Jump to content

Mercruiser 1.7 alpha one dårlig ytelse

Blurp

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt en Ibiza 21 weekender med Mercruiser 1.7 alpha one motor (2007 mod, gått 300 timer). Den skal kunne gå i 30-32 knop, men jeg får den bare opp i 27 knop. Skulle gjerne hatt litt større fart. Propellen har fått noen kakk på kanten på ene bladet og er også i sin helhet malt/satt inn med en type bunnstoff som jeg tenker neppe er optimalt.

Er det noen tips for hvordan en kan få litt større fart? Mine tanker er:

- ny propell

- en god service på motor

- bytte av motor

vedrørende siste forslag - hvilke steder er mest velegnet for å kjøpe/selge slike motorer?

Har samme har hatt den siden 2009, har aldri fårt de 32. Når 30 og 4400 rpm rett etter utsett. Mister som regel 200-300rpm i løpet av sommeren og få som regel ikke mer enn 27 knop på høsten. Har standard propellen som anbefalt.

Viktigste er at du når 4400rpm på max. Er følsom for groe, rur på drev og propelltar mye fart.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Den motoren der er litt marginal i så og si i enhver installasjon, det skal nok ikke mye til av hverken groe eller skader på propellen før den sliter med å nå toppfart. Det er overraskende lite som skal til før groe og hakk i propell spiser krefter og bremser ned båten.

Redigert av Kenneth 81 (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Takker for mange bra svar.

Når bare 4200 rpm og ca 27 knop. Båten er nylig satt ut og bunnstoff etc er bra.

Tenker at noe må forklares med propell, som i tillegg til kakk og ujevnheter på kanten av ene bladet altså er satt inn med bunnstoff eller noe.

Den burde jo nå 4400 rpm. Vil feil ved wastegaten kunne forklare det litt for lave turtallet? Eller er det andre ting?

Jeg har forøvrig kjørt med motoren så langt ned så mulig, og det er mulig man kan trimme motorvinkelen noe - synspunkter?

Er denne motoren mulig å trimme? Annen turbolader eller noe?

Ellers virker det vel som om denne motoren ikke er den sterkeste, så man må kanskje ny motor om man vil ha vesentlige endringer.

Kjører du med motoren trimmet helt inn så presser den baugen ned og øker motstanden mot vannet. Prøv å trimme drevet gradvis ut når båten er i fart å se om du får mer turtall og fart da.

Den motoren ville jeg ikke prøvd å skremme flere hester ut av. Den er skremt nok fra før... Kjølesystemet på motoren er marginalt i utgangspunktet, i tillegg så har de en ikke helt fin historikk med andre problemer.

En 2007-modell har (hvis jeg husker rett) ny turbo, stempler og injektorer sammenlignet med de første motorene og skal dermed være mindre plaget med totalhavari pga. disse komponentene, men motoren ble vel aldri mer en "helt ok" selv etter oppgraderingene. Det er en grunn til at Mercrusier droppet den til fordel for en 2-liter relativt fort.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...