Comforthe Startet 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2020 Hei! Jeg planlegger å lage en septiktank i syrefast på mål for å få så stor kapasitet som mulig. Jeg ønsker da å lage et skikkelig mannlokk og åpning for nivågiver. Hva slags materiale bør jeg benytte som pakning for å unngå at lukt siver ut? Jeg finner noen gamle tråder som tar opp emnet her, men ikke hvor noen har forslag utover "gummipakning" eller sika (som jeg anser som uaktuelt). Finnes det en spesiell type gummi jeg bør gå for? Tips mottas med stor takk :) Hilsen Simen Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Du får kjøpt nitrilgummi i metervare som du kan lage pakning av. Kanskje din lokale industributikk har. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 EPDM, neoprene, nitril, butyl. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 (redigert) En flatpakning i gummi slipper neppe gjennom merkbart med lukt . . . Ellers anbefaler jeg IKKE nivågiver av flottørtype. Det finnes mange gode alternativer. Selv har jeg en kapasitiv føler utenpå tanken. Den virker bare på plaststank, men finnes også i en utgave for metalltanker, der føleren sitte i et plastrør inne i tanken. Redigert 9.Juni.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Comforthe Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Takk for gode forslag! Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
NilsPils Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Sveisesømmene er lofte et svakt punkt på sveiste tanker. Her er det spesielt viktig at du har rene sveiser innvendig i tanken. Det finnes nok av eksempler på lekkasjer pga. tæringer i sveisesømmmene i syrefaste septiktanker. Jeg ville sveist bunn og sider fra innsiden og lagt baksveis fra utsiden. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Legg ut en tegning på hvordan du har tenkt å utforme mannfolket, da får du kanskje mer konkrete tips. Ellers vil jeg si nitril. Min favoritt på mannlokk er å dreie O-ringspor. Dette er samme prinsippet som blir benyttet i hydraulikk og tåler mange hundre bar. Hvis du vil ha ideer på det finner du bilder og forklaringer i "Draco 20 blir jolle" samt i en tråd jeg startet om renovering av dieseltank i Viksund Futura. NilsPils skrev for 2 timer siden: Sveisesømmene er lofte et svakt punkt på sveiste tanker. Her er det spesielt viktig at du har rene sveiser innvendig i tanken. Det finnes nok av eksempler på lekkasjer pga. tæringer i sveisesømmmene i syrefaste septiktanker. Enig! Men... Sveiser du tig løser du problemet med å bruke bakgass. Sveiser du MMA trenger du ikke bakgass. En forutsetning er kontroll på sneltebadet og fullstendig gjennomsveis. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Comforthe Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Takker igjen for gode poeng. Jeg skal legge ut tegninger når de er klare. Har ikke alle målene helt i boks ennå. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Familiesnekke Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Ikke direkte svar på spørsmålet, men sjekk denne oppsummeringen av gummikvaliteter: https://www.norskgummi.no/gummikvaliteter Det er vel motstand mot syre og «diffusjonstett», som er nøkkelordene her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.