Zarek2 Startet 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2020 Må skifte skrogjennomføring. Er jo mange tråder om dette, men få som tar for seg syrefast opplegg. Er skeptisk til plastikk (Tru design). Det er det mye info om, så det håper jeg ikke blir hovedtema. De som er i båten nå har holdt i 17 år, så det blir noe av metall. Prismessig blir det ikke så avskrekkende med syrefast opplegg. Gjør jobben selv. Finnes det noen ulempe med syrefast opplegg. ( 38 fot seilbåt, glassfiber) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Ulempen med syrefast er at det kan gropkorrodere i oksygenfattig miljø (septiktank), men det er vel ikke tilfelle her. Men er det virkelig 316 syrefast? Se her: https://baatplassen.no/i/topic/3229-skrogjennomføringer-og-ventiler/?do=findComment&comment=142026 Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Jeg skiftet etter 27 år fra bronse til nye i bronse....bronse på alle 3 komponenter (gjennomføring+ventil+stuss) de gamle viste seg å vare helt fine.....hadde sikkert klart ytterligere 27år ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fuglen Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Zarek2 skrev for 2 timer siden: Er skeptisk til plastikk Zarek2 skrev for 2 timer siden: ( 38 fot seilbåt, glassfiber) Javel? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Ser du på linken til Ingar, skriver en tidligere Hulda mye fornuftig som dagens Hulda faktisk hadde glemt. Jeg har forresten en AISI 316 ventil på septiken som er originalmontert. Må være ca. 15 år. Funker enda. Hadde jeg hatt plastbåt, hadde jeg like gjerne gått for avsinkingsherdet messing eller bronse. En eller annen gang må ventiler og gjennomføringer uansett byttes. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Etter å ha sett hva som skjer med syrefast i oksygenfattig miljø, så må jeg innrømme at jeg ville brukt alt annet enn dette. Til og med billigste sort messing er et bedre alternativ. Bronse er et velprøvd og trygt valg, men Trudesign virker veldig tillitvekkende det også. Tror kanskje jeg kommer til å gå for Trudesign neste gang. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Bare for å jage vekk noen spøkelser. Sjøvann klassifiseres ikke som oksygenfattig miljø. Septik som vasker rundt i en tank, er heller ikke farlig oksygenfattig. Selv tømmeventilen til min falltank for septik, har det ikke så oksygenfattig at den har konket. Og den ventilen står i enden av en slange med en stang av 1 meter septik over seg. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 (redigert) Syrefast er ikke alltid syrefast. Har en 1 1/2 " Syrefast kik på innløpet til en syrefast septiktank og en på Luftinga på en 40 år gammel septiktank i båten de går like lett enda, må stenge i rom sjø hvis jeg skal blåse tom septiktanken så de er tette. Skrogventilene er Bronse Blake Redigert 10.Juni.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Zarek2 Svart 10.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Glasfiber og plast er vel to forskjellige ting, tenker og på tykkelse i komponenter. Har litt erfaring fra yrkesbruk, og der er ikke Tru design tillatt brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Zarek2 skrev for 3 timer siden: Finnes det noen ulempe med syrefast opplegg. Jeg holder også en knapp på metall, kall meg gjerne gammeldags I denne tråden som jeg dro i gang for en del år siden har det blitt drøftet mye om ulike legeringer. Ikke noe om plast/kompositt i den tråden: Når det gjelder rustfritt (syrefast) så tenker jeg at det er det du ikke ser som er mest utsatt (tildekkingskorrosjon). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Zarek2 Svart 10.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Takk for gode og nyanserte svar. Tror det blir noe i metall. Hadde en fix med båten på vannet og skiftet krane mm på septik tømming. Brukte da rørleggerdeler, og det er vel ikke helt etter boka. Skal opp med båten i juli, og da tenkte jeg å skifte. Kranen hadde satt seg og måtte skiftes. Treplugg og smør fra utsiden tetta da jeg skifta, da dette var under vannivå. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Komodo skrev 25 minutter siden: Jeg holder også en knapp på metall, kall meg gjerne gammeldags Når det gjelder rustfritt (syrefast) så tenker jeg at det er det du ikke ser som er mest utsatt (tildekkingskorrosjon). OK, gammeldags. Går man til DIN, så er det sikkert 10 varianter av 'syrefast', som alle er produsert fordi materialene har forskjellige egenskaper. Og innenfor samlestandarden AISI 316 mener jeg å huske at DIN og SIS har >4 varianter. Hadde jeg hatt plastikkbåt, ville jeg nok gått til Biltema og kjøpt meg noe greier i avsinkingsherdet messing. Når sjøventilene mine konker, vet jeg ikke. De fant jeg hos skraphandleren på Ise i 1998. Korrosjosspøkelset har ikke turt å vise seg etter 20 år i sjøen. I snitt på land 1 uke i året. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Jeg har båten på land nå og får blant annet skiftet et par skrog-gjennomføringer. Verksmesteren spurte hva jeg ville ha og jeg svarte at jeg tar det han anbefaler. Da blir det kompositt svarte han, ingen ting slår det, men det blir dyrere. Jeg regner med fagfolk har bedre peiling enn meg så det ble kompositt. I det store regnestykke merkes ikke prisforskjellen. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Roger jo skrev 41 minutter siden: Skrogventilene er Bronse Blake De bronseventilene der tenker jeg varer lengre enn en hvilken som helst båt Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Eureka Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Samma hva du bruker, bare det er beregnet for å stå i sjø. Vanskeligere er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 (redigert) VannTro skrev 1 time siden: De bronseventilene der tenker jeg varer lengre enn en hvilken som helst båt ja like fine etter 40 år i følge tilstandskontrollen og 40 vintre i isen. så en kan kondemnere båten og sette de inn i ny båten. Redigert 10.Juni.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Komodo skrev for 3 timer siden: Jeg holder også en knapp på metall, kall meg gjerne gammeldags Samme her. Bronse under vannlinjen og syrefast over vannlinjen . . . Messing forbudt fordi det ikke tåler sjøvann. Plast forbudt av estetiske grunner og fordi det ikke liker sola. Før var sjøvannsbestandig bronse standarden. Derfor holder mange gamle skroggjennomføringer evig. Desverre er det ofte at de blir byttet ut mot messing "fordi de er gamle" . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Tullball. Avsinkingsherdet messing holder i 100 år. Vi plukket ut kjølboltene av Venus, bygget av Collin Archer i 1889. Eieren hadde fremdeles papirene, boltene var Admirality Bronze. Som ikke er annet enn avsinkingsherdet messing. Vi kunne satt boltene tilbake igjen. Det blir laget sjøvannspumper og alt mulig rart av avsinkingsherdet messing. Sitér dette innlegget Link to post
Geb Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Hulda skrev for 1 time siden: Avsinkingsherdet messing holder i 100 år. Kan du forklare forskjellen på messing og avsinkingsherdet messing? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Geb skrev 1 time siden: Kan du forklare forskjellen på messing og avsinkingsherdet messing? Nei, sitter på 950 moh og ser på snøen. Spør heller Kommodo. Jeg kan ikke legeringene utenatt. Bestandigheten er betinget av legeringselementer som hindrer innlegert sink å stkke av. Som f.eks. AISI 316 har innlegert min. 2,7 % molybden (Mo), høyere kvalitet SMO har 6 % Mo, osv. for å hindre Cr-oksid å stikke av. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Geb skrev 1 time siden: Kan du forklare forskjellen på messing og avsinkingsherdet messing? Står nok en del om det her vil jeg tro (Tråd startet av Komodo) https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomføringer-og-annet-av-metall-i-båten/ Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Komodo Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 NilsPils skrev for 7 timer siden: Bronse under vannlinjen og syrefast over vannlinjen . . . Messing forbudt fordi det ikke tåler sjøvann. Akkurat det der har vi snakket om før Nils. Tror nok egentlig vi er ganske enige, men som Hulda skriver over så er nok mange messinglegeringer gode allikevel. Stridens kjerne ligger nok i det at mange tror at enkelte messinglegeringer egentlig er bronse. F.eks. så er det nok veldig mange med messingpropell som tror de har bronsepropell. Og så kan jo alle som har hylserør til propellanlegget i bronse rekke opp ei hånd... VannTro skrev for 3 timer siden: Står nok en del om det her vil jeg tro (Tråd startet av Komodo) https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomføringer-og-annet-av-metall-i-båten/ Ja, svaret står der så det er bare å lese. Står masse om rustfrie kvaliteter og kobberlegeringer i den tråden, og akkurat det med legeringselementer som reduserer avsinkning er også drøftet. Den observante leser har jo også sett at jeg linket til den tråden lenger opp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 Herr tulliball. Det stemmer nok at jeg og mange andre ofte blander begrepene messing og bronse. Jeg har prøvd å finne ut hva leverandører av "avsinkingsherdet" messing egentlig tilbyr (som for eksempel Biltema), men har ikke geid å finne noe konkret. Er den sjøvannsbstandig? Sjøvannsbestandig messing er en realitet, men hvem leverer og garanterer? Jeg ville iallfall ikke installert "avsinkingsherdet" messing fra ukjent produsent og stolt på at den varer i minst 100 år. Du kan også få kjøpt skroggjennomføringer i sjøvannsbestandig bronse eller messing som er produsert spesifikt for båtbruk av seriøse produsenter. Men det koster . . . Jeg tror nok båtbyggere i gamle dager var mer bevisste på riktig materialbruk og bygde på lang efaring. De hadde jo heller ikke billige materialer fra Kina til salgs på hvert gatehjørne. Derfor tror jeg at jeg at jeg i det minste har rett når jeg mener at mange i dag bytter ut gode materialer med dårligere på ubegrunnet mistanke. Men det er også faktum at mange har sjekket sine messinggjennomføringer og kunnet konstatere at de er blitt avsinket og sprøe. Og det er også et faktum at båter har havarert i nyere tid pga. brudd i skroggjennomføring av metall. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 (redigert) Du kan sikkert få kjøpt både messing og bronse medfølgende sertifikater. Kanskje sertifikatene er juks, man kan aldri vite. Propellen som har sittet på Hulda i 16 år under vann ble solgt som bronse. Den er laget av messing. Ingen avsinking så langt. Akkurat det med båtbyggere i gamledager kan jeg være enig i. Redigert 11.Juni.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 Zarek2 skrev for 20 timer siden: Har litt erfaring fra yrkesbruk, og der er ikke Tru design tillatt brukt. i USA er ikke Trudesign godkjent uten en ekstra hylse rundt bordsgjennomføringen.......de er litt svake rent mekanisk her er en bra sammenfatning av ulike materialer i gjennomføringer. https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/TEK-Bordgenomforingar.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.