Jump to content

Trimme tohatsu 9,9 til 15

Bonderøven

Recommended Posts

Dette er den vanlige/gamle Tohatsu totakteren antar jeg. Vi hadde en 2005 9.9hk, og antar denne er lik. 
Hvis du ser på fronten av motoren, er det en liten skinne på tenningsplata under svinghjulet hvor det er en rull som løper når du gir gass. Vanskelig å forklare, men du ser det på motoren. Denne skinnen og rullen åpner forgasser etterhvert som du gir gass og tenningsplata vrir seg. På 9,9 åpner ikke forgasser helt opp. Kjøp skinne til 15hk. Da får du gitt full gass. Koster 2-300,- antar jeg. Sjekk også med forhandler om du må bytte dyse, men jeg tror ikke det er nødvendig.  Vår var allerede ombygd, og tidligere eier sa de bare byttet skinne. Men som sagt, sjekk med fagfolk før du gjør endringer. 

Takker for dit svar. Skal hører med fagfolk. 

Eg har set litt på nett og eg ser den gasskam du snakker om. 

Takker.

Honduras skrev 23 minutter siden:

Dette er den vanlige/gamle Tohatsu totakteren antar jeg. Vi hadde en 2005 9.9hk, og antar denne er lik. 
Hvis du ser på fronten av motoren, er det en liten skinne på tenningsplata under svinghjulet hvor det er en rull som løper når du gir gass. Vanskelig å forklare, men du ser det på motoren. Denne skinnen og rullen åpner forgasser etterhvert som du gir gass og tenningsplata vrir seg. På 9,9 åpner ikke forgasser helt opp. Kjøp skinne til 15hk. Da får du gitt full gass. Koster 2-300,- antar jeg. Sjekk også med forhandler om du må bytte dyse, men jeg tror ikke det er nødvendig.  Vår var allerede ombygd, og tidligere eier sa de bare byttet skinne. Men som sagt, sjekk med fagfolk før du gjør endringer. 

Eg har set litt på nett og funnet ein del forklaringer på dette. Er kommet frem til at det nokk heiter gasskam. 

Takker for dit svar og ja, eg skal forhør meg med fagfolk og.

Har en Pioner 15, med 9,9 hk Tohatsu (2000 mod.),som forøvrig planer lett med en til 2 personer i, med original skinne (9,9 hk). Skiftet denne skinna på min Tohatsu 9,9 (2000 mod.) for å få mer åpning på gass-spjeldet. Det er en forhøyning på den nye skinna som gir mer spjeldåpning. Jeg opplevde at det bare ble mere lyd av motoren og ingen turtall- eller fartsøkning (målte med GPS). Muligens kan det være at propellen blir feil ved denne oppgraderingen, men i følge dele-katalogen mener jeg det  er samme propell på 9,9 og 15 hesteren

Nøven skrev 12 minutter siden:

Mener at 18 hesteren har større diameter på sylindre og stempler.

Mye mulig - jeg skulle gjerne likt å visst selv da jeg i så fall ville vurdert å kjøpe en slik 9.9 og fått den trimmet opp til 18 hk. Jeg er på jakt etter en lett 9.9 som enkelt kan trimmes til 15, mem kan gå en smule opp i vekt om jeg får tre gamper ekstra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...