Landkrabbaa Startet 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2020 (redigert) Hei og hopp! Har for øyeblikket en 75yamaha fra ca 93 montert på en 17fots mørebas. Har målt forbruket, med godt lastet båt og putrefart (5-6knop?) til 25liter på ca 30km Dette synes jeg er noe i meste laget, men har skjønt at om man velger utenbords, må en regne med en del pæng på drivstoff. Lurer på om noen har erfaring med drivstoffforbruk fra nyere motorer av ca samme størrelse. (70-90). Gjerne erfaring fra både 2- og 4takt. takk så mye! Redigert 9.Juni.2020 av Landkrabbaa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Vil du definere mil ? Mener du nautisk mil, sjømil (regner med at du ikke mener den) eller mil som i 10 km? Hvis du mener nautiske mil så er forbruket etter mitt syn alt for høyt, og jeg ville fått sjekket plugger og evt tenning. Hvis du mener 30 km så høres forbruket riktig ut. For planende båter kan forbruker per distanse være lavere ved å kjøre fort enn sakte. Spesielt ved motstrøm eller vær. Jeg har selv en gammel 60 hk totakter og hadde byttet den til firetakter dersom jeg hadde brukt den mye til langkjøring. Nå er behovet mitt ut og inn fra fiskeplasser som ligger ca 3 nm fra havnen, så jeg kjører ikke så langt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
-morten- Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 115 hk Mercury EFI 17-20 liter/timen på 24-25 knop. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
LAKA Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 (redigert) Hadde tidligere en 17 fot alubåt med 60 Yamaha (motor var 2017 modell). Den brukte ca 0,6 liter per nautisk mil i 25 knop. Altså ca 13 liter i timen ved 25 knop. Redigert 9.Juni.2020 av LAKA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Hei Eg reknar med at motoren din er ein totaktar. 25 liter på tre nautiske mil høyrest svært mykje ut. Om du reknar "landmil" (30 km = 16,2 km) er dette likevel mykje. Til samanlikning køyrer eg i timesvis med 25 liter bensin, i plan, med min PolarCirkel 15 med 50 hk Evenrude E-tech. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Landkrabbaa Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Til oppdatering, 30km ikke nautiske mil Sitér dette innlegget Link to post
Landkrabbaa Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Ask skrev 28 minutter siden: Hei Eg reknar med at motoren din er ein totaktar. 25 liter på tre nautiske mil høyrest svært mykje ut. Om du reknar "landmil" (30 km = 16,2 km) er dette likevel mykje. Til samanlikning køyrer eg i timesvis med 25 liter bensin, i plan, med min PolarCirkel 15 med 50 hk Evenrude E-tech. Ask E-tech har jeg hørt bra om fra snøscootere. 2-takt du har? Bruker disse mindre enn andre motorer, grunnet e-tech? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Landkrabbaa skrev 44 minutter siden: Har målt forbruket, med godt lastet båt og putrefart (5-6knop?) til 25liter på ca 3 mil. har selv en Yamaha 80hk som er så å si samme motoren, men på en mer lettdrevet båt. Aldri turt å måle forbruket men tror ikke jeg kommer under literen pr nautisk mil. Virker som at de 2 mest "økonomiske" turtallene er tomgang eller full gass. Konvensjonelle totaktere er nok desverre sørgelig ineffektive med bensinen på enkelte turtall Har også en Yamaha F115 på en 19 fots yamarin, der sier Yamaha kjørefakta at forbruket ligger på ca 0,8 l /nm og det tror jeg stemmer ganske greit Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Landkrabbaa Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Grand Banks jr skrev 1 time siden: Vil du definere mil ? Mener du nautisk mil, sjømil (regner med at du ikke mener den) eller mil som i 10 km? Hvis du mener nautiske mil så er forbruket etter mitt syn alt for høyt, og jeg ville fått sjekket plugger og evt tenning. Hvis du mener 30 km så høres forbruket riktig ut. For planende båter kan forbruker per distanse være lavere ved å kjøre fort enn sakte. Spesielt ved motstrøm eller vær. Jeg har selv en gammel 60 hk totakter og hadde byttet den til firetakter dersom jeg hadde brukt den mye til langkjøring. Nå er behovet mitt ut og inn fra fiskeplasser som ligger ca 3 nm fra havnen, så jeg kjører ikke så langt. Km ja. Har riktig nok ikke målt i planende marsjfart. Men logisk at det er mindre motstand i båten da Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Landkrabbaa skrev 39 minutter siden: E-tech har jeg hørt bra om fra snøscootere. 2-takt du har? Bruker disse mindre enn andre motorer, grunnet e-tech? Hei Eg trur dei brukar mindre enn eldre totaktsmotorar. Om E-tech brukar mindre bensin enn moderne firtaktarar tvilar eg på. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 (redigert) Min erfaring er at en moderne firetakter bruker omtrent 40% mindre bensin enn en tilsvarende stor gammel totakter når vi snakker 70/115hk størrelse. Moderne totaktere er vel bare E-tec som går/har gått ut av produksjon. Men hvis, eller når, det er penger som er det viktige så kan kanskje det å fylle bensin fra kanner som er fylt med bensin til 11 kroner literen være vel så viktig som å fylle på en marina til 17 kroner literen? Og hvis forbruk per tidsenhet er viktig, viktigere enn hvor langt man forflytter seg, så er det vel bare å senke farten kraftig. Uansett så blir det ikke pris på bensin som dreper et bådbudsjettet for de fleste vil jeg tro, men alle andre kostnader samt verditap. Redigert 9.Juni.2020 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Ask skrev 1 time siden: Om E-tech brukar mindre bensin enn moderne firtaktarar tvilar eg på. Ut fra div tester ser det ut til at direkteinnsprøytet 2T kan være gjerrige de også ..: f.eks http://www.fishingworld.com.au/news/head-to-head-200hp-outboards Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.