Jump to content

Simrad AP 26 og GPS kompass


Bårdp

Recommended Posts

Har kjøpt meg ny brukt båt en Nordstar 28 fra 2008. Ombord der er det Simrad CX 44 plotter med ekkolodd og radar samt en AP26 autopilot. Autopiloten styrer ikke veldig bra men det er jo ikke så uvanlig når en kommer et stykke nord i landet. Har en ComNav GPS kompass som jeg tok med med fra forrige båt. Den har både NMEA 183 og NMEA 2000 utgang. Noen som vet om den kan kobles til AP26 for bedre kursinformasjon til piloten.

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 48 minutter siden:

Mener at AP26 vanligvis har et fluxgate kompass montert...

 

Det er riktig husket, @Sjøbliss

Her er et utdrag fra AP26/27 manualen:

 

1.8 Kurssensorer (kompasser)
AP26 og AP27 autopiloter kan brukes sammen med følgende kurssensorer:

 

RC36 Ratekompass

  • Fluxgate kompass med integrert rate sensor. Gir en kraftig forbedring av dynamisk ytelse både for autopiloten og et stabilisert radarbilde.
  • RC36 leveres som standard sammen med autopiloten.

RFC35 Elektronisk fluxgate-kompass (tilleggsutstyr)

  • Dette er en kompakt kurssensor fra Simrad med 15 m kabel. En flytende ringkjerne i en fluxgate-spole føler på retningen av jordens magnetfelt og transformerer dette til et digitalt signal som mates inn i autopilotens styrecomputer.
  • RFC35 kan brukes om et rimelig ekstrakompass for AP26 og AP27.

Kompass med NMEA utgang (tilleggsutstyr)

  • Et NMEA 0183 kompass med HDT eller HDG meldinger kan kobles direkte til AC20 og AC40 autopilotcomputere.

AC10 Autopilot Computer har ikke inngang for NMEA kompass. Autopiloten krever en kursrate på minimum 10 Hz.

Link to post
Share on other sites

AC10 bruker Robnet, som ikke lenger leveres. Av samme grunn er det skremmende høye priser på pent brukte AP26 som begynner å bli sjeldne. Min gamle sluttet å virke i vinter og ble overrasket over at prisene på brukte AP16&26 koster det samme  for en10 år gammel brukt som prisen av en ny kontroller.

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev 1 time siden:

AC10 bruker Robnet, som ikke lenger leveres...


AC10 er selve autopilotcomputeren i AP26 familien. Og, kommunikasjonen mellom den og betjeningspanelet går på det proprietære Robnet. Men, betjeningsenheten kan i tillegg tilknyttes SimNet, og det er jo kompatibelt med NMEA2000. Så, pent brukte versjoner av denne betjeningsenheten er populære ja. Gjør at man kan koble gode AP26 sammen med en moderne kartplotter.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 31 minutter siden:

Da var det jo selvsagt en AC10 som sto i båten....


Om jeg ikke blingser helt, har AC10 én NMEA0183 inngang og én utgang. AC20 og AC40 (større strømkapasitet) har to inn og utganger. Jeg har ikke selv forsøkt å koble til et kompatibelt kompass her, men jeg tror det skulle kunne fungere.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 3 timer siden:

Ser ut til at plotteren er koblet til på NMEA 183 porten. Men skal prøve å koble inn kompasset der i morgen. Er nå ikke så farlig om jeg ikke kan overføre data fra plotteren. Det viktigste er nå å få den til å styre skikkelig.


Plotteren kan du vel koble til SimNet porten (NMEA2000) på AP26 betjeningspanelet. Der har du Robnet (for kommunikasjonen med autopiøotcomputeren, AC10), og SimNet for eks. kommunikasjon med kartplotter. Om du har et kompass direkte tilkoblet AC10 computeren, vil en kartplotter som er tilkoblet et AP26 betjeningspanel kunne nyttiggjøre seg dette til eks. radaroverlay.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 4 timer siden:

Ja er en inne og en på taket. Men det er kun en AC10.


Da er vel begge betjeningsenhetene på SimNet. Og en av betjeningsenhetene har Robnet tilkobling til AC10’en. Har ikke prøvd med AP26 betjeningsenheter, så jeg er usikker på om det holder med at en av de har Robnet tilkobling til AC10, eller om begge må ha det. Manualen er temmelig detaljert, så det er mulig du finner det der.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...