Snoopy Startet 6.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2005 Det ser etterhvert ut til å ha blitt mer vanlig med såkalte "dampvaskere" bortetter. Små saker som vasker vha. damp under trykk. A'mor lurer på å kjøpe en, men er det noen som vet om det er OK å vaske båt (dvs glassfiber) med denne metoden? Skulle tro det var en fin måte å få det rent på, uten skrubbing og rubbing, men a'mor er nysgjerrig på å høre om andre har prøvd? Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 6.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2005 Har dampvasker, men har faktisk ikke tenkt på at den kunne vært kjekk i båten . Det skal jeg prøve . Tror ikke det skal være noe problem, men en skal jo selvfølgelig tenke på at damp//vann på 100-120 grader kan skade treinnredning etc., så man kan ikke bruke den overalt. F.eks. lakkerte flater skal en være varsom med. Bruker dampvaskeren på badet, og f.eks. svartsopp i fugene forsvinner som dugg for solen etter en runde med "dampern". Har også brukt den i bilen, og tepper blir som nye. Kan anbefales. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Batdilla Svart 6.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2005 Har fått lånt meg dampsteamer for å rengjøre i 37'n. Ser for meg at dette er gunstig for å bli kvitt sot som sitter mer eller mindre inne i glassfiberen og nekter å la seg fjerne med annet enn Lynol. Har dessverre ikke fått testet vidunderet ennå av mangel på tid. Men jeg har stor tro på steameren. Kan komme tilbake med rapport når jeg får testet den i båten. Til vanlig rengjøring skal man nok være forsiktig - det er temmelig hotte saker som sikkert ikke egner seg på alle materialer, som påpekt i tidligere innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 6.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2005 Prøvde dampvasker på skrogsidene for en del år siden. Det fungerte heller dårlig etter mitt skjønn. Vanlig varmtvann, god såpe og svamp fungerer bedre. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Snoopy Svart 6.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2005 Da venter vi i spenning på at Batdilla og MortenK får prøvd... Sett i gang, karer! a'mor Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 6.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2005 (redigert) Jeg har et bedri*** bad i utleiehybelen min med svartsopp i fugene. Hvor kan jeg få kjøpt ein slik vidundermaskin som dampvasker tydligvis er ?? Elkjøp eller Expert eller en av de andre "kvalitetssjappene"? Og: Er det dyre saker? Joda 310 Redigert 6.Oktober.2005 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
880 Svart 6.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2005 Denne hos Clas Olson, 279,- Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Windy37GM Svart 6.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2005 Ahhhh selvfølgelig :-) Alt som er gøy kan kjøpes på Clas Ohlson.. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Batdilla Svart 6.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2005 Da venter vi i spenning på at Batdilla og MortenK får prøvd... Sett i gang, karer! a'mor Rapport skal bli, men ikke vent noe før om litt tid. Hele kommende helg regner jeg med går med til opplagsaktiviteter ifbm at 3/4 av flåten ennå ikke er klare for vinteren. Og så er storrengjøring i motorrommet i 37'n påbegynt. Denne vil jeg avslutte før jeg begynner andre steder. Men etter dette kommer turen til å dampsteame! Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 6.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2005 Jeg har et bedri*** bad i utleiehybelen min med svartsopp i fugene. Hvor kan jeg få kjøpt ein slik vidundermaskin som dampvasker tydligvis er ?? Elkjøp eller Expert eller en av de andre "kvalitetssjappene"? Og: Er det dyre saker? Joda 310 <{POST_SNAPBACK}> Jeg har en Karcher. Kostet i sin tid ca. 3000,-. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
alnorbåt Svart 6.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2005 Dampvaskeren skal man passe seg for som nevnt tidligere,den kan komme opp i ca 130 grader,den er spesielt effektiv på gardiner,bare å steame mens de henger oppe,det samme er den på tepper,men det som ikke mange er klar over er at den er spesielt god på vindusruter enten det er på bil eller båt,hjemme,etc.Har desverre ikke tro på chlas ohlson modellen,sverger heller til Karcher eller annet kjent merke,tror nok at man får hva man betaler for. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 6.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2005 Noe slikt kanskje. 150,- USD eller omlag NOK 1000,- http://www.steamcleanersplus.com/vapor-ste...eaners-mega.htm Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
alnorbåt Svart 6.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2005 Den ser ganske bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.Desember.2005 Del på Facebook Svart 5.Desember.2005 åssen er dampvaskerne til båtbruk gutter ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Batdilla Svart 5.Desember.2005 Del på Facebook Svart 5.Desember.2005 Har ikke kommet igang ennå. Driver og snekrer all ledig fritid om dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Desember.2005 Del på Facebook Svart 6.Desember.2005 Bruker dampvaskeren på badet, og f.eks. svartsopp i fugene forsvinner som dugg for solen etter en runde med "dampern". Jeg har et bedri*** bad i utleiehybelen min med svartsopp i fugene. Hvor kan jeg få kjøpt ein slik vidundermaskin som dampvasker tydligvis er ?? Og: Er det dyre saker? Joda 310 Tror hvis jeg var plaget med sopp i fugene hadde invistert pengene i montering av ventiler + en avtrekksvifte på badene. Gjelder dette kun silikonfuger så bytt fugemassen med en som inneholder sopp dreper. Uansett lufting er nok løsningen her og ikke dampvasker Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Windy37GM Svart 6.Desember.2005 Del på Facebook Svart 6.Desember.2005 (redigert) Joda, du er inne på det. Mer lufting er nok løsningen på problemet, men dampvaskeren sammen meed DeepClean fjernet symptomene :-) Svartsoppen er helt borte.. Løsnet kjempelett :-) Joda310 Redigert 6.Desember.2005 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Desember.2005 Del på Facebook Svart 6.Desember.2005 Stemmer sikert det men det vil retunere eler I be back som mannen sa Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Snoopy Svart 6.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2005 Jeg kjøpte dampvasker, og har vaska siden Fleip til side; den er suveren til det meste. Har vaska tak og vegger, panel og møbler. Men det som interesserer folket her, er vel båten! Har, siden kalenderen og gradestokken viser det de viser, ikke prøvd den utvendig på båten. Men skai i stoler, innvendig glassfiber, potta og kjøleskapet er nå RENT. Det var rett og slett utrolig hvor bra skai'en ble. Alle "porene" helt rene, med minimalt arbeide! Joda, a' mor er fornøyd! Og jeg kjøpte ikke av de dyreste maskinene heller, bestemte meg for å prøve en fra Select (!), og den er helt super! a'mor Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 21.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2008 (redigert) Jeg løfter denne tråden igjenn. Er det noen som har noe mer erfaring med disse nå. Karcher har en del av disse til salgs nå til en ikke for høy pris.I disse dager til halv pris (Elleville dager Jernia Steen & Strøm) Ser av denne tråden samt noen andre som handler om samme emne at de skal være effektive på svartsopp. Jeg har lagt merke til at det nede i " gropene" på sklisikker gelcoat er små sorte prikker, regner med at dette kan være svartsopp. Er det noen her som har fjernet dette med dampvasker. Ønsker å høre erfaringer fra bruk når det gjelder båt, bil og hjem. Hvilken type annbefales ? Redigert 21.Oktober.2008 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 15.November.2008 Del på Facebook Svart 15.November.2008 Noen som har testet dampvasker ? Skal rengjøre endel stuerom osv der det er masse fine svarte prikker,og tror dette kan være en metodikk. Noen steder de selger sånne maskiner med fres i, eventuelt leier ut sånne i Oslo regionen ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Framtia Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Denne tråden er løftet gjentatte ganger opp gjennom tiden, denne gangen er det min tur. Den første dekksvasken etter vinteren (med sterkt zalovann) fikk liksom ikke helt fjernet alt sotet og skitten som sitter i friksjonsmønsteret på dekk. I fjor var det gelocoatrens/oxalsyre som ble løsningen. Kjøper gjerne en dampvasker hvis det gjør susen... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Polarn Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Jeg har god erfaring med denne i hjemmet. Funker nok på båt også. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
gunnvald Svart 23.Februar.2014 Del på Facebook Svart 23.Februar.2014 Løfter denne igjen , Eg har fått endel kunnskap om steam rengjøring da dette er et verktøy bilpleierene i statene virkelig har trykt denne rengjøringsmetoden til sitt hjerte og bruken deres er 10 år foran oss her på bjerget. Først og fremst , biltema clas ohlson, karcher sine < 2000 modeller er som leketøy å regne, de er ikke sammenlignbar med proff modeller på noen måte, eg hadde en europris sak til 600 kr og det ble med å prøve , den leverte litt men beveget man den begynte den å hoste , allt ble vått og den ble tom på et øyeblikk. I statene har vx5000 fått en status som "de facto" for bilpleierene og det er den modeller eg har, den er italiensk og heter robby her på kontinentet , og ja eg har fått en avtale om salg i norge men eg har ikke økonomi til innkjøp av 48stk enda :) men den har ca 4 l tank og det holder til 2-3 timers kontinuerlig vask, selv om det er 120-135 grader på spissen av dysen så er det ikke slik at man kjører dysen helt opp i matrialet, man har ulike munnstykker etter behov, og man kan ta delikate ting som tak i bil , sofa etc som ikke tåler vann. det er kun 4% fuktighet i dampen og på matrialer som lett skades brukes munnstykke med en mikrofiber duk over , det som dampen gjør er å emulgere fettet så det løsner og blir tørket bort med mikrofiber duken. for vannskelige ting kan man bruke ulike vaskemiddler i tillegg , da helst vannbaserte. Det som er fint er att den kommer til absolutt over allt, man får bort ting som er i sprekker ol samt att man kommer til å rense der andre må gi opp. Har trekkt ut urin fra skumgummi og den er tørr etterpå. Samme teknikk som ved flekkfjerning, fukte flekken , legge over mikrofiber og trykke steamer munnstykket ned over flekket, varmen trekker fuktigheten opp i mikrofiberen. kan bruke strykejern også. Men den glovarme dampen avliver bakteriene og andre mikroorganismer som virus. Det er en annen teknikk med steamer men det er et verktøy man kan bruke til nesten allt, fra motorvask til sofarens. Disse maskinene koster $795 pluss frakt og moms på 110V , men om vi kommer til å selge dem skal de koste 5000 pluss mva for denne modellen, det som skiller disse fra den gemene hop er kvaliteten, bilpleierene i statene sier att de tåler røff behandling og 10 år er helt normal levetid med konstant bruk hele dagen hele uken. Munnstykkene er av høy kvalitet , børstene slitesterke nylon/messing/stål, Lang slange , virkelig gjennomtenkt utstyr. Denne modellen er av de minste de har og ligger på 4,5 bar , de største på 10bar for proffmakedet ligger rundt 50 K , slitedelene som børster og munnstykker er fornuftig priset. Og hele maskinen er i rustfritt stål. http://youtu.be/Sx08VQsfi1o Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 24.Februar.2014 Del på Facebook Svart 24.Februar.2014 Så, det er altså ingen som har testet dampvasker på båt enda? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.