Jump to content

Tohatsu 8hk 2t, vanskelig å styre fra side til side.

zooper

Recommended Posts

Jeg fikk akkurat en 15 år gammel Tohatsu 8 hk to-takter. Jeg tror aldri det har blitt tatt service på den. Den starter på første draget, og går som en klokke... men den er tung å styre fra side til side.

Den har en smørenippel på det øverste hengslet på stammen, men ingen nippel nederst. Jeg kjørte på med fettpressen. Jeg har brukt mengder med WD 40, og jeg har vridd fram og tilbake ørten ganger, men det lugger like fordømt mye.

Noen som har noen tips?

Jeg kommer forøvrig til å bytte gearolje og impeller på den, og da må vel propellhuset(?) av? (Aner ikke hva alle delene på pphengere heter, men mener altså den nederste delen av stammen.

zooper skrev 10 minutter siden:

Eureka, jeg ser klistremerket med åttetallet sitter litt skjevt og er litt falmet, tror du det kan være det?

Det sitter to M10 rett ved øverste hengsel som jeg løsnet uten at det hjalp.

Kanskje du har mulighet til å vise et bilde eller tre, så er det større sjanse for at forumet kan gi deg svar?

Redigert av Jannmar (see edit history)

Mulig stammen har satt seg i salt hvis den aldri har blitt smurt opp før. Da er det mer jobb. Da må du skru fra hverandre halve motoren.

Men bare å fyre på med grease og movering. Kanskje du får inn nok greease til at det løsner.

Får du ut grease både oppe og nede på stammen? Da er det håp.

Ser du den skruen nederst på stammen med jordingsledninger på? Skru den ut og sett inn en smørenippel der om mulig. Ser ut som du får inn fett nede da.... verdt å prøve iallefall. Ser ut som det egentlig skal stå en nippel der og ikke en bolt.

Redigert av jerognal (see edit history)

Kjøp deg en boks penetrerende rustløser/olje ( WD 40 eller CRC 5-56 ) og sprøyt inn i sprekken hvor den røde pilen peker.

Du kan i tillegg skru helt ut den bolten som har ei fjær og bolten med jordingsledning som @jerognal sikter til, og sprøyte olje inn i de hullene også.

Sving motoren fra side til side gjentatte ganger og sprøyt inn mer olje.

Hold på slik til du kjenner at det "løsner".

WD 40 og CRC 5-56 får du kjøpt over alt.

CRC 5-56.JPG

WD 40.JPG

Tohatsu..JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)

Har samme utfordring på min tohatsu 8hk. Mye motstand for å få den i bevegelse (statisk friksjon?) men når først bevegelsen er igang er den ikke så verst, merket også veldig lite endring ved å løsne skruen slik som trådstarter. Jeg har presset inn fett så det tyter ut i både øvre og nedre opplagring/foring. Er noe korrosjon på min motor, kan det være korrosjon som gjør at det ekspanderer rundt foringen og blir for stramt? 

Har ikke gjort et realt forsøk på å finne ut av det, så kan jo være at det bare er litt rustløser som skal til?

Først ut med alt av skruer, oljer og fett av alle slag, også inni aksling . Flere hundre ganger vridde jeg fram og tilbake. Snudde motoren opp ned, og nye midler av alle slag. Ble litt bedre, men langt fra bra nok.

Til slutt av med undervannshuset (benyttet anledningen til å sjekke impeller). Av med nedre hengsel på stammen. Løftet aksling opp 5 cm med et kubein. Børstet bort en del rust. Renset plastforinger temmelig greit (vanskelig tilgang). Fettet opp og monterte sammen.

Det glir nå akseptabelt, men langt fra som ny.

Jeg tror om det skulle blitt helt bra så måtte jeg tatt akslingen helt ut og rengjort alt omhyggelig og smurt opp, men det ville vært altfor stor jobb.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...