Jump to content

Utenbordsmotorer og drivstoffforbruk?


Landkrabbaa

Recommended Posts

Hei og hopp! 
 

Har for øyeblikket en 75yamaha fra ca 93 montert på en 17fots mørebas.

Har målt forbruket, med godt lastet båt og putrefart (5-6knop?) til 25liter på ca 30km Dette synes jeg er noe i meste laget, men har skjønt at om man velger utenbords, må en regne med en del pæng på drivstoff.

 

Lurer på om noen har erfaring med drivstoffforbruk fra nyere motorer av ca samme størrelse. (70-90). Gjerne erfaring fra både 2- og 4takt. 
 

takk så mye!

Redigert av Landkrabbaa (see edit history)
Link to post

Vil du definere mil ?

Mener du nautisk mil, sjømil (regner med at du ikke mener den) eller mil som i 10 km?

 

Hvis du mener nautiske mil så er forbruket etter mitt syn alt for høyt, og jeg ville fått sjekket plugger og evt tenning. Hvis du mener 30 km så høres forbruket riktig ut.

 

For planende båter kan forbruker per distanse være lavere ved å kjøre fort enn sakte. Spesielt ved motstrøm eller vær.

 

Jeg har selv en gammel 60 hk totakter og hadde byttet den til firetakter dersom jeg hadde brukt den mye til langkjøring. Nå er behovet mitt ut og inn fra fiskeplasser som ligger ca 3 nm fra havnen, så jeg kjører ikke så langt. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Ask skrev 28 minutter siden:

Hei

 

Eg reknar med at motoren din er ein totaktar. 25 liter på tre nautiske mil høyrest svært mykje ut.

Om du reknar "landmil" (30 km = 16,2 km) er dette likevel mykje. Til samanlikning køyrer eg i timesvis med 25 liter bensin, i plan, med min PolarCirkel 15 med 50 hk Evenrude E-tech.

 

Ask

E-tech har jeg hørt bra om fra snøscootere. 2-takt du har? Bruker disse mindre enn andre motorer, grunnet e-tech?

Link to post
Landkrabbaa skrev 44 minutter siden:

Har målt forbruket, med godt lastet båt og putrefart (5-6knop?) til 25liter på ca 3 mil.

 

har selv en Yamaha 80hk som er så å si samme motoren, men på en mer lettdrevet båt.  Aldri turt å måle forbruket men tror ikke jeg kommer under literen pr nautisk mil.   Virker som at de 2 mest "økonomiske" turtallene er tomgang eller full gass.  

Konvensjonelle totaktere er nok desverre sørgelig ineffektive med bensinen på enkelte turtall 

 

Har også en Yamaha F115 på en 19 fots yamarin,  der sier Yamaha kjørefakta at forbruket ligger på ca 0,8 l /nm og det tror jeg stemmer ganske greit 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Vil du definere mil ?

Mener du nautisk mil, sjømil (regner med at du ikke mener den) eller mil som i 10 km?

 

Hvis du mener nautiske mil så er forbruket etter mitt syn alt for høyt, og jeg ville fått sjekket plugger og evt tenning. Hvis du mener 30 km så høres forbruket riktig ut.

 

For planende båter kan forbruker per distanse være lavere ved å kjøre fort enn sakte. Spesielt ved motstrøm eller vær.

 

Jeg har selv en gammel 60 hk totakter og hadde byttet den til firetakter dersom jeg hadde brukt den mye til langkjøring. Nå er behovet mitt ut og inn fra fiskeplasser som ligger ca 3 nm fra havnen, så jeg kjører ikke så langt. 

 

 

Km ja. Har riktig nok ikke målt i planende marsjfart. Men logisk at det er mindre motstand i båten da 

Link to post

Min erfaring er at en moderne firetakter bruker omtrent 40% mindre bensin enn en tilsvarende stor gammel totakter når vi snakker 70/115hk størrelse. Moderne totaktere er vel bare E-tec som går/har gått ut av produksjon. 

 

Men hvis, eller når, det er penger som er det viktige så kan kanskje det å fylle bensin fra kanner som er fylt med bensin til 11 kroner literen være vel så viktig som å fylle på en marina til 17 kroner literen?

 

Og hvis forbruk per tidsenhet er viktig, viktigere enn hvor langt man forflytter seg, så er det vel bare å senke farten kraftig.

 

Uansett så blir det ikke pris på bensin som dreper et bådbudsjettet for de fleste vil jeg tro, men alle andre kostnader samt verditap.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Ask skrev 1 time siden:

Om E-tech brukar mindre bensin enn moderne firtaktarar tvilar eg på.

 

Ut fra div tester ser det ut til at direkteinnsprøytet 2T kan være gjerrige de også ..: 

f.eks  http://www.fishingworld.com.au/news/head-to-head-200hp-outboards

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...