Jump to content

Eksos og svanehals


ragnars

Recommended Posts

Eksosslangen i vår båt går gjennom aktercabin i en pen forseggjort teak kasse som går langs skottet og inntil dobbeltsengen i båtens lengderetning. Kassen med løst lokk på toppen for inspeksjon kan brukes som hylle, avsettingsplass etc. noe som forøvrig sjelden blir gjort. Det er p.g.a svanehalsen at denne kassen er bygd da halsen stikker opp ca. 40 cm. Uten kassen hadde ikke dette vært særlig lekkert. Kunne tenkt meg å fjernet denne kassen da det kunne gjort dobbelsengen enda bredere.

Problemet er svanehalsen. Finnes det noe smartere metode uten knekk på eksosslangen og som hindrer sjøvannsinntrengning? Så kunne jeg fjernet teak kassen og lagt eksosslangen under eller jamnt med sengebunnen :seeya: i stedet.? Mener det er fall på slangen fra motor og frem til akterspeil.

Link to post
Share on other sites

På min er svanehalsen ved motoren. Dvs. at jeg har lang rett slange (sikkert 4 meter :eek: ) etter svanehals (har seilbåt med spesiell løsning der motoren sitter foran under fordekket). Det fungerer bra det.

 

Har du mulighet til å "flytte" svanehalsen forover?

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Kan ikke flytte svanehals fremover. Mange gode forslag her, men det som gjorde meg urolig var at fjerning av svanehals kanskje fører til mer lyd, eller bråk fra eksos. Det har jeg ikke lyst på. Jeg får kanskje finne meg i den bredden jeg har på senga. Får tenke over det. Kjerringa liker at det er litt trangt ho da...he,he.

Link to post
Share on other sites

Du kan jo legge om slangen slik at svanehalsen på den kommer et annet sted enn inntil køyen. F.es.ved å egge den flatt tl akterspilet og deretter i en "grisehalekrøll" opp, rundt og ned igjen helt akterut. Hvis det er plass, da, selvfølgelig. Hvor svanehalsen er spiller jo ingenrolle, bare den er der og fungerer som den skal.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har samme problematikken selv, og dette skyldes i stor grad begrenset plass i akterkabinen.

Jeg har montert ny lydpotte som ligger i benken og har ca.15-20 cm stigning fra nivå på eksosgjennomføringen og til høyeste punkt på eksosslangen. Har tenkt å supplere med klaff eller brannslange på utløpet.

 

Ser at det anbefales svanehals og det er jo greitt til en viss grad, man må bare passe på at slangen ikke ikke til enhver tid er så full av vann, at dette skyller tilbake og inn i motoren, når denne stoppes.

En (for) høg svanehals vil kunne forårsake dette.

Link to post
Share on other sites

Vetus har vel minst ett alternativ...

 

"Both the muffler and the transom connection are provided with a check valve ("flapper"), which ensures that under no circumstances (e.g. when in waves or manoeuvring astern) can the seawater flow towards the engine.

Therefore, this system makes the installation of a goose neck unnecessary."

 

 

Bilde

 

Selv har jeg to av den til venstre nedenfor .... og har bare lovord å si om effekten, fleksibiliteten og service fra Vetus....

 

Bilde

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...