Knallipadden Startet 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2020 Jeg har en Merry Fisher med Evenirude e-tec 90. Jeg syns båten går bra men jeg får ikke samme toppfart som jeg leser andre får. Her er en som har skrevet en blogg om samme båt og motor som meg. Han har testet ulike propeller til båten sin. Jeg fikk maks 26,2 knop med fullastet båt og to stykker i båten. Da hadde jeg 5500 rpm på motoren. Bloggeren hadde 28,4 knop med sin båt på 4600 rpm (stålpropell) og 28 knop med original propell. På GPS står det at båten min har gått i 29,8 knop, men det har ikke jeg klart. Kanskje bare med en i båten? Riktig nok er trim indikatoren kaputt slik at jeg må prøve og feile for å finne riktig trim. Skal fikses på når den er på service over ferien. http://merry-fisher595.blogspot.com/2016/08/hva-er-riktig-propell-til-jeanneau.html?m=1 Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Ettersom du har denne båten, som ikke er bygd for fart - hvorfor denne interessen for knop? Ville ikke den optimale kaffetrakter være langt mere interessanrt og relevant...? Dessuten er vel svaret om propell gitt deg gang etter gang tidligere. Så jeg ville bare se om litt arrogant usaklighet ville påvirke deg til å kjøpe større motor eller en båt egnet for fart. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 13.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Jeg er ikke ute etter fart men en propell som fungerer optimalt for min båt. Syns det er rart at min båt med lik motor som andre ikke klarer samme hastighet. Optimal propell gir bedre fart, bedre kjøreegenskaper og bedre drivstoff økonomi. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 (redigert) Skal du ha mer last i båten etterhvert? Feks fisketank, et lass med teiner, flere folk eller tilsvarende? I så tilfelle kan det være at eksisterende propell er best for ditt behov? Redigert 13.Juni.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Knallipadden Svart 13.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Er stort sett bare meg og min samboer. Av og til har vi med oss 2-3 personer til men ikke så ofte. Skal ikke bruke den til masse teiner eller fisketank. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 (redigert) Knallipadden skrev for 1 time siden: Riktig nok er trim indikatoren kaputt slik at jeg må prøve og feile for å finne riktig trim. Skal fikses på når den er på service over ferien. Ka du trur trimindikatoren er for slags magisk instrument? Om du tror det skal vise noe info som helst om ka som er rett trim så er det på tide å ta seg en bolle og lese seg opp. Det er stort sett det mest unyttige instrumentet en finner på dashen, det viser bare hvor motoren er hen i arbeidsområdet og har ingenting med å 'finne rett trim'. Det er alltid førerens gefyl som rår over ka som er rett til enhver tid. Om 5500 er innafor hva wot skal være så er det slik det skal være. At han andre duden topper på 4600 er jo garantert for lavt uten eg veit ka rett wot er på desse. Redigert 13.Juni.2020 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 13.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Cerberus skrev 7 minutter siden: Ka du trur trimindikatoren er for slags magisk instrument? Om du tror det skal vise noe info som helst om ka som er rett trim så er det på tide å ta seg en bolle og lese seg opp. Det er stort sett det mest unyttige instrumentet en finner på dashen, det viser bare hvor motoren er hen i arbeidsområdet og har ingenting med å 'finne rett trim'. Det er alltid førerens gefyl som rår over ka som er rett til enhver tid. Om 5500 er innafor hva wot skal være så er det slik det skal være. At han andre duden topper på 4600 er jo garantert for lavt uten eg veit ka rett wot er på desse. Jeg er vant til å bruke trim indikator på den andre båten vår og føler den er nyttig. Jeg har forsøkt å justere trim etter turtall og fart, men føler indikatoren fungerer bra og viser riktig. På denne båten virker ikke instrumentet, og da må jeg lytte, se på turteller og knop måler for å finne optimal trim. Siden jeg ikke kjenner båten så godt ennå er det ikke alltid så lett å finne optimal trim. Spesielt når jeg har en forventning til at båten skal gå like fort som en lik med samme turtall. Video av bloggeren. Rundt 4000 rpm og 24,5 knop. Maks turtall på motor er 5500. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 (redigert) Bloggeren har helt feil propell. Han får max 4850rpm@28,4 knop. Selvsagt vil turtallet være lavere ved en gitt hastighet - f.eks. 24,5 knop. Men propellen han har er for stor, og motoren jobber tungt. Båten er nok treigere å få opp i plan. Hvis du får 5500rpm på full gass med vanlig last, så er propellen helt fin. Jeg ville ikke forandret på noe. Redigert 13.Juni.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 (redigert) Tar opp denne igjen. I følge bloggen jeg linket til i første innlegget har bloggeren en propell som er 13,25 x 15. Når han er alene bruker han en på 13,25 x 17 for høyere fart. Min er avbildet, men det er ikke så godt å se hva som står. Noen som kan identifisere propellen? Hvis jeg har 13,5 x 15 som bloggeren er det rart at jeg ikke får samme fart på likt turtall. Redigert 19.Juni.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Da er det sikkert deg som er ræva til og justere trimmen .du trenger hjelp Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 (redigert) Knallipadden skrev On 13.6.2020 at 23.21: Jeg har forsøkt å justere trim etter turtall og fart, men føler indikatoren fungerer bra og viser riktig. optimal trim vil jo variere etter hvor mye båten er lastet / vektplassering samt bølgestørrelse / retning. Dette vet ikke trimindikatoren nødvendigvis så mye om Kjenner ikke den Merry Fisheren , men ikke alle båter responderer like godt på trim - noen går temmelig "flatt" uansett. Monteringshøyde kan også spille inn , leste om en her på forumet som opplevde stor forbedring på sin båt etter å ha fått tilpasset denne bedre. Sitat Jeg fikk maks 26,2 knop med fullastet båt og to stykker i båten. Hva vil fullastet si, og hvor var vekta plassert? Framtung båt = mer våt flate som bremser godt på toppfarta Solseng skrev On 13.6.2020 at 23.26: Men propellen han har er for stor, og motoren jobber tungt. Enig, ingen motorer liker å gå med for tung propell over tid, jeg anbefaler alltid at man velger en propell som gir turtall i øvre del av anbefalt turtallsområde med lett last. Redigert 19.Juni.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Knallipadden Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Bloggeren sin propell er 13,25 x 15 min er 13,5 x 15. Tallene sier ikke meg så mye. Er det 13,5 som størrelsen på propellen og 15 som er stigning? Kanskje jeg skal prøve en stålpropell med 13,25 x 15 i stedet for 13,5 x 15? Seven seas anbefalte en propell som heter apollo 17. Bloggeren hadde ikke å gode erfaringer med 17 propell. Han anbefaler solas 13,25 x 15 rh i stål med 13 tenner. Hvor kan jeg finne denne rimelig? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 første tallet er diameter ja, andre er stigning. ut fra det som sto i bloggen så var jo solas 15" stål en bra oppgradering over den originale alupropellen, med bra egenskaper i hele fartsområdet. Ville heller ikke gått opp til 17" , tror det vil dra turtallet for mye ned Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Knallipadden skrev 9 minutter siden: Bloggeren sin propell er 13,25 x 15 min er 13,5 x 15. Tallene sier ikke meg så mye. Er det 13,5 som størrelsen på propellen og 15 som er stigning? Kanskje jeg skal prøve en stålpropell med 13,25 x 15 i stedet for 13,5 x 15? Seven seas anbefalte en propell som heter apollo 17. Bloggeren hadde ikke å gode erfaringer med 17 propell. Han anbefaler solas 13,25 x 15 rh i stål med 13 tenner. Hvor kan jeg finne denne rimelig? Å bytte fra en type propell til en annen betyr ofte trøbbel. Selv om din Evinrude alupropell (13,5x15) ser tilsynelatende lik ut som en Solas 13,25x15, så forteller turtallet egentlig alt du trenger å vite. Påstemplingen betyr fint lite og ingenting. Du har det turtallet du egentlig ønsker med nåværende alupropell. Hvis du på død og liv skal over på stål, så får du velge: -Å bruke bloggeren som baseline, og går for en 13" eller 14" variant av den Solaspropellen da bloggeren uansett har for tung propell. - Eller ta 7Seas tips om 17" stål av helt annet fabrikat for god fisk. Du kan godt tyne 7Seas litt, og be dem om en avtale om at deres Apollo-prop skal havne på 5300-5500rpm. Så kan de sende de pitchene de tror treffer. Det er der du ønsker å ligge med turtallet. 53-5500rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Når jeg var i båten og ryddet i dag fant jeg et motor test dokument. Der står det at maks turtall under test var 5985 rpm. På nettet står det at maks turtall på min motor er 5500 rpm. Hvordan klarer de da å få det tallet? Kjører de motoren i friluft med vann koblet til kanskje slik at det ikke blir motstand på propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 ja akkurat sånn gjør de det når det velges propell Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 Solseng skrev for 9 timer siden: Å bytte fra en type propell til en annen betyr ofte trøbbel. Selv om din Evinrude alupropell (13,5x15) ser tilsynelatende lik ut som en Solas 13,25x15, så forteller turtallet egentlig alt du trenger å vite. Påstemplingen betyr fint lite og ingenting. Du har det turtallet du egentlig ønsker med nåværende alupropell. Hvis du på død og liv skal over på stål, så får du velge: -Å bruke bloggeren som baseline, og går for en 13" eller 14" variant av den Solaspropellen da bloggeren uansett har for tung propell. - Eller ta 7Seas tips om 17" stål av helt annet fabrikat for god fisk. Du kan godt tyne 7Seas litt, og be dem om en avtale om at deres Apollo-prop skal havne på 5300-5500rpm. Så kan de sende de pitchene de tror treffer. Det er der du ønsker å ligge med turtallet. 53-5500rpm. Tror jeg går for 13,25 x 15 rh med 13 tenner i stål hvis jeg skal prøve men det er ikke så lett å finne den. Jeg finner enten bare original 15 eller 17 i stigning. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 Synes dere har en hard tone mot TS. De fleste har vel et ønske om at ting skal være optimalt, og et sted må man jo begynne. Når det er sagt ville jeg tenkt meg om før jeg brukte mange tusen på ny propell. Hvis båten fungerer godt, går lett i plan ikke kaviterer i sving og toppfarten er ok tror jeg ikke du vil tjene inn de tusenlappene med mindre du kjører mange timer i året. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en propell? Jeg finner som sagt ikke propellen jeg leter etter. En 13,25 x 15 rh 13 SPOR til Evenirude e-tec 90. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 Det er vel løse ”huber» på de fleste propellerer nå. Her er en av mange sider: https://www.watski.no/Michigan-Apollo-3-11u48?artnr=108537&gclid=EAIaIQobChMIrbCrgZOQ6gIVxQ8YCh32WQWWEAQYBSABEgKeBPD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 20.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 Det er nok denne propellen bloggeren har brukt: https://www.marineshop.no/solas/100636/solas-new-saturn-3--13-5-x-15-omc-r-propell-stål--3-bl--m-hub--høyre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.