Jump to content

Hvilken kartplotter bør jeg velge?

Thorvald1961

Recommended Posts

abbor skrev for 5 timer siden:

Simrad GO XSE/XSR gir bra valuta for pengene. 

Har  denne i 7’’ og før det hadde jeg garmin gpsmap fra ca 2012 på en annen båt. Har alltid tenkt på simrad som litt mer proff og gamin som mer konsument. Tror nok jeg savner garmin’en. Knapper er å foretrekke fremfor touch skjerm i båt som hopper og spretter i høy fart. 

Da er det bare å kjøpe NSS Evo3, touch, knapper og vriknapp. Mulig å kjøpe OP50 for å få tilsvarende betjening på GO serien. 

Garmin er den produsenten som satser mest på touch, de har som eneste produsent ikke hybridinterface. Garmin trenger mange flere tastetrykk enn Simrad for å gjøre det samme, og etter min mening er Garmin's brukeringerface ulogiske. De enkleste funksjonene er ikke vanskelig å finne, men så for en skal gjøre noe mer avansert så er det godt gjemt. 

Redigert av abbor (see edit history)

Hva trenger du av utstyr?

Til enkelt bruk liker jeg Garmin best, og synes den er mer logisk enn Raymarine 

Til mer avansert bruk, feks seiling med masse tilkoplet utstyr, ja så liker jeg Raymarine.

Jeg er ikke enig i At Garmin ikke er intuitivt, tvert imot.

Jeg ville vel sagt det slik at den enkle bruken er enklest og mest intuitiv på Garmin, og det mer avanserte mer komplisert enn for Raymarine. Raymarine gjør avansert bruk mindre kompleks, men på bekostning av brukervennlighet for de som stort sett har enkleste bruksbehov. For meg er Garmin litt mer "Apple" og Raymarine litt mer "Android". Alt er mulig på begge, men de har prioritert forskjellig.

Har du ikke behov for å kople kartplotter til eksterne systemer, feks autopilot eller dybdemåler - ja da mener jeg at vanntett nettbrett med SIM-kort, eller en stor mobil, gir absolutt mest fordeler. I min forrige båt hadde jeg både Garmin og Rsymarine. Garmin ble kun brukt til ankervakt og Rsymarine kun til autopilot. All navigasjon foregikk på nettbrett. Prøv boating appen fra navionics 

Redigert av zooper (see edit history)
valvolainen skrev for 3 timer siden:

Jeg har en echomap fra garmin og irriterer meg grønn over at den absolutt MÅ si fra fra om at jeg er på kollisjonskurs med et undervannsskjær. SELV om dette er 82m under overflaten.

Du er sikker på at du har stilt inn dybden på egen båt og dybde alarm riktig?
Har Garmin jeg også som fungerer uten disse nykkene.
Hva TS skal velge har jeg ikke så store tanker om da noen liker mora og andre dattera mens andre har økonomiske fordeler av å like en av dem.
Uansett hva man velger får man i dag en bra kartplotter uansett hva den heter.
Kanskje velge nyeste modell hvis den ene har vært noen år og den andre kom ny i år kan være ett ett av punktene som er verdt å ta i betraktning.

Redigert av pipe (see edit history)
zooper skrev 26 minutter siden:

Har du ikke behov for å kople kartplotter til eksterne systemer, feks autopilot eller dybdemåler - ja da mener jeg at vanntett nettbrett med SIM-kort, eller en stor mobil, gir absolutt mest fordeler.

Nå er det vel sånn at nettbrett fortsatt ikke er lyssterke nok til å kunne brukes ute i sola?
Jeg ser ikke en skitt på mine nettbrett ute i sola så da er nettbrett helt ubrukelig til mitt bruk

Jeg har ikke hatt dette problem med lysstyrke på nyere mobil eller nettbrett, men jeg har hatt det på kartplotter (noen år gamle).

Det fine med nettbrett er at den er mobil, så du kan sitte med den hvor som helst i båten, eller på land. En kan feks styre mens en annen navigerer. Du kan ta den med i land for å planlegge, eller ta den med i jolla. Den har også internett for å sjekke vær, tidevann, booke havneplasser, lytte til radio og spille av Spotify, sjekke om det er trygt å plukke blåskjell, sjekke skipstrafikk (AIS), m.m. Du kan kople til vindmåler via minijack...

Og, har du en moderne plotter og sutopilot i tillegg kan du styre båten fra den, m.m.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...