NilsPils Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 Gunga Din skrev On 11.6.2020 at 7.58: her er en bra sammenfatning av ulike materialer i gjennomføringer. https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/TEK-Bordgenomforingar.pdf Vis hele sitatet Takk til Gunga Din Det var ganske opplysende. Noen av mine konklusjoener er av dette at - du som regel, men ikke alltid, får avsinkingsfri messing i båtbutikken - syrefast stål type 316 kommer ganske dårlig ut - True Design får halvert bruddstyrke i våt tilstand og er da ikke lenger vesentlig sterkere enn Marelon Jeg står da fast på min beslutning om aldri syrefast gjennomføring under vannlinjen. Tildekningskorrosjon er spesielt skummelt da det opptrer på ikke synlige steder. For eksempel der stussen går gjennom skrogveggen, der du minst ønsker det. Da blir det for meg sjøvannsbestandig rødmetal under vannlinjen, enten du kaller det messing eller bronse. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 NilsPils skrev On 11.6.2020 at 9.26: Da blir det for meg sjøvannsbestandig rødmetal under vannlinjen, enten du kaller det messing eller bronse. Vis hele sitatet Rødmetall er en bronselegering. Den, samt varianter av "avsinkningsfri messing" er omtalt i tråden Vantro (og jeg) linket til i går. Den tråden opprettet jeg av den grunn at det har vært så mange tråder som dette om skroggjennoføringer, og jeg ønsket å ta livet av noen myter en gang for alle på et litt mer kvantitativt grunnlag enn kun synsing. Bla. har jeg skrevet en del om messinglegeringer som mange tror er bronse. Vanskelig å vite hva disse legeringene inneholder uten å gjøre en spektralanalyse. F.eks. nevner Hulda propeller som selges som bronse, men som egentlig er messing. Jeg har skrevet om det også i den tråden. En annen viktig detalj, og definitivt viktigere enn skroggjennomføringer, er hylserør til ror og propellaksel. Mange tar sikkert som en selvfølge at de delene er av bronse... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 Nå er sikkert trådstarter mer enn forsynt. En ting når det gjelder panikken for AISI 316 X. Der 'X' står for div. Varianter. Hulda har alle gjennomføringer, hylserør, rorgjennomføring, eksosrør, potter, vannlåser, skrogventiler i AISI X. Den eneste biten som ikke er AISI X, er propellakslingen. Det er ikke montert anode verken på propell eller aksling. Og slik har det vært siden år 2000. Grunnen til suksessen er katodisk beskyttelse. Akkurat den siste setningen ville reddet mange fra ekstra kostnader. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 (redigert) Om man går for metall så er bronse som inneholder alu det som holder lengst. Messing (Zn.Cu) som vi lærte om på skolen, vil sink (zn) tæres bort først, så det er igjen for det meste kopper som er blit sprøtt og går i oppløsning. Bronsen med alu holder vesentlig mye lenger og der blir ikke kopperet så sprøtt at det brister. Har anoder på motoren som skiftes hvert år og om sinken er borte og ikke erstattet begynner sinken i messingmutteren å tære. Bytter mutteren også samtidig. Hadde en blindet gjennomføring forut på båten som begynte å lekke. Denne var montert da båten var ny for 30 år siden og som antagelig var beregnet for kjølevann til for å montere aircondition apparat under køya. Vet ikke om det var messing eller bronse, men flensen på utsiden var blitt tynnere og pakningsmaterialet begynt å smuldre, så der ble det lekkasje som ble værre og til slutt måtte båten på land så jeg fikk byttet gjennomføringen. Ble en bronse 1,25" med blindplugg og sika som tåler vann som tetning under flens på utsiden. Så da få jeg se om denne nye gjennomføringen holder like lenge. Monterte nytt vanninntak til toalett for 15 år siden med metall kran og gjennomføring, dette holder fortsatt. VIktig med årlig kontroll av alle gjennomføringer som er under vann. Nylon eller marelon kan ryke, hadde en bekjent med Hydrolift der lensing fra dekk gikk under vann og de sprakk så vann kom inn. Redigert 11.Juni.2020 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Zarek2 Svart 11.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 Trådstarter er veldig fornøyd ?. Det er mye kunnskap her, spesielt hos Hulda og Komodo som oser av kompetanse her. Har fått svar på mye mer enn jeg lurte på. Kunnskap er lett å bære med seg ?. Det blir noe i metall, fra en kompetent leverandør( les butikk, vil ha gode norske båtbutikker i fremtiden også). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 (redigert) Zarek2 skrev On 11.6.2020 at 10.31: Trådstarter er veldig fornøyd ?. Det er mye kunnskap her, spesielt hos Hulda og Komodo som oser av kompetanse her. Har fått svar på mye mer enn jeg lurte på. Kunnskap er lett å bære med seg ?. Det blir noe i metall, fra en kompetent leverandør( les butikk, vil ha gode norske båtbutikker i fremtiden også). Vis hele sitatet Enig i det med båtbutikker. Greia er at nå kan du utfordre ekspertisen i butikken, de kan garantert mindre om temaet enn det du har lært her :-). Spesielt er oversikten til @Komodo hakket bedre enn 'nokså bra'. Nå fyrer jeg'n opp :-), vet det. Det man skal være klar over, kontroll og sjekk av sjøvannssiden kommer aldri til å gå av moten. Så er det alltid kommentarer om 'bedre legeringer'. Som en her inne som hevdet at aluminium var mye sterkere enn stål. Problemet var at legeringen vedkommende refererte til ikke var sveisbar, ikke støpebar, kunne kun leveres i tynne flak. Hulda's mantra er: 'Alt går til helvete før eller senere, kjøp det som er godt nok. Sørg for at du kan komme til, og at det er utskiftbart'. Redigert 11.Juni.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 Så når gjennomføring og ventil er besluttet, gjenstår kvalitets slangeklemmer og slanger. Sitér dette innlegget Link to post
Zarek2 Svart 11.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 (redigert) Har bedre kontroll på slanger og slangeklemmer. Doble med umbrako på de store og doble vanlige på de små. Båtbutikken jeg tenker å bruke har gode produkter, er av den gode gamle sorten.. Redigert 11.Juni.2020 av Zarek2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.