Jump to content

Ekstra motor på båt - hvorfor?


Knallipadden

Recommended Posts

Jeg har pga sikkerhet. Jeg følte meg veldig sårbar da jeg ofte er utaskjærs og fisker, og det er rimelig greit med pålandsvind men ikke fullt så trygt med fralandsvind. Så jeg kjøpte meg en 4 hk Yamaha som henger på siden av min Evinrude 60 hk, slik at jeg bare kan vippe den ned hvis den store skulle få motorstopp. 

 

4 hk får meg hjem, også med litt motvind. Den får meg i alle fall i sikkerhet. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Tror det ofte er dorging som er hensikten. Nyttig når hovedmotoren gir båten for stor fart til å dorge selv på tomgang. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
2 hours ago, Knallipadden said:

Ja, ok. Jeg ser mange nyer båter har det så da er det sannsynligvis for sikkerheten. Men blir ikke motoren ofte litt glemt når den henger bak der? Tenker at de ikke blir brukt så mye så kanskje de ikke virker når det trengs? 

 

Har hørt om mange båtmotorer både innenbords og utenbords som plutselig stopper selv om de er helt nye!  en enkel liten påhenger uten komplisert motorstyring og elektronikk er relativt enkel å vedlikeholde.  skal du dorge så er det ofte litt for stor fart på en 100hk+ motor og spessielt firetaktere surner veldig om de går f.eks bare litt over tomgang. derfor har de som dorger gjerne en liten påhenger på brakett

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg lar min 50hk stå og bruker heller 4hken av flere grunner.

 

 

Bensinforbruket er nesten 0

Støyen er mye mer rimelig.

Den store liker best litt turtall på, mens jeg liker best lav hastighet.

Også er det jo veldig koselig når den lille putrer bakpå der.

 

Men sikkerheten med 2 motorer var grunnen til at jeg plasserte en ekstra bakpå.

 

En ulempe er at batteriet ikke blir ladet ved kjøring på 4hken, så jeg må passe strømforbruket.

 

Jeg bruker alltid 50hken inn og ut fra land for å forsikre meg om at den virker + da slipper jeg avansert styresystem på begge motorer.

Bruke 50hken som ror mens 4hk peser oss fremover virker som en drøm, men det blir fort armer og bein om man skal legge til slik.

 

 

Min båt veier 500kg uten meg og utstyr, så kan vel si 700-800 ink alt - og det pusher 4hken min uten problemer.

Går ikke for full gass.

Merker ikke noe spesielt forskjell om jeg får en voksen person til oppi.

 

og, nei - det er ikke 30kg utstyr og resten i egenvekt.. bare for å komme i forkjøpet av det...

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...