Oscillo Startet 9.Juni.2020 Del på Facebook Startet 9.Juni.2020 Hei, Jeg må lage noen nye tofter til en gammel With 320 Dromedille, og ønsker i utgangspunktet å bruke samme type materiale til alle tre toftene. Originalt er plata i baugen og tofta akter ca 11 mm tykke for å flukte med resten av benkene, men midttofta bør nok være noe tykkere, og helst stives av med en list eller to under. Det dyre alternativet mitt er teakfinèr som forsegles på alle endeflater. Det litt billigere alternativet mitt er bjørkefinèr som muligens blir malt. Billigste alternativet mitt er å bruke standard forskalingsplater med noen strøk med maling. Et alternativ litt på sidelinjen er en benkeplate i heltre eik (27mm), men her er det antakeligvis ikke brukt vannfast lim, så denne må nok gjennom ganske grundig behandling for å ikke sprekke opp. Jeg må nok også frese bort spor på sidene hvis jeg skal få den til å flukte med resten av benkene. https://www.maxbo.no/benkeplate-harmoni-27x610x3000-i-grunnoljet-eik-p3012446?fbclid=IwAR1OrkYW0ehYG207RlB9xJ6boSmAzaAgpigzcbWmoeKgzZfT8gKNKb1OTkM Er det noen som har erfaring med å lage tofter til båt, som da gjerne skal tåle både fukt, saltvann og masser av direkte sollys? Forslag til andre materialer? Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 9.Juni.2020 Del på Facebook Svart 9.Juni.2020 Midttofte laget jeg enkelt med en 2”x 6” impregnert planke som jeg malte. Og forskalingsplate til baug- og aktertofte. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 9.Juni.2020 Del på Facebook Svart 9.Juni.2020 Tror de brukte endel Mahogni i With jollene Sitér dette innlegget Link to post
Oscillo Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 ArvidKa skrev On 9.6.2020 at 20.35: Midttofte laget jeg enkelt med en 2”x 6” impregnert planke som jeg malte. Og forskalingsplate til baug- og aktertofte. 2"x6" som midttofte sørget vel for en midttofte som ikke sviktet mye? Og husker du hva slags tykkelse du brukte på plate til baug- og aktertofte? Linea skrev On 9.6.2020 at 23.10: Tror de brukte endel Mahogni i With jollene Har du såpass detaljkunnskap at du vet om det var snakk om mahognyfiner på alle toftene? Evt. om midttofta trengte noe avstiving? Jeg har funnet et firma i Nederland som produserer båter som nesten må være støpt i samme pluggen som KMV benyttet, men de sier at de ikke kan levere tofter til de gamle båtene. Jeg syns nå skroget ser ganske så likt ut som mitt: https://bonwitco.eu/bonwitco-320/ Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Er på tynn is men tror det ble brukt mahogni som var limt sammen 2-3 lag under press. Tror ikke de brukte avstivere. Min bestefar som laget pluggene til så godt som alle with jollene laget en gang ei tofte i mahogni til en båt jeg hadde, den tror jeg var ren mahogni plank. Mao ikke noe form for mahogni finer. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 På midttoften på bildet du har lagt inn ville jeg brukt en avstiver under, blir relativt langt spenn. Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 19.Juni.2020 Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 Her et bilde av midttofte i 2x6 tom impregnert plank. Ingen tegn til svikt i denne (uten avstiver) i vår enda bredere 385 Dromedille! Forskalingsplate foran og bak, aner ikke tykkelsen her. Sitér dette innlegget Link to post
Roma2020 Svart 19.Juni.2020 Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 (redigert) Jeg har brukt dobbel oljet 15 mm (?) forskalingsplate med lekte som forsterkning under på tofter og enkel plate i baugen på 12 fots with. Det har i og for seg fungert greit. Men skulle jeg gjort det om igjen, ville jeg kanskje heller brukt noe annet (siden det kanskje er vanskelig å få feste til grunning/maling på de ferdigoljete platene?) og grunnet og malt det, for platene fikk sorte flekker i løpet av sesongen. Dette er en ren bruksbåt, så i år bare smørte jeg på noe owatrol d1 selv om det ikke ble noe penere utseende av det. Jeg smørte ikke på d2, for jeg ønsker å slippe slipejobb neste år... Redigert 19.Juni.2020 av Roma2020 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oscillo Svart 4.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2020 Mange takk for alle gode innspill :) Tror jeg kjøper en plate med 12mm kryssfiner i bjerk. Legger dobbelt på midttofte med avstiver, og enkel på de andre benkene. Mulig en avstiver på tofta bak. Hadde tenkt å kjøpe ferdig oljede forskalingsplater og male med oljebasert maling, men må muligens revurdere hvis det er vanskelig å få malingen til å sitte på de oljede platene. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Juli.2020 Del på Facebook Svart 4.Juli.2020 Oscillo skrev On 16.6.2020 at 21.08: Jeg har funnet et firma i Nederland som produserer båter som nesten må være støpt i samme pluggen som KMV benyttet, men de sier at de ikke kan levere tofter til de gamle båtene. Jeg syns nå skroget ser ganske så likt ut som mitt: Ja, dette var nytt for meg. Nyversjonene fra Viksund/With Boats har/hadde forhøyet innerliner slik at båtene ble selvlensende. Disse fra Nederland ser ut til å være basert på den opprinnelige innerlineren produsert av KMV her i Søgne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.