Knallipadden Startet 11.Juni.2020 Del på Facebook Startet 11.Juni.2020 Jeg ser en del fritidsbåter som har en liten påhengsmotor ved siden av den vanlige motoren. Er dette for ekstra sikkerhet eller er dette bare for å fiske og bruke som dorgemotor? Jeg har en 2 hk Honda 4 takt. Vet ikke om den kan brukes på en båt på 1000 kilo? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.Juni.2020 Del på Facebook Svart 11.Juni.2020 Det er vel ofte litt for begge deler, men kanskje mest for sikkerhet. Dagens firetaktere tåler vel fint dorging. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 11.Juni.2020 Del på Facebook Svart 11.Juni.2020 Begge deler vel, mange har gamle maskiner (10år+) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.Juni.2020 Del på Facebook Svart 11.Juni.2020 Jeg har pga sikkerhet. Jeg følte meg veldig sårbar da jeg ofte er utaskjærs og fisker, og det er rimelig greit med pålandsvind men ikke fullt så trygt med fralandsvind. Så jeg kjøpte meg en 4 hk Yamaha som henger på siden av min Evinrude 60 hk, slik at jeg bare kan vippe den ned hvis den store skulle få motorstopp. 4 hk får meg hjem, også med litt motvind. Den får meg i alle fall i sikkerhet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Knallipadden Svart 11.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2020 (redigert) Ja, ok. Jeg ser mange nyer båter har det så da er det sannsynligvis for sikkerheten. Men blir ikke motoren ofte litt glemt når den henger bak der? Tenker at de ikke blir brukt så mye så kanskje de ikke virker når det trengs? Redigert 11.Juni.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Juni.2020 Del på Facebook Svart 11.Juni.2020 Tror det ofte er dorging som er hensikten. Nyttig når hovedmotoren gir båten for stor fart til å dorge selv på tomgang. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
-morten- Svart 11.Juni.2020 Del på Facebook Svart 11.Juni.2020 2 hours ago, Knallipadden said: Ja, ok. Jeg ser mange nyer båter har det så da er det sannsynligvis for sikkerheten. Men blir ikke motoren ofte litt glemt når den henger bak der? Tenker at de ikke blir brukt så mye så kanskje de ikke virker når det trengs? Har hørt om mange båtmotorer både innenbords og utenbords som plutselig stopper selv om de er helt nye! en enkel liten påhenger uten komplisert motorstyring og elektronikk er relativt enkel å vedlikeholde. skal du dorge så er det ofte litt for stor fart på en 100hk+ motor og spessielt firetaktere surner veldig om de går f.eks bare litt over tomgang. derfor har de som dorger gjerne en liten påhenger på brakett Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Vdub Svart 11.Juni.2020 Del på Facebook Svart 11.Juni.2020 (redigert) Har montert feste på teinebåten, skal henge på en ny 6hk. Greit med en ekstra sikkerhet når en ofte er helt oppi land å fisker og setter teiner. Redigert 11.Juni.2020 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.Juni.2020 Del på Facebook Svart 11.Juni.2020 Er det ikke totaktern som surner da?? Sitér dette innlegget Link to post
Storseien Svart 11.Juni.2020 Del på Facebook Svart 11.Juni.2020 Det kan oppstå kondens i motorolja på firetaktere om den kun kjøres i dorgefart har jeg hørt Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2020 Del på Facebook Svart 12.Juni.2020 Jeg lar min 50hk stå og bruker heller 4hken av flere grunner. Bensinforbruket er nesten 0 Støyen er mye mer rimelig. Den store liker best litt turtall på, mens jeg liker best lav hastighet. Også er det jo veldig koselig når den lille putrer bakpå der. Men sikkerheten med 2 motorer var grunnen til at jeg plasserte en ekstra bakpå. En ulempe er at batteriet ikke blir ladet ved kjøring på 4hken, så jeg må passe strømforbruket. Jeg bruker alltid 50hken inn og ut fra land for å forsikre meg om at den virker + da slipper jeg avansert styresystem på begge motorer. Bruke 50hken som ror mens 4hk peser oss fremover virker som en drøm, men det blir fort armer og bein om man skal legge til slik. Min båt veier 500kg uten meg og utstyr, så kan vel si 700-800 ink alt - og det pusher 4hken min uten problemer. Går ikke for full gass. Merker ikke noe spesielt forskjell om jeg får en voksen person til oppi. og, nei - det er ikke 30kg utstyr og resten i egenvekt.. bare for å komme i forkjøpet av det... Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.