Jump to content

Sliping mellom lakklagene.


tom Cognac

Recommended Posts

Jeg lakkerer båten min (aldri lakkert båt før) med 2k lakk fra https://www.dycas.no/, som ser for meg ut som et ypperlig produkt. Har nå lakkert første strøk og det ser veldig bra ut. I følge produsenten skal jeg lakke 3 strøk. Og pusse mellom hvert lakkstrøk. . Jeg har tenkt å pusse med k400 papir mellom 1 og 2 strøk, pusse med k800 papir mellom 2 og 3 strøk og med k1000 papir etter siste strøk - før jeg rubber og polerer. 

Det jeg lurer på er:

Kan jeg bruke en plansliper forsiktig  (veldig lett på hånden) til denne pussejobben , jeg finner ikke slipepapir med riktige korning til eksentersliper? Jeg har artroser i begge håndledd og tror at å pusse med pussekloss vil være en veldig stor belastning!

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Er reknar med det er farget lakk og ikkje trelakk det er snakk om.   Ut fra det litle eg har av lakkerfaring er svaret nei.  Det er så ørlite og lett pussing som skal til at dette ville eg ikkje klart å kontrollere godt nok med maskinene eg har.    

Eg ville forøvrig økt til 800 mellom strøk 1 og 2.   1000 mellom 2 og 3.  Og 2000 før rubbing.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 36 minutter siden:

Er reknar med det er farget lakk og ikkje trelakk det er snakk om.   Ut fra det litle eg har av lakkerfaring er svaret nei.  Det er så ørlite og lett pussing som skal til at dette ville eg ikkje klart å kontrollere godt nok med maskinene eg har.    

Eg ville forøvrig økt til 800 mellom strøk 1 og 2.   1000 mellom 2 og 3.  Og 2000 før rubbing.  

Det er en farget lakk jeg bruker - 2 komponents. 

Jeg følger deg på bytte av papir og øke kornigheten  :wink: takker for tipset.

Faxen skrev 13 minutter siden:

Du kan jo bruke en sikling, som er en tynn stålplate.

Blir ikke det litt vel tøft? Jeg har lest en gang, tror det var i Båtmagasinet for mange år siden vedr. bygging av trebåt, at de brukte sikling! Tror det blir for tøft for å ta "toppene" i lakklaget :rolleyes:

Redigert av Bræin Stårm (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...