du bilder og forklaringer i "Draco 20 blir jolle" samt i en tråd jeg startet om renovering av dieseltank i Viksund Futura. 

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Sveisesømmene er lofte et svakt punkt på sveiste tanker. Her er det spesielt viktig at du har rene sveiser innvendig i tanken. Det finnes nok av eksempler på lekkasjer pga. tæringer i sveisesømmmene i syrefaste septiktanker.

Enig! Men... Sveiser du tig løser du problemet med å bruke bakgass. Sveiser du MMA trenger du ikke bakgass. En forutsetning er kontroll på sneltebadet og fullstendig gjennomsveis. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...