Jump to content

Startproblemer, eldre Mariner 50 HK


Dolfin

Recommended Posts

Var en liten tur ute med båten i går. Temperaturen innbyr kanskje ikke til å suse rundt i en åpen skjærgårdsjeep lenger, men lav høstsol og tilnærmet vindstille gjorde sitt til at turen var en stor fornøyelse. I hvertfall helt fram til jeg bestemte meg for at fisketuren var over og skulle hjem. Har en eldre Mariner 50 HK med elektrisk start. Dvs. den HADDE elektrisk start. Jeg vred om startnøkkelen og startmotoren dro villig i gang. Prøvde et par ganger siden den ikke alltid er like lettstartet. Deretter var det opp med frigassen og prøve igjen - men da var det jaggu tyst. Ikke antydning til at noe skjedde da jeg forsøkte å vri om nøkkelen.

 

Nå var rådyra gode (eller de gode råda dyre om du vil). Sola var gått ned og om 1 time ville det være temmelig mørkt. Er det ikke typisk? Trolig sesongens siste tur og plutselig sitter jeg der med en motor som er defekt. Satt der og funderte litt på situasjonen, da det plutselig slo meg. Har jeg ikke sett en sånn snor for nødstart et sted under motordekselet? Joda, snora ble funnet og motoren startet som et skudd etter at jeg ved hjelp av snora fikk en aldri så liten snurr på den.

 

Så kommer spørsmålet mitt. Hva har skjedd? Har startmotoren tatt kvelden sånt helt plutselig eller kan det være andre ting som har røket (relé, sikringer eller noe i den duren)?

Link to post
Share on other sites

Deretter var det opp med frigassen og prøve igjen

Kjenner ikke denne Mercuryen men mange utebordmotorer har en bryter koblet til gassen ( for å hindre starteren a slå inn hvis motoren har formye gasspådrag ), kan det være noe her ,kansje feiljustert ??

 

Starter kretsen er ganske enkel , starteren får jord via motoren , 12v via et et innslagsrele ( somregel lokalisert innen 30cm ifra starter ), relet får strøm direkte ifra batteri ( ingen sikring ) .

 

Innslagrelets +12V styres via startbryter (nøkkel) ( KAN være koblet i serie med bryter koblet til gass/gir ( inne i kontroboks )

 

Jordinga av relet kan være direkt til jord ELLER via bryter koblet til gass/gir ( tror den går direkt til jord )

 

Hvis du har en serienummer/model nummer kan jeg muligens skaffe koblingsskjema på motoren ( har noen liggende :smiley: )

 

Du kan teste starten enkelt ved å tjuvkoble EN start kabel direkt på starteren ( koblet til + polen på startbatteriet til den RØDE ledningen på starteren )

eventuelt kortslutte innslags releet ( 2 gove ledninger )

 

OBS vær forsiktig da du jobber med store strømmer ( mange Ampere , INGEN sikring .) , bare hold noen sekunder .

Går starteren rundt er den ok :smiley: .

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en Suzuki en gang som hadde en bryter som varslet at gearet stod i fri. Var den ikke helt i fri ville ikke starteren slå inn. Plundret en del med dette før vi fant det ut. Dersom man hadde litt slakk i gearwire eller mekanisme kunne man oppleve at man ikke fikk startet selv om den stod i fri. Det endte med at vi modifiserte mekanismen litt, slik at den ikke var fullt så følsom.

 

KAN jo være slikt som har skjedd.....

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

På yamaha er det en hovedsikring som av og til kan finne på å ryke, da blir det temmelig tyst. Men motoren starter ved hjelp av startsnora.

 

Ellers kan det være lurt å ta en gjennomgang av strømkabler/kabelsko/batteripoler nå når du tar høstpussen , de tæres nemlig de også.

Byttet hovedstrømkabel på min 92mod 60hk i fjor og det ble betraktelig mer fart på startmotoren etterpå - kanskje det hjelper på startvilligheten på din motor også?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...