Jump to content

Turteller problem på Volvo Penta D12 675 EDC II


Captain Chaos

Recommended Posts

Hei!

 

På babord D12  i min PH 50 så sliter jeg med svært ustabile turtellere, både på fly og cockpit. Turteller er "supernervøs" og enkelte ganger helt død. Oppførsel er helt identisk oppe og nede. 

Det er vel ganske åpenbart at dette skyldes dårlig kontakt og henger i sammen med vibrasjoner fra maskinen. Problemet er at jeg ikke greier å lokalisere feilen. Turtellere henter signal fra egen giver i fremkant av motor, i forbindelse med veiv/kam.  Denne giveren brukes kun til instrumenter, den andre sitter på svinghjulet En kombisensor for turtall og svinghjulsposisjon.

 

Ledningene fra turtallsgiver går inn i strømpe og møter flere strømper underveis og samles i den kjente koblingsboksen med stoppknapp og releer. Kjent fra KAD serien med EDC system. Deretter og videre fra denne koblingsboksen til instrumentpaneler. Ett eller annet sted underveis her misstenker jeg feilen for å ligge.

 

Jeg har sjekket giver og denne er ok, og det er god kontakt. Jeg har sjekket skrukoblingen med mange pinner ut fra den sorte koblingsboksen, og her ser det også bra ut.

 

Etter dette så mister jeg kontroll, noen ledninger fra den sorte boks splittes ut men ser ut til å fortsette mot instrument sammen med resten av kabelstokken. Har også sjekket på selve instrumentet og det ser bra ut her også...

 

Noen som kan hjelpe med tips til feilsøking?

 

/Chaos 

Sesonoroversikt2.JPG

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Du skriver du har sjekket koblingene og det ser greit ut. Men har du tatt fra hverandre kontaktene og satt de sammen igjen? Det kan bli irring som man skraper litt vekk ved å ta fra hverandre og sette tilbake kontaktene. En fordel med en dusj crc eller wd40 også. Kan være greit å teste det enkle først. 

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev 4 minutter siden:

Du skriver du har sjekket koblingene og det ser greit ut. Men har du tatt fra hverandre kontaktene og satt de sammen igjen? Det kan bli irring som man skraper litt vekk ved å ta fra hverandre og sette tilbake kontaktene. En fordel med en dusj crc eller wd40 også. Kan være greit å teste det enkle først. 

Jeg sliter litt med å lokalisere koblinger og skjøter etter den sorte koblingsboksen (fig7) og videre. Som figuren viser så går det meste i samlet strømpe, men det er noen få kabler med egen 2 pins skjøtekobling som ligger utenfor den samlestrømpen. Jeg vet ikke om turteller er en av disse..

 

Jeg ser jeg må prøve å lokalisere alle skjøter fra sort boks til instrument, men det blir mye demontering av båt trolig... :crazy:

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...