Familiesnekke Startet 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2020 Jeg skal trekke opp noen nye kabler/ledninger til targabøylen, og disse kommer til å bli eksponert for sol (UV) og sjøsprøyt. Jeg er ute etter riktig (bra nok) kvalitet på på disse kablene. Hva skal jeg velge til...? -topplanterne -lyskaster -fastmonterte solcellepaneler -VHF -TV-antenne -... Jeg regner med at det er ytterkappen som er det viktige her; hva heter de forskjellige brukbare kvalitetene? Kom gjerne med forslag til produktnavn! Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Ser ut som kablene også må tåle syren fra måkebajs.. Sorry klarte ikke dy meg Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
zooper Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 (redigert) Jeg har aldri hørt om kabler med spesiell ytterkappe mot UV. Er dette virkelig et problem, eller snakker vi monsterforsikring her? Om så er et problem, hva med å tre helt ordinære kabler (fortinnet og egnet til maritime miljøer) gjennom en og samme krympestrømpe? Det kan gi et pent resultat i tillegg til økt beskyttelse. Eltape kan også gjøre nytten. Disse fås i alle verdens farger. Sola vil ta knekken på strømpen til slutt, men burde holde en god stund. Redigert 9.Juni.2020 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Vet ikke helt om jeg ville trukket alle de kablene sammen med VHF kabel ihvertfall. Særlig om du skal ha LED oppi der. Dette med tanke på elektronisk støy. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Godt poeng det med VHF-kabel og støy. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Finnes mange kabler som er UV og fuktbestandige. Men her bør den i tillegg være fortinnet. Skyllermarks mastkabel bør være en bra valg, hvit kappe har den også. https://sutars.com/skyllermarks-produkter/kablar/mastkabel/ Stort sett alle VHF kabler er UV og fuktbestandige (men sjekk at den har PE ytterkappe), når det gjelder TV antennekabel sørg for at den har PE ytterkappe. Eksempel på TV antennekabel https://www.nek-kabel.no/Product/Type-RG-59---PE-212314 Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Hei, ja måkesyre burde også stå på listen ;) Takker for tips @abbor, men hvor får jeg som privatkunde kjøpt fortinnet kablel av «UV- bestandig PE-materiale»? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Hvor mange kabler er det snakk om? Vedrørende fortinnet så ser jeg ikke det som et "must". Enten skjøtes kabelen slik at det blir tett(skjøtehylse med lim+krympestrømpe med lim). Ellers smører man tilkoblinger med kontakt fett etter tilkobling. @zooper, det finnes en del kabler som ikke tåler UV. Disse blir porøse og sprekker opp i isolasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 @TrikkerN Lønning; jeg vet ikke hva «kontaktfett» er; Når det gjelder strømkabler så er det: -topplanterne og -lyskaster, som du ser på bildet; i tillegg skal det komme tre solcellepanel; -ett på hver side av bøyla på targa, og -ett løst panel, som tas frem ved behov. Solcellepanelene skal seriekobles, etter anbefaling fra Farco. Da blir det en del kabel som skal stå utsatt for «været», i tillegg til at de skal jo trekkes helt fra «kilden», så da blir det jo noen meter til sammen. Jeg har ikke målt, men tenkte å begynne med å kjøpe en «rull» med to-ledet 2.5mm2 (25m?) til lys, og så se hvor mye som går, før jeg kjøper 6mm2 til solceller. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Familiesnekke skrev for 9 timer siden: @TrikkerN Lønning; jeg vet ikke hva «kontaktfett» er; Når det gjelder strømkabler så er det: -topplanterne og -lyskaster, som du ser på bildet; i tillegg skal det komme tre solcellepanel; -ett på hver side av bøyla på targa, og -ett løst panel, som tas frem ved behov. Solcellepanelene skal seriekobles, etter anbefaling fra Farco. Da blir det en del kabel som skal stå utsatt for «været», i tillegg til at de skal jo trekkes helt fra «kilden», så da blir det jo noen meter til sammen. Jeg har ikke målt, men tenkte å begynne med å kjøpe en «rull» med to-ledet 2.5mm2 (25m?) til lys, og så se hvor mye som går, før jeg kjøper 6mm2 til solceller. Vedrørende kontaktfett, så ligger det vel litt i ordet. Man smører dette på for å forhindre at fukt kommer til.? Kan du ikke trekke opp en flereleder, slik jeg ser dette, så er det utstyr som ikke trekker allverdens med strøm? Den største "synderen" er vel søkelyset ? Så i ditt tilfelle blir det en leder til søkelys, en til topplanterne og felles minus. Vedrørende solcellepanel er jeg enig.(Egen 6mm2.) Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 "Solcellekabel" man får kjøpt med ferdigterminerte MC4-konnektorer er gjerne laget for utendørs bruk. Hvor store er disse solcellepanelene? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 10.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 (redigert) @Seilerslask; to faste solcellepanel à 55W og ett løst på 115W. Jeg tenkte at de to faste panelene skulle kobles permanent, uten MC4, og så én MC4-skjøt, der jeg kan koble inn det «løse panelet». Jeg kan jo kjøpe inn en lang ferdig terminert MC4-kabel, og så klippe ut det jeg trenger til det faste opplegget. Men; da står jeg igjen med hvor jeg skal kjøpe kabel med samme kvalitet til lysene; altså 2.5mm2? Redigert 10.Juni.2020 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Googlet litt å kom over et par alternativer her: https://www.marine-deals.co.nz/electrical-wires-cables/bep-marine-twin-core-sheathed-cable-white-0-6-1-kv-per-metre https://www.amazon.com/stores/page/C5B85608-7839-4187-A355-F74C0254694B Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Familiesnekke skrev for 3 timer siden: Jeg tenkte at de to faste panelene skulle kobles permanent, uten MC4, og så én MC4-skjøt, der jeg kan koble inn det «løse panelet». Her må du holde tunga rett i munnen. Skal du koble paneler i serie (høres sånn ut) så bør de ha omtrent lik strømkarakteristikk (Isc/Impp). Da må du være obs på maks spenning inn på regulatoren, ellers kan du få problemer. Skal du koble paneler i parallell bør de ha omtrent lik spenningskarakteristikk (Voc/Vmpp). Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 (redigert) Veldig mange kabler har kappe i PE eller PA 6.6- Velger du sort så er de UV-bestandige, men hvit er det dårligere med. (Stips er som regel laget i PA 6.6 og der skal man heller ikke gå for annet enn sort om det blir utsatt for UV) Redigert 10.Juni.2020 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jannmar Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 (redigert) VannTro skrev for 2 timer siden: (Stips er som regel laget i PA 6.6 og der skal man heller ikke gå for annet enn sort om det blir utsatt for UV) Heisann! Takker. Der lærte jeg noe nytt om strips. Selv har jeg til innvendige kabler brukt svarte strips til hvit kabel og hvite strips til svart og farget kabel. Dette for at det skal være lettere å se stripsen. Utvendig har jeg nå kun svarte kabler og har der brukt svarte strips fordi jeg synes det ser penere ut. Sannelig har jeg, uten at jeg visste det, gjort det riktig utvendig med hensyn til UV også :) Redigert 10.Juni.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 (redigert) Familiesnekke skrev for 12 timer siden: @Seilerslask; to faste solcellepanel à 55W og ett løst på 115W. Jeg tenkte at de to faste panelene skulle kobles permanent, uten MC4, og så én MC4-skjøt, der jeg kan koble inn det «løse panelet». Jeg kan jo kjøpe inn en lang ferdig terminert MC4-kabel, og så klippe ut det jeg trenger til det faste opplegget. Men; da står jeg igjen med hvor jeg skal kjøpe kabel med samme kvalitet til lysene; altså 2.5mm2? H07RN-F- Kabel tåler mye og er enkel å få tak i ? Jannmar skrev 1 time siden: Heisann! Takker. Der lærte jeg noe nytt om strips. Selv har jeg til innvendige kabler brukt svarte strips til hvit kabel og hvite strips til svart og farget kabel. Dette for at det skal være lettere å se stripsen. Utvendig har jeg nå kun svarte kabler og har der brukt svarte strips fordi jeg synes det ser penere ut. Sannelig har jeg, uten at jeg visste det, gjort det riktig utvendig med hensyn til UV også :) Ved hvite strips ute, så kan man nesten se hardt på dem så smuldrer dem opp, hvis den har stått noen mnd ute? Redigert 10.Juni.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 10.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 (redigert) @Seilerslask; det er disse panelene jeg har kjøpt; nesten helt lik spenning på 55W og 115W. Takk @VannTro; da vet jeg hva jeg skal se etter! Sort ytterkappe og PE eller PA 6.6! ?? Redigert 10.Juni.2020 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 10.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 (redigert) @TrikkerN Lønning; er dette en kabel jeg kan bruke til båt, eller må det være fortinnet? Eller kan jeg bruke denne, dersom jeg dynker de avisolerte lederne med kontaktfett? https://www.elektroimportoren.no/gummikabel-h07rn-f-3g2-5-bunt-25-m/59334/Product.html?Event=searchlist Redigert 10.Juni.2020 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Familiesnekke skrev 7 minutter siden: @TrikkerN Lønning; er dette en kabel jeg kan bruke til båt, eller må det være fortinnet? Eller kan jeg bruke denne, dersom jeg dynker de avisolerte lederne med kontaktfett? https://www.elektroimportoren.no/gummikabel-h07rn-f-3g2-5-bunt-25-m/59334/Product.html?Event=searchlist Smør inn etter du har tilkoblet. ? Feks i lanternen så legger du et lag over kabelskoene ? Dette er en seig kabel som tåler hjuling. Bare vær forsiktig når du avisolerer den, det er fort gjort å bli utålmodig og kutte for hardt. ? Det finnes kabler som er mer egnet til formålet, men disse blir nok bare levert fra grossister. Men jeg ser ikke noe i veien for å bruke den du linker til. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 10.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 TrikkerN Lønning skrev 3 minutter siden: Det finnes kabler som er mer egnet til formålet, men disse blir nok bare levert fra grossister. Har du navn / typebetegnelse på disse kablene også? Det går jo an å spørre seg litt frem... ? Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 (redigert) Familiesnekke skrev for 8 timer siden: @Seilerslask; det er disse panelene jeg har kjøpt; nesten helt lik spenning på 55W og 115W. Det kom ikke med noe vedlegg her, men da må disse kobles i parallell om du skal ha alle tre koblet til samtidig E: du bør inn med noen dioder også om du skal kjøre 3 paneler som det der i parallell, ellers kan du få problemer. Redigert 11.Juni.2020 av Seilerslask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 Familiesnekke skrev for 7 timer siden: Har du navn / typebetegnelse på disse kablene også? Det går jo an å spørre seg litt frem... ? Feks: XZ1-K MPRXCX YOZP KENPUR Av disse ville jeg valgt Kengpur, den tåler mye og er grei og jobbe med. Dog ender man fort opp på grossist:) En del av de andre nevnte tåler også en del og er godkjent for skipsinstallasjon, noe jeg anser at du ikke trenger i dette tilfellet. Så lenge kabelen tåler sol og litt sjøvann, så er det nok. Minuset med Kengpur er at den lyser litt opp med sin kraftige oransje farge Flott at du spør om dette og ikke bare "gønner" på Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 11.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 Takk for mange gode tips, @TrikkerN Lønning:) Elektroimportøren selger denne; er dette egnet kabel til formålet; altså fast installasjon i båt? https://www.elektroimportoren.no/pureax-3g2-5-h07bq-f/1007890/Product.html?Event=searchlist Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 11.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 Seilerslask skrev for 5 timer siden: men da må disse kobles i parallell om du skal ha alle tre koblet til samtidig E: du bør inn med noen dioder også om du skal kjøre 3 paneler som det der i parallell, ellers kan du få problemer. Jeg har forsøkt meg på et koblingskjema her; er det slik du mente? Hvor mente du at diodene skal inn? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.