Jump to content

Ettermontere teak på badestige?

Klæbb

Recommended Posts

Hei, jeg har en badestige i syrefast. Den er litt vond å klatre i for små og store. Går det an å ettermontere teak på trinnene? Noen som har prøvd dette selv? TenkteIMG_20190825_173630.jpg.5ea46a399898a13f6b0122df598184ed.jpg å skjære til teakstaver og borre hull i stigen for å skru gjennom. (stigen på bildet). 

Det går sikkert bra, men jeg hadde også brukt en håndoverfres og freset et spor under på langs med samme diameter som røret på stigen. Samt lagt en stripe med Tec7 (ikke transparent) eller annet fugelim i tillegg. Jeg hadde nok også laget trinnene litt lengre enn trinnet i metall, og freset spor på endene slik at du må "skrå" plankebiten før du legger den nedpå. Da får den god støtte, og er både limt og skrudd. 

Jeg er usikker på hvordan dette vil beveges seg (metall og treverk) med endring i fuktighet og varme.

Det var mine umiddelbare tanker. Og nei, jeg har ikke prøvd dette i praksis. Altså fresing og slikt ja, men ikke teak på metall.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 2 uker senere...
Grand Banks jr skrev On 12.6.2020 at 21.18:

Det går sikkert bra, men jeg hadde også brukt en håndoverfres og freset et spor under på langs med samme diameter som røret på stigen. Samt lagt en stripe med Tec7 (ikke transparent) eller annet fugelim i tillegg. Jeg hadde nok også laget trinnene litt lengre enn trinnet i metall, og freset spor på endene slik at du må "skrå" plankebiten før du legger den nedpå. Da får den god støtte, og er både limt og skrudd. 

Jeg er usikker på hvordan dette vil beveges seg (metall og treverk) med endring i fuktighet og varme.

Det var mine umiddelbare tanker. Og nei, jeg har ikke prøvd dette i praksis. Altså fresing og slikt ja, men ikke teak på metall.

Hadde tenkt å gjøre akkurat som du beskriver. Borrer hull i hver ende i vinkel som matcher badestigens vinkel. Lager maler i terassebordkapp først. Har tilgang på det meste av nødvendig verktøy?

Dette er veldig interessant da jeg smertelig opplever det samme hver gang jeg med min elegante kropp skal opp fra vannet. Den som konstruerte badestigen kan umulig ha veid over 30 kg, siden barnebarnet  mitt er eneste jeg vet om som ikke lar seg merke av feilkonstruksjonen.

Komodos forslag virker ved første øyekast å være eneste fornuftige og ga meg håp om endelig løsning, men.....akk, stigen er til å brette sammen, så jeg tror det blir vondt å få plass til noe som ikke kan fjernes når ikke i bruk. Skal se neste gang jeg er i båten, om det er mulig å sveise slike biter kun ut èn vei og motsatt på andre delen, slik at de ikke står i veien for hverandre i oppslått stilling. Da kan man kanskje få nok anlegg til å feste avtagbare teaktrinn laget av plank fra Biltema eller andre. Dette gir håp for en smertefri badesommer. ?

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Jeg har limt teak på badestigen min. Men det var en stige med flate trinn. Jeg freste profil i teaken og limte den fast med fugemasse. Det har sittet fast i flere år nå. Så jeg ville ikke vært så bekymret for om det går an å lime teak mot rustfritt. Men på rundt rør er nok metoden til Komodo det sikreste.

IMG_8664.JPG.6d5e67f408490d1df0bae34eabc81659.JPG

I cockpit har jeg også limt teak på en fotstøtte av rustfritt rundt rør. Det løsnet fra røret da båten var ny, og jeg vet ikke hva det var limt med. Det  har sittet "som limt" etter at jeg mattet ned røret med grovt smergelpapir før jeg limte igjen. Tror jeg brukte Casco Marin & Teknik i begge tilfelle.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Komodo skrev On 21.6.2020 at 2.30:

Jeg ville sveiset på biter av flattstål for å skru trinnene i.  Bare skru trinnene rett i rørene tror jeg er en dårlig løsning i lengden. 

Ikke dumt det, men jeg har ikke utstyr/erfaring med sveising. Tror nok jeg går for noen solide gjennomgående bolter som jeg senker ned hodene på.

Popeye70 skrev On 20.6.2020 at 22.47:

Dokumenter gjerne hele fremgangsmetoden din med tekst og bilder etterhvert som du jobber deg mot ferdig produkt. Vi er flere som har tenkt på det samme som deg. :thumbsup:

Jeg er fortsatt i tenkefasen, og som snekker på palmekysten har jeg ikke tid til annet enn å snekre før ferien selv. Men jeg skal ta bilder når jeg en gang får surret meg til å starte?

Hej

Jag har gjort som sagts ovan borrar hål i ändarna på brädorna och kapat vid halva röret, det ger ett bra stöd så att steget inte vrider sig, tag inte för tunt material. Under har jag bara skruvat rörklammer Klammer Jag har haft det så i mer än 20 år.

Hälsningar Ove

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...