Jump to content

Er det fritt frem for hastighet på sjøen, selv inne i sterkt trafikkerte Skjebergkilen?

Shore

Recommended Posts

I Skjebergkilen er det det yrende båtliv. Det er marinaer og båtforeninger på begge sider i en forholdsvis trang fjordarm. Ungdom i små båter, voksne i små, større og til dels veldig store båter, noen i 5-6 knop, mens andre jager på for å nå beste havna fredags ettermiddag eller lørdag, kanskje i 25-30 knop, noen muligens noe raskere. Stort sett er det greit å forholde seg til de aller fleste. Fra Høysand på ene siden og Ullerøy på andre, kommer det en strøm av båter stort sett hele tiden.

Så, nesten som i en actionfilm, flerres idyllen av noe svært, raskt og uten lyddemping, og et fartsmonster i fri utfoldelse dundrer gjennom kilen. Hvilken fart det er snakk om kan ikke jeg uttale meg om som er mest vant til 5-6-7 knop i en seilbåt, men vil tro gode 100 knop og kanskje godt og vel det? Den sees temmelig ofte der ute, så jeg lurer på om det er treningsbane for offroadbåter. Finnes det i det hele tatt noen grenser, eller er alt tillatt utenfor er det 300 meter fra land? Dette må jo nesten sammenlignes med en Formel 1 bil på en landevei. Hadde jeg fått en slik mot meg, sittende i en liten saktegående båt, tror jeg det måtte truseskift til, om jeg i det hele tatt kom meg helskinnet til land.

Jeg tok en film av den i dag, men filen er stor og jeg klarer ikke å dele.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

I den kommunen Sarpsborg  er det 5 knopssone 150 meter fra land som gjør at store deler av Skjebergkilen er uten en formell konkret fartsbegrensning.image.png.bd9036447a41a7c537faa24509132fd2.png

Bildet viser denne 150 meters grensen.

Uten at dette er mer enn til informasjon og ikke tegn på en ytring for eller i mot de handlinger som beskrives.

Det er altså feil at det er noen grense her som relateres til 300m fra land. Det er viktig uansett hva man mener om atferd til sjøs at man setter seg inn i hva som gjelder tenker jeg.

Slik som her så er fartsgrensen slik at det er lov å kjøre over 5 knop 150 meter fra land. Selv 100 knop. Men det er andre hensyn som skal overholdes som man også skal kunne og kreve at man skal forholde seg til når det gjelder slik hastighet. Det gjelder alle parter at de skal vise hensyn på sjøen. Og huske å forholde seg til at man skal holde styrbord, tidlig, tydelig og tilstrekkelig.

Det gjør det enklere å forholde seg til omgivelsene for både sakte og raskere båter i slike tette områder.

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Takk for svar. Jeg satt spørsmålstegn bak 300 m fordi jeg ikke visste. For en med 27 fots seilbåt vil neppe fartsbegrensninger, uansett størrelse, ha særlig betydning, derfor ikke noe en la vekt på ved anskaffelse av båt. 

Må si jeg forundres over at det ikke finnes regler for utøvelse av båt med slikt potensiale. Både lyd og hastighet virker helt hinsides inne i en "møblert" fjordarm. Det hjelper lite med å forholde seg til styrbord regel, når du med 5 knops fremdrift, møter en med 105 knop. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...